با دختر اسکی‌باز ایران که تاریخ‌سازی کرد؛ “به باشگاه قهرمانان دنیا خوش آمدید”

شاید خیلی ها کلمه شاد از توانستن را شعاری بدانند و با لبخند عبور کنند، اما برای دختری که وارد باشگاه قهرمانان اسکی جهان شد این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

شنا را شروع کرد و به تیم ملی پیوست. او مدال های مختلفی کسب کرد و با حضور در مسابقات بین المللی تجربه کسب کرد تا اینکه از دید دیگران شیفته رشته شنای خلاف جهت رودخانه شد، اما آن را نپذیرفت و در تاریخ ماندگار شد. نقض این.

سمانه بایرامی باهر، مشهورترین اسکی باز زن ایران، پس از سال ها تلاش در سال 1401 تاریخ ساز شد و به عنوان اولین زن ایرانی به فینال مسابقات جهانی راه یافت. تجربه‌ای که می‌گوید «فکر نمی‌کنم لذت آن سال‌ها هرگز از دلم بیرون برود». او با خبرنگاران میجیک به گفت وگو نشسته و از المپیکی بودن، رسیدن به بهترین باشگاه دنیا و تلخ و شیرین این مسیر گفت که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

آیا قبول دارید که اسکی یک ورزش لوکس است؟

اخیراً این را دریافت کرده ام زیرا هزینه ها بالا رفته است و بلیط ها و تجهیزات پیست گران تر از قبل شده اند. من این نظر را داشتم، اما شرایط تهیه لوازم و بلیط راحت تر بود، اما الان چون هزینه های زندگی در حال افزایش است، به نظرم سخت است.

چگونه می توانید اسکی کنید؟

قبل از اینکه وارد اسکی شوم به تیم ملی شنا پیوستم و در بازی های کشور اسلامی سه مدال کسب کردم. در حین اسکی سه سال در تیم ملی دوچرخه سواری حضور داشتم و چندین بار در ماراتن اولتارا ترکیه شرکت کردم. من در دو سال اول و در یک سال سوم شدم. این مسابقه 46 کیلومتر است.

12 سال پیش کارم را شروع کردم و از آن زمان به تیم ملی پیوستم. من با خانواده ام به تعطیلات اسکی آلپاین می رفتم و بعد از اینکه متوجه شدم رشته اسکی در سربالایی وجود دارد جذب این رشته شدم. 9 سال است که در اکثر مسابقات صحرایی ایران مقام اول را کسب کرده ام.

با دختر اسکی ایرانی که تاریخ ساز شد; "به باشگاه قهرمانی جهان خوش آمدید"

شما 12 سال پیش اسکی را شروع کردید و همزمان به تیم ملی رفتید. چطور به این سرعت به تیم ملی راه پیدا کردی؟

زمانی که اسکی را شروع کردم شرایط بدنی ام خوب بود چون قبل از حضور در تیم ملی شنا. من یک ورزشکار معمولی و حرفه ای نیستم و حدود 40 تا 50 مدال شنای کشوری دارم. برعکس، تعداد ورزشکاران شنا بسیار زیاد بود و یادم هست که پنج روز برای انتخابی تیم ملی رقابت کردیم تا پنج نفر برتر به تیم ملی رسیدند. بنابراین قبل از ورود به اسکی حرفه ای شدم و تجربه حضور در مسابقات بین المللی را داشتم. این باعث شد به سرعت پیشرفت کنم و به تیم ملی راه پیدا کنم.

چه شد که بالاخره در اسکی در کنار شنا و دوچرخه سواری ماند؟

من واقعاً به اسکی صحرایی علاقه مند هستم و هر بار که روی اسکی پا می گذارم، به وجد می آیم.

آیا شما از آن دسته از بومیان منطقه نیستید که از همان ابتدا جذب فضای اسکی و کوهستانی شده اید؟

نه، من تنها تهرانی از تیم اسکی صحرایی هستم.

زمانی که اسکی را شروع کردید، فضای زنان چگونه بود؟

مشکل خاصی نداریم چون فدراسیون همیشه از حضور بانوان حمایت کرده است. از طرفی اسکی بازها دوست دارند تیم بانوان تشکیل شود و قوی شود اما یکی از سختی های من مسیر رفت و آمد است. بومیان آنجا زندگی می کنند و پیست اسکی نزدیک خانه آنهاست. حتی خانه هایشان داخل پیست مسابقه بود اما در آن زمان وسیله ایاب و ذهاب نداشتم و زمستان باید ساعت 6 صبح سوار تاکسی می شدم. با وجود اینکه الان وسیله نقلیه دارم، هنوز ترک کردن برایم سخت است. پیاده روی هر روز در این جاده سخت است. انرژی ام برای تمرین کم شده بود و وقتی به تهران رسیدم ترافیک سنگینی را تجربه کردم.

در سال 2018 در المپیک زمستانی شرکت کردید و پرچمدار ایران بودید. تجربه المپیک شما چطور بود؟

المپیک بزرگترین میدان ورزشی جهان و رویای هر ورزشکاری است. با اینکه پنج سال از آن تجربه می گذرد، اما هنوز لذت رسیدن به این بازی را در دل دارم و همین باعث شده برای حضور در المپیک های دیگر تلاش کنم. وقتی بزرگتر شدم، می خواهم به گذشته نگاه کنم و به خودم بگویم، تلاش برای رسیدن به اهدافت عالی است.

چند سال پیش گفتی که قرار است ورزش قهرمانی را کنار بگذاری، اما تجربه حضورت در المپیک 2018 شما را ناراحت کرد.

همین طور است، وقتی المپیک را تجربه کردم، متوجه شدم که این چه افتخار بزرگی است و بسیاری از قهرمانان بزرگ استقامت جهان پیر هستند، بنابراین انگیزه بیشتری پیدا کردم. ماریت بیورگن با 38 سال سن در المپیک 2018 در ماده 30 کیلومتر طلا گرفت و در رشته استقامت با افزایش سن در صورت ادامه تمرینات عملکرد عضلات و سیستم هوازی بدن نیز افزایش می یابد. آگاهی از این مسائل باعث شد تا در المپیک دیگری شرکت کنم. من هنوز به المپیک بعدی فکر می کنم و می خواهم برای رسیدن به آن تلاش کنم.

با دختر اسکی ایرانی که تاریخ ساز شد; "به باشگاه قهرمانی جهان خوش آمدید"

آیا در تابستان با ماشین خود در جاده ورزش می کنید، مکان خاصی برای ورزش ندارید؟

در تابستان چون برف نداریم باید تمرین اسکی غلتکی که شبیه ساز اسکی استقامتی است را دنبال کنم اما جا نمی گیرم. اگر کسی بخواهد در اسکی نتیجه بگیرد باید 12 ماه از سال را مثل اروپایی ها زیر برف تمرین کند اما چون در ایران شرایط را نداریم باید تمرینات را به صورت اسکی و سنگنوردی انجام دهم. کوه ها. در جاده آسفالت من روزانه بین 40 تا 70 کیلومتر تمرین می کنم. ما جاده خاصی برای این کار نداریم و باید در جاده هایی که ماشین و کامیون تردد می کنند تمرین کنم.در تابستان چون برف نداریم باید تمریناتی را به صورت رولر اسکی انجام دهم و از جاده آسفالته بالا بروم. من روزانه بین 40 تا 70 کیلومتر تمرین می کنم. ما جاده خاصی برای این کار نداریم و باید در جاده هایی که ماشین و کامیون تردد می کنند تمرین کنم.

آیا تا به حال تصادف کرده اید؟

الحمدلله حادثه جدی نبود. گاهی ماشین آنقدر به من نزدیک می شد که زمین می خوردم اما ماشین به من برخورد نمی کرد و این یعنی تعادلم را از دست دادم و به دلیل دوری ماشین سقوط کردم.

برخی معتقدند که اسکی صحرایی مانند شنا کردن در رودخانه است، آیا موافق نیستید؟

من مخالفم، زیرا اگر تاریخ اسکی را مطالعه کنید، 700 سال پیش در کشورهای اسکاندیناوی، مردم از اسکی های صحرایی برای رفت و آمد بین روستاها یا برای شکار استفاده می کردند، به این معنی که اسکی های کراس کانتری ابتدا اختراع شدند. بنابراین اسکی دیگر که در حال فرود است برخلاف جهت رودخانه شنا می کند.

اکثر طرفداران اسکی صحرای کانتری نام سمانه بیرامی را شنیده اند و ممکن است در مورد هیچ کس دیگری ندانند. وضعیت این رشته را در بخش بانوان چگونه می بینید؟

ما ورزشکاران بسیار خوبی داریم که از نظر فنی و تاکتیکی در شرایط خوبی هستند و هنوز جوان هستند که این مثبت است. من می خواهم موفق شوم. امیدوارم بتوانم تجربیاتم را به آنها منتقل کنم، در جایگاهی بین المللی بدرخشم و تاریخ ساز شوم.

در سال 1401 عناوین تاریخی از جمله رسیدن به فینال قهرمانی جهان را کسب کردید. این تجربه برای شما چگونه بود؟

من تاکنون در پنج دوره مسابقات جهانی شرکت کرده ام. در پایان مرحله مقدماتی، 10 نفر برتر به فینال راه خواهند یافت. سال گذشته در مرحله مقدماتی هشتم شدم و به عنوان اولین زن ایرانی به فینال رسیدم. این افتخار بزرگی برای من و دوران ورزشی ام است و احساس آرامش می کنم زیرا زحمات من در این سال ها نتیجه داد و ایران ما به فینال مسابقات بانوان راه یافت. قوی ترین های جهان در فینال شرکت می کنند. کسانی که 12 ماه از سال زیر برف تمرین می کنند و از نظر علمی فنی و تاکتیکی و امکانات پیشرفته ترند. بودن در میان این اسکی بازان کار سختی است.

وقتی به فینال رسیدم یکی از ورزشکاران تیم ملی آلمان که به دلیل امتیاز بالایش در مرحله مقدماتی شرکت نکرد و بلافاصله فینالیست شد، دستی روی شانه ام زد و گفت: «به مسابقات جهانی خوش آمدید. باشگاه.” همه تماشا می کنند که چه کسی به تیم های برتر جهان راه می یابد، بنابراین بسیاری از تیم های اروپایی به من تبریک گفتند و از من استقبال کردند.

وقتی به فینال رسیدم یکی از ورزشکاران تیم ملی آلمان ضربه ای به شانه ام زد و گفت: به باشگاه قهرمان جهان خوش آمدی. همه تماشا می کنند که چه کسی به تیم های برتر جهان راه می یابد، بنابراین بسیاری از تیم های اروپایی به من تبریک گفتند و از من استقبال کردند.

برنامه تمرینی شما در تعطیلات چگونه است؟

بعد از بازگشت از مسابقات جهانی به دلیل تمرین سخت و فشار روحی و جسمی می خواستم استراحت کنم 10 روز استراحت کردم اما در تعطیلات نوروز به تمرینات ادامه دادم. من اهداف بزرگی دارم و نمی توانم تمرین را متوقف کنم.

سال شروع شد کدام سفره هفت سین را بیشتر دوست دارید؟

سمنو چون دوست دارم بعد از زایمان غذا بخورم.

هنوز عید هستی؟

من دوست دارم آن را دریافت کنم. اگر بدهند قبول می کنم.

بهترین و بدترین خاطرات شما از سال 1401 چیست؟

بهترین خاطره ام رسیدن به مرحله نهایی مسابقات جهانی است. فکر نمی‌کنم شادی آن رویداد تا سال‌ها از قلبم خارج شود.

بدترین خاطره هم به تابستان برمی گردد که در حین تمرین اسکی روی غلتک زمین خوردم، شانه ام در رفت و آسیب شدیدی دیدم. 6 ماه شرکت کردم و مدام فیزیوتراپی می رفتم، حتی در ابتدای زمستان و زمانی که مسابقات شروع شد، درد زیادی داشتم، اما باید از نظر روحی از شر درد خلاص می شدم. خیلی وقت ها صدمه دیده بودم و نمی توانستم خودم را بیان کنم چون بی فایده بود و باید به نتایجی که می خواستم می رسیدم.

با دختر اسکی ایرانی که تاریخ ساز شد; "به باشگاه قهرمانی جهان خوش آمدید"

برای 1402 چه می خواهید؟

اول از همه، بزرگترین آرزوی من این است که ایرانیان شاد باشند، از نظر مالی متضرر نشوند و به کسی آسیب نرسد. برای خودم می خواهم دوباره در مسابقات عملکرد خوبی داشته باشم و بهترین باشم.

اخرین حرف

از فدراسیون اسکی برای حمایت از تیم ما تشکر می کنم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا