افزایش زایش در پاییز کمبود دام مولد را جبران می‌کند؟

مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور گفت: متولدین پاییزی به نام «شیرسوز» و گوسفند ماده که به عنوان بره مولد استفاده نمی شود زیرا این دام ها تغذیه مناسبی ندارند و به مراتع نمی روند و در نتیجه ، آنها پایه محکمی برای در گله ندارند.

به گزارش میجیک، بر اساس اعلام مرکز آمار، تعداد دام های سبک پرواربندی شده در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته 9 درصد کاهش یافته اما زاد و ولد افزایش یافته است. حال سوال اینجاست که آیا افزایش زاد و ولد در پاییز امسال می تواند کمبود دام مولد در کشور و در نتیجه کاهش قیمت گوشت را جبران کند؟

افشین صدر دادرس در گفت وگو با میجیک در پاسخ به این سوال که چه؟ به تولد پاییز اضافه کنید آیا کمکی به جبران کمبود دام مولد می کند یا خیر؟ وی گفت: آمار جمعیتی مرکز آمار نادرست است و مشکلاتی در این اداره وجود دارد که با مستندات قابل توضیح است.

وی افزود: گفته می شود تعداد دام های سبک در پاییز نسبت به تابستان دو میلیون رأس افزایش یافته است اما مشکل مهم اینجاست که زایش های پاییزی تغذیه مناسبی ندارند و به دلیل وجود مرتع به مرتع نمی روند. بدون مرتع پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا، ماده شیر کافی برای تقویت استخوان بره ندارد. در نتیجه زایش های به اصطلاح پاییزی را شیرسوز می نامند و از بزهای ماده به عنوان گوسفند مولد استفاده نمی شود.

رئیس اتحادیه سراسری دام سبک بیان کرد: به عبارتی به دلیل عدم تغذیه مناسب این دام ها، دام های ماده مستقیماً به سمت پرواربندی می روند و در پایان فصل ذبح می شوند. این بدان معناست که دام به گله مولد اضافه نمی شود. در واقع پرورش پاییزه برای دام مفید نیست و باید تا بهار صبر کرد.

وی با بیان اینکه مشکل ما تولید موقت دو تا سه میلیون گوسفند نیست بلکه گله مولد است، گفت: امسال خشکسالی و کم بارندگی داریم اما اگر بارندگی های بهاری خوب و مراتع خوب داشته باشیم دامداران این کار را انجام می دهند. همچنین چشم انداز تولید خوبی دارند.” در بهار حیوانات مولد تری تولید خواهند شد و شرایط بهتر خواهد شد.

قاضی در پاسخ به این سوال که آیا امکان واردات دام مولد از کشورهای دیگر وجود دارد یا خیر؟ وی افزود: در سال 2014 گوسفند و بز زیادی از فرانسه وارد کشور شده و به دام های محلی پیوستند. موضوع مهم در این بخش این است که گوسفندان با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه رشد می کنند. بزهایی که از اروپا می آیند و با باران و مراتع سرسبز سازگار هستند در کشور ما نمی توانند رشد کنند. یعنی هر نژادی می تواند در شرایط خاص خود زندگی کند. علاوه بر این، هر منطقه ای بیماری های خاص خود را دارد که نژادهای دیگر نمی توانند آن را تحمل کنند و واردات دام های پرورشی عملا بی نتیجه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا