استفاده از لباس ایمنی در چه مشاغلی ضروری است؟

اهمیت لباس کار ایمنی در دنیای امروز کاری بسیار زیاد است. به طوری که در زمان‌های گذشته چیزی به نام وجود نداشته است و حالت‌های ساده‌ای ‌برای لباس به کار برده می‌شده است.بنابراین به کار بردن لباس مخصوصا برای افرادی که دارای شغل‌های حساسی هستند بسیار مهم و کاربردی خواهد بود.یکی از نکاتی که نیاز اساسی مشاغل را به لباس کار بیشتر می‌کند میزان ارتباطی است که کسب و کار‌ها می‌توانند با مشتریان داشته باشند در این صورت است که لباس می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب آن‌ها داشته باشد.

زمانی که مشتریان یا به عبارتی مخاطبان جامعه از سازمان و یا شرکتی دیدن می‌کنند اگر با کارمندانی رو به رو شوند که از لباس‌های متحد الشکلی دارند در ذهن خود حرفه‌ای ‌بودن آن‌ها را به قطعیت می‌شمارند، اما خلاف آن را نیز در نظر داشته باشید که نداشتن یونیفرم مناسب برای سازمان باعث می‌شود که یکی از فاکتور‌های لازم برای سازمان رعایت نشده باشد و مسئله ناخوشایندی برای شرکت خواهد بود.

در برخی از کشور‌ها نداشتن یونیفرم مناسب و یکدست برای سازمان یکی از شرم آور‌‌ترین و نامناسب‌ترین ویژگی خواهد بود و نامنظم بودن سازمان و همین طور غیر حرفه‌ای ‌بودن آن را به رخ خواهد کشید.بهتر خواهد بود که زمانی که از یونیفرم استفاده می‌شود تمامی نکات در آن رعایت شده باشد و هر گونه مصنوعی‌سازی در پوشیدن آن برای کارمندان وجود نداشته باشد.

زمانی پیش خواهد آمد که کارفرما تشخیص نخواهد داد که از چه لباس کاری استفاده کند برای همین باید اطلاعات زیادی را در این زمینه به دست آورد.برای این کار می‌تواند کمک زیادی را از طراحان لباس دریافت کند و با طراحان اتیکت و دکمه‌های تبلیغاتی نیز مشورت‌هایی را در این زمینه انجام دهد.در این صورت خواهد بود که به راحتی نیز می‌تواند برآورد هزینه‌ای ‌خوبی را انجام دهد.در هر صورت باید گفت که برآورد هزینه باعث می‌شود که برنامه ریزی درستی برای دوخت لباس کار ایجاد شود.

In what jobs is it necessary to use safety clothing?

به کار بردن مد در لباس محل کار

مد یکی از فاکتور‌هایی است که برای لباس باید در نظر گرفته شود اما نکته‌ای ‌که در این جا باید به آن اشاره کرد به کار بردن آن برای همه کارمندان الزامی نخواهد بود.بنابراین از طراحی‌های خاص که می‌توانند مد باشند برای مدیران ارشد به کار برده می‌شود که دارای جذابیت بسیار بالا و تنها برای مدیران نیز به کار برده می‌شود و وجه تمایز زیادی را برای آن می‌توان در نظر داشت. حتی جنس پارچه‌ای ‌که برای لباس مدیران به کار برده می‌شود نیز متفاوت خواهد بود در این صورت باید گفت که محکم بودن جنس پارچه و لطافتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود برای لباس مدیران مهم خواهد بود.

یکی از فاکتور‌هایی که برای لباس وجود دارد کراوات است. کراوات یکی از رسمی‌ترین حالت‌هایی است که برای لباس کار در نظر گرفته می‌شود در هر صورت باید گفت که لباس کار می‌تواند بدون کراوات نیز مناسب باشد و خاستگاه خوبی داشته باشد.در هر صورت نکته‌ای ‌که باید به آن اشاره کرد رسمی نشان دادن هر چه بیشتر لباس محل کار با کراوات خواهد بود که به میزان زیادی موثر است.لباس اسپرت مناسب نخواهد بود.

در هر حال باید این مطلب را در نظر داشت که لباس‌های اسپرت نمی‌توانند برای محیط کار مناسب باشند.در کشور‌های اروپایی زمانی که کارمندان از لباس‌های اسپرت در محیط کار خود استفاده می‌کنند نوعی توهین را به محیط کار و مخاطبینی که با آن‌ها سر و کار دارند را ایجاد کرده‌اند.بنابراین باید این مطلب را در نظر داشت که لباس اسپرت برای محل کار نامناسب است و جلوه بدی را به محیط کار می‌بخشد و حالت رسمی کار را از بین می‌برد در این صورت است که باید گفت محیط کار باید از رسمی بودن زیادی برخوردار باشد.

برخی از محیط‌های کاری هستند که رسمی بودن در آن‌ها رعایت می‌شود با این که این محیط‌های کاری از سازمان‌های غیر حرفه‌ای ‌نیز هستند و سطح بالایی را در بین سازمان‌های دیگر نمی‌توانند داشته باشند در این صورت است که می‌توان گفت که لباس کار شعاری برای حرفه‌ای ‌بودن کسب و کار باشد.بنابراین باید تفاوت زیادی بین لباس کار و لباس‌هایی که در بیرون پوشیده می‌شود وجود داشته باشد در این صورت است که تفاوت ایجاد شده میزان اهمیت کسب و کار را نیز بالا می‌برد و شکل بهتری را برای آن ایجاد خواهد کرد.

خصوصیات لباس محل کار

خصوصیات لباس محل کار عبارت است از:

  1. دارای لکه نباشد
  2. پاره و فرسوده نشده باشد
  3. رنگ لباس از بین نرفته باشد
  4. کهنه نباشد

بنابراین ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد تا میزان زیادی می‌تواند در یونیفرم تاثیر داشته باشد و هم این که می‌تواند در محیط کار و در بین همکاران حس خوبی را ایجاد کند و باعث شود که حس بی اهمیتی و تنبلی در محیط کار از بین برود.

بنابراین مدیران می‌توانند از یونیفرم برای ایجاد حس‌های بهتر در محیط کار بهره ببرند و جدای این که حس بهتری را برای کارمندان ایجاد می‌کنند باعث می‌شوند که کار از نظم بسیار زیادی برخوردار شود و کارمندان بتوانند قابلیت‌های خوبی را در رابطه با کار خود به دست بیاورند. این قابلیت‌ها توانمندی کارمندان را نیز افزایش می‌دهد بنابراین پوشش مناسب برای محیط کار یک ضرورت به حساب خواهد آمد.

لباس محلی مناسب کار نیست، برخی از سازمان‌ها که در مناطق خاصی کار خود را آغاز می‌کنند برای حفظ سنت‌های خود از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند که بسیار ناراحت کننده خواهد بود.در سازمان کاری نباید از لباس‌های محلی حتی برای حفظ سنت‌ها استفاده کرد و باید برای محیط کاری شرایط بسیار خوبی را ایجاد کرد.

لباس محلی نمی‌تواند رسمیت خوبی را به افرادی که در سازمان مشغول به کار هستند بدهد در این صورت حرفه‌ای ‌بودن سازمان را نیز از بین می‌برد. بنابراین به کار بردن لباس رسمی مناسب‌تر و بهتر خواهد بود. حتی به کار بردن لباس معمولی مناسب‌تر از لباس‌های محلی خواهد بود زیرا احترام بیشتری را برای دیگر افراد در سازمان و همین طور مشتری فراهم خواهد آورد.

اهمیت به کار بردن لباس در محیط کار چیست؟ یکی از فاکتور‌های مهم برای به کار بردن بالا بردن سطح ایمنی و امنیت برای کارگران و کارمندان است. کارگران و کارمندان باید در محیط کاری خود، از نظر ایمنی بدن، احساس رضایت خاطر کنند. از این رو ضروری است.

البته بسیاری از مجموعه‌های کاری از جمله سازمان، ادارات، باشگاه، کارخانجات، بیمارستان و مدارس از متناسب با محیط کاری خود بهره می‌برند. با توجه به شرایط محیطی، به کار بردن لباس مناسب برای فصل‌های سرد و گرم سال نیز متفاوت خواهد بود. حتی ریزش برف و باران برای مناطق سردسیر و افراد شاغل در اینگونه از محیط‌ها، باید از لباس متناسب و استاندارد استفاده کنند.

تاثیر فعالیت کارگران بر روی اهمیت لباس

به کار بردن لباس محل کار، برای هر نوع از محیط کاری بسیار خاص است. اما به صورت کلی، استفاده از یونیفرم باید بر مبنای رعایت برخی از اصول دوخته شده باشد.

قواعدی که برای وجود دارد شامل:

  • افزایش سطح ایمنی
  • بالا بردن مسائل بهداشتی
  • تمایز بین کار افراد
  • محافظت بالا برای کارگران و کارمندان
  • ایجاد انضباط و نظم بیشتر
  • مشخص شدن تخصص افراد
  • فرایند‌های تبلیغات برای لباس
  • حالت‌های نمایشی برای لباس

در یک محیط کاری، کارمندان و نوع کار و تخصص آن‌ها باید از یکدیگر متمایز باشد. به این شکل، برای اجرایی کردن امور سازمان، نظم بیشتری حکم فرما می‌شود.اهمیت استفاده از یونیفرم، تنها برای محافظت از افراد در برابر شرایط خطرناک نیست. در اصل، برای ایجاد نظم و بنا نهادن یک ساختار منسجم برای کسب و کار مورد نظر است.

البته به کار بردن لباس کار، دارای انواع متفاوتی است. از ساختار‌های خاص و گوناگون برای لباس کار، به کار بردن لباس‌های کامل و یکسره است. دوخت لباس کار به شکل یکسره، باید دارای استاندارد بالا و راحتی در به کار بردن آن توسط کارگران باشد. در بیشتر موارد، به کار بردن لباس کار یکسره، برای محیط کاری با شرایط خاص مناسب خواهد بود.

به شرح زیر می‌باشد:

  • ویسکوز
  • پلی استر
  • فیلامنت
  • کتان

اهمیت جنس فیلامنت

هر نوع از یونیفرم دارای جنس‌های گوناگون به خود است. یکی از فیلامنت است. فیلامنت، از الیاف مصنوعی ساخته شده است. فیلامنت در سه نوع یونیفرم، اهمیت و کاربرد خود را دارد که شامل:

  • لباس مناسب برای بیمارستان
  • لباس ورزشی

به کار بردن پارچه فیلامنت برای دوخت لباس ورزشکاران، از بافت نرمی برخوردار است. البته در بیشتر لباس‌های بیمارستانی از فیلامنت به شکل موثر و کاربردی استفاده می‌شود.

به کار بردن پارچه پلی استر

اهمیت به کار بردن پارچه پلی استر برای لباس، از جنس آن مشخص است. البته به کار بردن این پارچه برای لباس، به شرایط محیطی بستگی دارد.پلی استر، نوعی از پلاستیک است. جنس یونیفرم از نوع پلی استر، نیاز به اتوکشی‌های مداوم ندارد. یکی از ویژگی‌های مهم در رابطه با پارچه پلی استر و به کار بردن آن در لباس کار، دوام و مقاومت بالای آن است. لباس کار از جنس پلی استر، دوام زیادی را در طولانی مدت از خود نشان می‌دهد.

ویژگی‌های یونیفرم از جنس پلی استر به شرح زیر می‌باشد:

  • ساییدگی بسیار کم
  • به ندرت دچار پوسیدگی می‌شود
  • چروک شدن آن بسیار کم و به ندرت اتفاق می‌افتد

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با جنس پلی استر، محافظت آن در برابر رطوبت است. بسیاری از محیط‌های کاری، میزان رطوبت بالایی را در جریان کاری خود دارند. یونیفرم مناسب برای افراد در محیط‌های مرطوب، باید بیشتر از جنس پلی استر باشد. پلی استر، قابلیت ضد آب بودن را در بافت خود دارد. به کار بردن پارچه پلی استر برای لباس کار، به افزایش مقاومت آن کمک زیادی می‌کند.

اهمیت به کار بردن پارچه ویسکوز

ویسکوز، یکی از پارچه‌های مقاوم و ساخته شده از الیاف طبیعی است. ساختار این نوع از پارچه، به شکل پنبه‌ای است. وجه تشابه پارچه ویسکوز و پلی استر به عنوان یکی از جاذب‌های فوق العاده برای رطوبت و جذب آب هستند. رنگ بندی بسیار زیادی نیز برای پارچه ویسکوز و به کار بردن آن در یونیفرم وجود دارد.

کاربرد کتان

جنس پارچه کتان، برای لباس، از گذشته تا به امروز وجود داشته است. لباس از جنس پارچه کتان، برای مناطق گرمسیری بیشترین کارکرد را دارد. البته هر چه میزان کتان به کار رفته در جنس پارچه بیشتر، میزان سنگینی و ضخامت در یونیفرم نیز افزایش پیدا می‌کند.
البته صنعت‌های بسیار زیادی نیز از جنس کتان برای دوخت یونیفرم برای کارگران خود استفاده می‌کنند که شامل:

  • صنعت فولاد
  • صنعت جوشکاری
  • صنعت برشکاری
  • صنعت تراشکاری و ریخته گری
  • سازمان برق
  • خودرو سازی
  • ساخت و ساز و عمران
  • کارخانجات

جنس کتان خاصیت دیرسوز بودن را به وجود می‌آورد. دیر سوز بودن برای پارچه کتان، در محیط گرم و حرارت بالا، به راحتی سوخته و یا آتش گرفته نمی‌شود. لباس برای برخی از مشاغل، باید به شکل عایق عمل کند.

لباسکار تبلیغاتی

لباسکار تبلیغاتی یکی از روش‌های تبلیغی برای بازاریابی می باشد. لباس کار تبلیغاتی محلی برای چاپ نام برند شما می باشدو می توان آن را به عنوان هدیه تبلیغاتی در اختیار کارگاه ها و کارخانجات گداشت و با طراحی خاص، یک لباس کار بی‌نظیر تولید نمود.

دکمه بازگشت به بالا