حمایت از برنامه‌های فعالان حوزه زنان اتحادیه‌های دانشجویی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اخبار ایران | دانشجویی

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، نشست فعالان زن در اتحادیه دانشجویی کشوری با حضور دکتر عباس شیراوجن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. و با حضور دکتر مونا زینلو، مشاور وزیر بهداشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این جلسه گفت: برگزاری اینگونه جلسات برای ما بسیار مفید است چرا که برای بیراهه نرویم نیازمند نقد و مشاوره هستیم و علاقمند به برگزاری چنین جلساتی هستیم تا با این وجود کمک های لازم را در این راه دریافت خواهیم کرد. در واقع درخواست ها، امیدها، آرزوها و شکایات فعالان دانشجویی این مجموعه را پویاتر خواهد کرد.

او گفت: «ما به نظرات دانشجویان دختر در مورد برخی از مسائل نیاز داریم. بیایید به مسائل خاص دانشجویان دختر نگاه کنیم که به شما در تصمیم گیری کمک می کند. بنابراین، تا حد امکان از برنامه‌های فعال زنان در اتحادیه‌های دانشجویی در زمینه‌های مختلف از جمله جمعیت، ازدواج، مسائل زنان و دختران حمایت خواهیم کرد.

او گفت: “ما باید در زمینه زنان در دانشگاه و پزشکی کار خوبی انجام دهیم.”

وی گفت: انتظار داریم همه تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: گفت و گوی معرفتی و فکری نکته بسیار مهمی است که شبهات در این زمینه باید در بین دختران متدین و متدین با نگاه عقلانی و از منظر الهی تبیین شود و سوالات در این زمینه حل شود. ” این را می توان از طریق کلاس ها، کارگاه ها، سخنرانی ها و غیره به دست آورد. در واقع، ابراز نظرات متضاد در مورد مسائل معرفتی و فکری مهم است.

شیراوجان افزود: اگر موضوع حل نشود و شبهات برطرف نشود، در نهایت سؤالات و مسائلی که به صورت شبهه در ذهن ما ایجاد شده است، در همه جا ظاهر می شود و شما بزرگواران دغدغه دین. انقلاب باید برای رفع آن تلاش کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره موضوع جمعیت گفت: واقعیت نظام سلامت از زمانی به سمت کنترل جمعیت حرکت کرده است و در آن جایگاه تلاش زیادی کرد تا صداوسیمای کشور حفظ شود. تبليغاتي در اين باره انجام مي شود و كار رسانه اي و تبليغي براي روشن شدن اين موضوع به گونه اي است كه تاثير جدي و قابل توجهي داشته باشد.

وی افزود: کنترل جمعیت در این شرایط مفهوم سازی می شود و فضا را در ذهن اکثریت مردم باز می کند و در سال های مختلف به گونه ای انجام می شود که زمان مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. به نظر من الان مشکل جمعیت در بالاترین سطح در وزارت بهداشت مطرح است. در این میان انتظار می رود نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمان کشور برخلاف آنچه در سال های اخیر انجام داده است حرکت کند و ما نیز به سهم خود عمل خواهیم کرد.

این مقام مسئول افزود: اردوهای اقامتی بر اساس این ایده شکل گرفت و قانون حمایت از جوانان و خانواده جمعیت به خوبی وضع شده است و مسئولان کشوری در تلاش هستند تا این قانون را تا حد امکان موثر و به روز کنند. عملیاتی شود، ما به عنوان یک بخش فرهنگی با توجه به کمبود وقت تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بر روی مسائل جمعیتی تمرکز کنیم.

معاون وزیر بهداشت درباره موضوع خوابگاه های متاهل گفت: متاسفانه اکنون در 21 دانشگاه علوم پزشکی فقط 800 خوابگاه داریم و بیش از 60 دانشگاه ما خوابگاه متاهل ندارند و این در حالی است که ساخت خوابگاه در حال انجام است. گران است و زمان می برد و نیاز به بودجه شخصی شما دارد.

وی در خصوص ظهور شبکه ها و مجتمع های بهداشتی و درمانی در وزارت بهداشت در خصوص کنترل جمعیت گفت: گاهی اوقات خبرهای خوبی در این خصوص به گوش می رسد، به عنوان مثال مجتمع معاینه و حراست وزارت بهداشت در بازدید از شبکه های بهداشت و درمان در تهران. از سوی وزارت بهداشت در مورد کنترل جمعیت و حداقل در حوزه کنترل جمعیت متوقف شده است.البته تغییر دیدگاه انسانی کار دشواری است و ضمن کشف چیزی که در لایه وجودی انسان نهادینه شده است، باید تلاش زیادی کرد. ساخته شده تا روند را تغییر دهد.

دکتر مونا زینالو مشاور وزیر بهداشت در امور زنان گفت: اگر بخواهیم این حوزه را از منظر تمدن اسلامی و تمدن اسلامی ببینیم، باید این سوال را از خود بپرسیم که چه کسی قرار است این را بسازد و پیش ببرد. تمدن؟” در این راستا مقام معظم رهبری در ادعای گام دوم انقلاب آن را به خوبی انجام داده اند.

وی افزود: در واقع افراد می توانند با هدف شناخت نسبت خود با حکومت، نظام، اهداف، آرمان ها و رهبری و شناخت نقش خود و همچنین آگاهی از جایگاهی که باید در دوران پس از دانشگاه داشته باشند وارد جامعه شوند. در هر موقعیتی که قرار می گیرند این نسبت را حفظ کنید.

زینالو افزود: در حال حاضر تنها نرم افزاری که می تواند این مشکل را برای جوانان حل کند تشکل های دانشجویی است. در واقع ما در دوران دانشجویی نرم افزاری نداشتیم که به نقش افراد در جامعه اشاره کنیم و نسبت آنها را با حکومت، رهبری و انقلاب تبیین کنیم. در دانشگاه مسئولیت این نرم افزار بر عهده تشکل دانشجویی بود و تا زمانی که دانشجویان به این سازمان نپیوستند، تعریف این نقش و جایگاه را نمی توانستند بپذیرند و هویت انقلابی را درک نمی کردند. نهادهای دانشجویی و فعالان این مکان را به روی دانشجویان باز می کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور بانوان خاطرنشان کرد: زیرساخت ها و نرم افزارهای ما در فضای دانشگاه کار زیادی دارد تا بدانیم درصد دانشجویان در این فضا فرصت رشد با کیفیت را دارند.

این مقام مسئول گفت: به نظرم مقام معظم رهبری در بیان گام دوم انقلاب تاکید کردند که علی (ع) باید قدم دوم را بردارد که آسانتر از قدم اول است. درک من این است که مهم است که یک مسیر عادلانه را طی کنیم تا یک حلقه مرکزی تشکیل شود و این حلقه حول موضوعات مختلف و تسلط بر مشکلات بچرخد.

شینالو در خصوص نگاه جمعیتی بر انتظارات از این مسیر تاکید کرد و گفت: همه ما از نوع اختلال سیستماتیکی هستیم که در 40 سال گذشته در مشکلات جمعیتی و زایمان در سراسر کشور رخ داده است و ساختار قوی است. می دانیم که شبانه روز به اندازه ثروت خود درگیر این موضوع بوده ایم و با جمعی از دوستان در این فضا حرکت می کنیم و با تمرکز بر مسئله جمعیت که یکی از موضوعات مورد علاقه است، حرکت می کنیم. علیه رهبر کبیر انقلاب.

وی ادامه داد: در خصوص ممنوعیت روش های پیشگیری از بارداری در ماده 51 قانون جوانان بحث ممنوعیت استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مطرح نشده و تنها ارائه رایگان این گونه موارد در شبکه های بهداشت ممنوع است. این کالا به صورت رایگان و بر روی رایانه در کشورهای توسعه یافته توزیع نمی شود. از سال 1371 رهبر معظم انقلاب در حکمی مبنی بر ممنوعیت هرگونه هزینه نقدی برای کالاهای پیشگیری از بارداری اقدام کردند.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان در پایان گفت: اگر گروهی از دانشجویان و نخبگان دانشجویی برای کار و مبارزه وقت بگذارند، مشکلات کشور حل می‌شود و مسائل مربوط به رفع مشکل و کادرفنی را حل می‌کند. دست به دست هم دهند فعالان این عرصه باید درگیر مسائل عینی باشند.

در این نشست، فعالان زن اتحادیه های دانشجویی دولتی موضوعاتی از قبیل «اجرای مفاد قانون جوانان در مورد حمایت از زنان به ویژه زنان متاهل و باردار در دانشگاه های علوم پزشکی دولتی، حمایت از منشور اخلاقی بیمار و حمایت از این منشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. حفاظت از حقوق

توجه به مسائل جمعیتی در برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، فرهنگ‌سازی مسائل جمعیتی و اهمیت فرزندپروری، کار ترغیب‌کننده در حوزه جمعیت، پرهیز از فعالیت‌های رسمی و نمایشی ضروری است. در حوزه جمعیت در سازمان ها و نهادهای مسئول. اولویت دادن به موفقیت تحصیلی بر ازدواج و ازدواج های مختلط، توجه به مردم به عنوان موتور محرکه اصلی جمعیت، تبدیل مسائل جمعیتی به علایق عمومی آنها از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

فعالان همچنین به موضوع فعالیت فرهنگی در حوزه جمعیت با حرکت های مردمی (سلامت زنان، سبک زندگی، اقتصاد و ازدواج) به عنوان یکی از شاخه های اصلی بحران جمعیت، برخورد با زنان بی سرپرست در کشور، اهمیت پیوست فرهنگی اشاره کردند. در حوزه مراقبت از زنان در کشور، حجم بالای دستیاران و کادر پزشکی در حال انجام وظیفه و تضاد این شرایط با مشکلات ازدواج و زایمان، باعث ایجاد شکاف بین مادر و فرزند در دوران دانشجویی می شود.

تاکید بر عدم وجود خوابگاه ازدواج، آموزش بهداشت در سلامت زنان در رسانه ملی، نقش زن در تمدن به ویژه تمدن اسلامی، توجه به ظرفیت زنان در معنویت، رفع شبهات در مورد نقش زن، اهمیت زن و جایگاه باروری در قانون جشنواره دانشجویی الگوی وزارت بهداشت از دیگر موضوعات این نشست بود.

در این نشست رضا رخسایی معاون مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت از بازنگری آیین نامه جشنواره دانشجوی نمونه وزارت بهداشت خبر داد.

دکمه بازگشت به بالا