حدگذاری ارزی برای وزارتخانه‌های صنعت، کشاورزی و بهداشت

بهداشت | صنعت

با توجه به اینکه سال گذشته ارز برای ثبت سفارش واردات برخی وزرا بیش از تعداد هواپیما تخصیص داده شد، وزیر اقتصاد اعلام کرده است که در سال جدید از نظر کنترل تقاضا برای ارز خارجی. ثبت سفارش، محدودیت هایی برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت اعمال خواهد شد.

به گزارش میجیک، احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – روز گذشته درباره مدیریت هزینه های ارزی در سال جاری گفت: سال گذشته بانک مرکزی نسبت به سال 1401 ارز بیشتری ارائه کرد و با وجود فشار و کاهش قیمت ارز در سال گذشته. قیمت کالاهای صادراتی پتروشیمی، میزان ارز پرداختی در سال گذشته بیشتر است. در سال جدید از نظر کنترل تقاضای ارز محدودیت هایی برای ثبت نام برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت اعمال می شود و مشوق هایی برای ایجاد انگیزه در صادرکنندگان برای انتقال ارز اعمال می شود. گفت. که توسط رئیس کل بانک مرکزی و نماینده بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

وزیر اقتصاد تخصیص ارز را به این وزارتخانه نشان داد که در سال گذشته نسبت به سال 1401 ارز بیشتری دریافت کرده است.

داوود منظور – رئیس سازمان برنامه و بودجه – چند روز پیش با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز در سال 1402، گفت: بر اساس این گزارش میزان ارز تخصیص یافته در پایان سال نسبت به سال 1401 رشد چشمگیری داشته و بیشترین میزان تخصیص ارز مربوط به خودرو و قطعات آن بوده است.

افزایش 26 درصدی ارز واردات دارو

بانک مرکزی اسفندماه سال گذشته میزان ارز وارداتی دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1401 را سه میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون به بیش از چهار میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است. سال

در واقع به گفته این بانک، عرضه ارز بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۶ درصدی داشته است.

همچنین محمدرضا فرزین درباره تخصیص ارز به وزارت امنیت در آذرماه 1402 گفت که از ابتدای سال تا پنجم دی ماه در مجموع 31 میلیارد و 402 میلیون دلار ارز به وزارت امنیت داده شده است. وزارت. امنیت که نسبت به سال 1401 پنج درصد افزایش داشته است، پنج میلیارد و 406 میلیون دلار به حوزه خودرو و لوازم یدکی اختصاص یافته که نسبت به سال 1401 هشت درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در سال گذشته، در ابتدای سال باید 29.5 میلیارد دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود، اما برای اینکه کشور دچار مشکل نشود، 31 میلیارد دلار. و 402 میلیون دلار در اختیار وزارت حراست قرار گرفت، پول تخصیص یافته و بر اساس توافق با وزارت امنیت تا 42 میلیارد دلار به این وزارتخانه اختصاص داده می شود تا حوزه تولید کشور دچار مشکل نشود.

فرزین با اشاره به اظهارات نمایندگان مجلس تاکید کرد که تخصیص ارز به وزارتخانه ها باید بر اساس منابع ارزی کشور باشد.

به گفته وی، در بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز تلاش می شود تا بر اساس نیاز هر بخش، تمامی ارزها تامین شود.

البته امسال با توجه به آنچه در مورد برنامه مربوط به مدیریت هزینه های ارزی اعلام شد، تلاش می شود تا میزان ارز مشخصی تخصیص داده شود و مشوق هایی برای ایجاد انگیزه در صادرکنندگان برای انتقال ارز اعمال شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا