تصمیم عربستان به نفع تولیدکنندگان آمریکایی می‌شود؟

آمریکا | آمریکایی

عربستان سعودی در حال برنامه ریزی یک توافق پیچیده اوپک پلاس برای تنبیه سرمایه گذارانی است که روی کاهش قیمت نفت حساب کرده اند، اما با تصمیم اخیر خود، ممکن است سهوا به صنعت انرژی آمریکا در بلندمدت کمک کند.

به گزارش میجیک، عربستان سعودی روز یکشنبه وعده داد علاوه بر کاهش تولید فعلی اوپک و متحدانش، تولید نفت خود را در ماه جولای یک میلیون بشکه در روز معادل 10 درصد کاهش دهد. با کاهش تولید جدید عربستان سعودی، این گروه موافقت کرد که حدود 4.6 میلیون بشکه در روز از عرضه نفت خود را در ماه ژوئیه خارج کند، یا 4.6 درصد از تقاضای جهانی نفت به میزان 100 میلیون بشکه در روز.

اوپک پلاس همچنین روز یکشنبه توافق کرد که کاهش عرضه فعلی این گروه به میزان 3.66 میلیون بشکه در روز را تا سال 2024 تمدید کند.

در واکنش به این تصمیم، قیمت نفت حدود دو دلار در هر بشکه افزایش یافت و روز دوشنبه به بشکه‌ای 78 دلار رسید. تحلیلگران می گویند که این رشد تنها آغاز روند صعودی نفت است و کاهش مداوم عرضه، کمبود عرضه جهانی را تشدید کرده و می تواند قیمت ها را به 100 دلار در هر بشکه برساند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه گفت: «این بازار به ثبات نیاز دارد» و تصمیم غیرمنتظره برای کاهش تولید عربستان را بخشی بهتر از توافق خواند.

وزیر انرژی عربستان سعودی بارها عصبانیت خود را ابراز کرده و قول داده است که با کاهش قیمت نفت، فروشندگان بدهی را که تجارت می کنند، مجازات کند. در هفته‌های اخیر، قیمت نفت به حدود 70 دلار در هر بشکه کاهش یافته است، در حالی که سال گذشته که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد، بیش از 130 دلار بود.

یک منبع آگاه از استراتژی اوپک پلاس که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: هدف عربستان سعودی جلوگیری از کاهش قیمت نفت توسط فروشندگان قرض گرفته شده است.

ناتاشا کانووا، تحلیلگر جی پی مورگان، گفت: کاهش عربستان سعودی قابل توجه است و باید حداقل تا پایان سال فشار نزولی بر قیمت ها را محدود کند. افزایش غیرمنتظره قیمت، فروشندگان کوتاه مدت را مجبور کرد تا معاملات را با زیان ببندند.

اوپک می گوید اهداف قیمت نفت را تعیین نکرده است و تصمیمات سیاسی این گروه با هدف مهار نوسانات از طریق متعادل کردن عرضه و تقاضا اتخاذ می شود.

تاماس وارگا از کارگزاری PVM گفت: تصمیم عربستان برای کاهش تولید به وضوح نشان دهنده خشم و ناامیدی تولیدکنندگان به ویژه ریاض به دلیل کاهش قیمت است. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه خود به قیمت نفت 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد.

دور قبلی کاهش تولید اوپک پلاس مورد انتقاد ایالات متحده و سایر کشورهای مصرف کننده قرار گرفته است که تولیدکنندگان را متهم می کنند که با افزایش هزینه های انرژی به اقتصاد جهانی آسیب می زنند. وزرای اوپک پلاس در پاسخ به این انتقادات اعلام کردند که از منافع خود دفاع می کنند و باید شرایط را برای سرمایه گذاری بلندمدت در بخش نفت و گاز فراهم کنند. او همچنین گفت که یک سیاست جزئی برای روی آوردن به انرژی کم کربن باعث کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود و می‌تواند منجر به کمبود عرضه در آینده قبل از آماده شدن جهان برای زندگی بدون نفت شود.

رونق صنعت نفت آمریکا

نظر آمریکایی ها درباره آخرین دور کاهش تولید اوپک مثبت است. یک مقام کاخ سفید روز یکشنبه گفت: تمرکز دولت روی بشکه نیست، بلکه قیمت برای مصرف کننده آمریکایی مهم است و از سال گذشته قیمت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از ابتدای سال جاری میلادی، تضعیف اقتصاد جهانی، نگرانی‌ها در مورد بحران بانکی آمریکا و بهبود آهسته اقتصاد چین از محدودیت‌های کرونا، رشد قیمت نفت را محدود کرده است. اما اوپک و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی که ناظر انرژی غربی است و بسیاری از ناظران انتظار دارند افزایش تقاضا در نیمه دوم سال از عرضه بیشتر شود.

خورخه لئون، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت: کاهش تولید عربستان سعودی از ژوئیه کمبود عرضه در بازار را به بیش از سه میلیون بشکه در روز رسانده و فشار بر قیمت ها را در هفته های آینده افزایش خواهد داد.

اگر آخرین دور کاهش تولید اوپک پلاس قیمت ها را افزایش دهد، تولیدکنندگان رقیب خارج از این گروه منتفع خواهند شد و بزرگترین رقیب این گروه، ایالات متحده است.

طی 15 سال گذشته، آمریکا تولید نفت و گاز خود را دو برابر کرده است که عمدتاً نتیجه توسعه میادین شیل است.

تولید نفت شیل در طول همه‌گیری کووید-19 کاهش یافت و وام‌دهندگان بودجه را به تولیدکنندگان محدود کردند، اما از آن زمان بهبود یافته و صادرات و تولید نفت ایالات متحده به بالاترین حد خود رسیده است.

تصمیم اوپک پلاس برای تمدید محدودیت‌های عرضه فعال برای یک سال دیگر به تولیدکنندگان آمریکایی اطمینان بلندمدت قیمت مورد نیاز آنها را می‌دهد و ظرفیت استقراض آنها را تقویت می‌کند.

بخشی از کاهش تولید اعلام شده در روز یکشنبه شامل تغییراتی بود که منعکس کننده تولید واقعی برخی از اعضای اوپک پلاس بود که نتوانستند طبق سهمیه خود نفت تولید کنند.

در حالی که روسیه موافقت کرد کاهش تولید فعلی خود را به میزان 500000 بشکه در روز تا سال 2024 تمدید کند، آنگولا و نیجریه نیز توافق کردند که از سهمیه های تولید استفاده نشده چشم پوشی کنند. امارات متحده عربی سهمیه تولید نفت خود را از سال 2024 0.2 میلیون بشکه در روز افزایش داد و 3.2 میلیون بشکه در روز تولید خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، نتیجه نهایی تصمیم اوپک پلاس است که عرضه نفت را در سال 2024 به میزان 1.1 میلیون بشکه در روز نسبت به انتظارات قبلی کاهش خواهد داد و کاهش تولید تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. و این فضای کافی را به آمریکا.

بر اساس گزارش رویترز، این تحلیلگر گفت: از همه مهمتر قیمت نفت کمتر از سال گذشته است و تولید نفت خام آمریکا به اوج خود رسیده است و انتظار نمی رود تصمیم اوپک مشکل سیاسی برای این کشور باشد.دولت آمریکا ” تبدیل شود

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا