توضیحات لطیفی درخصوص اختلاف نظر درباره حکم رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور

لطیفی

میجیک/قم رئیس سازمان اداری و کارگری کشور از پایین بودن بهره وری دستگاه های اجرایی انتقاد کرد و گفت: در دهه 90 بهره وری ما منهای نیم درصد بود اما با تلاش های انجام شده در دو سال اخیر بر اساس آمارهای بین المللی، این آمار به مثبت 3 رسیده است.

دکتر. میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و کار کشور در دیدار با تشکل دانشجویی استان قم که به مناسبت تجلیل از دانشگاه قم در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد به سوالات و درخواست های دانشجویان پاسخ داد. روز دانشجو

به گزارش روابط عمومی دانشگاه قم، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت بر دستگاه های اجرایی و کارکنان به ویژه در شهرهای کوچک گفت: طرحی تهیه شده که در آن برای هر یک از کارکنان کد یکتا نصب شده است. اتاق، که از طریق آن مشتری می تواند فرد مورد نظر خود را ارزیابی کند. همچنین مرکز آموزش مدیریت دولتی که به آموزش کارکنان اختصاص دارد، دوره های آموزش حقوقی، نحوه برخورد با ارباب رجوع و دوره های شناختی و فرهنگی را برای کارکنان دولت برگزار می کند.

رئیس سازمان امور اداری و کار کشور درباره تبعیض در استخدام دولتی بین دانشگاه ها، افزود: جذب و ورود به دولت تنها از سه روش آزمون استخدامی، تبدیل وضعیت جانبازی و جذب نخبگان و سازمان امور کار انجام می شود. همچنین مشمول این قانون در برخی موارد فشار وارد می شود. چون الان روی آزمون استخدامی تمرکز داریم که هم در حوزه پراکندگی جغرافیایی و هم در پراکندگی رشته دانشگاهی عدالت رعایت می شود و بین فارغ التحصیلان دانشگاهی تبعیض وجود دارد.

معاون رئیس جمهور همچنین از تشکیل شورای ملی هوش مصنوعی در دولت خبر داد که یکی از آنها هوشمندسازی دولت است.

لطیفی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در برخی شهرها نمایندگان مجلس در عزل و نصب دولت و استخدامی دخالت می کنند، تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد این مشکل صحت دارد و برخلاف نظر مجلس شورای اسلامی است. دولت. و مقام معظم رهبری تاکید کردند که نمایندگان در عرصه اجرا دخالت نکنند. زیرا حوزه اجرا و انتصاب جدا از حوزه قانون گذاری و نظارت است و اگر نماینده این کار را انجام دهد خلاف قانون و دستور ولی فقیه است.

وی همچنین به موضوع رای دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن سمت خود به عنوان رئیس سازمان امور اداری و کار کشور اشاره کرد و گفت: حکم اینجانب اشکال رسمی دارد زیرا طبق ماده 71 ق. قانون خدمات ملکی ایالتی، مقامات سیاسی لزوماً در دولت استخدام نمی شوند.” در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. نظر نماینده حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اینکه قبلاً این وضعیت وجود نداشت نیز اتفاق افتاده است. در دولت قبل اما برخی از قضات دیوان عدالت اداری این را باور ندارند.

معاون رئیس جمهور افزود: این مشکل راه حل ساده ای دارد که در قالب قرارداد کاری مشخص حل می شود و ای کاش این مشکل مطرح نشود.

لطیفی در پاسخ به دانشجویانی که خواستار اولویت بندی فعالان تشکل های فرهنگی و دانشجویی و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور در آزمون استخدامی بودند، تصریح کرد: در قانون چنین مشکلی نداریم، اما مشکل قابل حل است. از نظر تایید شغلی پیش بینی می شود مثلا برای مددکاری فرهنگی و اجتماعی باید ملاک باشد که افراد تجربه و سابقه داشته باشند و در مصاحبه مدرک از بالاترین دانشگاه کشور نکات دیگر باشد.

رئیس سازمان اداری و کارگری کشور از پایین بودن بهره وری در دستگاه های اجرایی انتقاد کرد و گفت: در دهه 90 بهره وری ما منفی نیم درصد بود اما با تلاش های انجام شده در دو سال اخیر بر اساس آمارهای بین المللی. این آمار به مثبت 3 رسیده است اما باید گفت در اندازه گیری بهره وری کار کیفی بسیار مشکل است و سعی می کنیم از روش های جدید برای برآورد بهره وری استفاده کنیم.

وی افزود: بحث بهره وری وارد گفتمان دولت شده است، در بالای برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است و پرداخت پاداش بنگاه های دولتی نیز به بهره وری مثبت این بنگاه ها بستگی دارد.

معاون رئیس جمهور افزود: ارزیابی کارآمدی و ضرورت، ملاک جذب نیروهای اجرایی جدید است.

لطیفی با بیان اینکه دولت مردم شعار دولت سیزدهم است، گفت: می خواهیم مردمی سازی را در دولت پیاده کنیم چرا که این مطالبه مردم و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

وی گفت: دستگاه اجرایی موظف است برای افزایش بهره وری و تحقق دولت الکترونیک، میز خدمت برای مددجویان خصوصی و همچنین میز خدمات الکترونیک راه اندازی کند.

رئیس سازمان امور اداری و کار کشور در پاسخ به درخواست دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شاغل به تحصیل در سایر دانشگاه ها افزود: با توجه به مشکلات و محدودیت های بودجه ای دانشگاه فرهنگیان، شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی از دانشجویان را تایید کرد. از این دانشگاه برای تحصیل در دانشگاه های دولتی برتر. کشور برای تحصیل اما به دلیل کمبود بودجه این دانشجویان از برخی امکانات برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان محروم هستند و تلاش می کنیم با مذاکره این مشکل را حل کنیم.

لطیفی همچنین به لزوم توجه به مهارت آموزی دانش آموزان و سربازان و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها برای تربیت متخصصان دولتی اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور در خصوص برخی مشکلات قانون استخدامی به ویژه حداقل و حداکثر سن گفت: در این مورد ملاک قانون است و برخی مشکلات را می پذیریم و سعی می کنیم این مشکلات را برطرف کنیم.

توجه داشته باشید که در ابتدای این جلسه دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم ضمن خیرمقدم به دکتر لطیفی رئیس سازمان امور اداری و کار کشور نیز روز دانشجو را تبریک گفت. گفت: روز دانش آموز، روز بزرگداشت دانش آموزانی است که 70 سال پیش درگذشتند. شروع کردند به حمله به آمریکا و امروز شعاری که اساساً شعار مرگ بر ظلم و استکبار است در همه جای دنیا طنین انداز شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا