ارتباط درمان ناباروری با بروز مشکلات قلبی در زنان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اخبار ایران | درمان ناباروری

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از مدیسون نت، دکتر.آرین میچوس“، نویسنده ارشد این مطالعه از مرکز جان هاپکینز گفت: «تکنولوژی تولید مثل لزوماً باعث مشکلات قلبی نمی شود.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که زنانی که به دلیل سن و سایر مشکلات سلامتی نابارور هستند بیش از آنها در معرض خطر عوارض قلبی عروقی قرار داشته باشند. این طرف آنها در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان نیاز به توجه بیشتری دارند.

دکتر سلمان زاهد، نویسنده اصلی این مطالعه و پزشک بیمارستان عمومی روچستر در نیویورک، گفت: “این یافته ها بر اهمیت کنترل عوامل خطر قلبی عروقی قبل از استفاده از فناوری تولید مثل تاکید می کند.”

فناوری کمک باروری یا ART به دسته‌ای از درمان‌های ناباروری اشاره دارد که در آن تخمک‌ها یا جنین‌ها برای بهبود شانس باردار شدن زنان دستکاری می‌شوند. این روش‌ها می‌تواند شامل لقاح آزمایشگاهی با جنین‌های تازه یا منجمد، تزریق مستقیم اسپرم به تخمک برای بارور کردن آن یا آزمایش کروموزوم‌های غیرطبیعی جنین قبل از انتقال آن به رحم باشد.

استفاده از ART، اگرچه هنوز یک روش نادر است، اما به طور فزاینده ای در سراسر جهان محبوب می شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که ART خطر عوارض بارداری مانند جدا شدن جفت، زایمان سزارین و زایمان زودرس را افزایش می دهد، اما اطلاعات کمی در مورد اثرات آن بر بیماری های قلبی عروقی مادر وجود دارد.

در یک مطالعه جدید، محققان داده‌های بیمارستانی را از نمونه‌ای با حدود 46 میلیون تولد در ایالات متحده از سال 2008 تا 2019 تجزیه و تحلیل کردند، از جمله 108542 نوزادی که از ART استفاده کردند. در مقایسه با زنانی که به طور طبیعی باردار شدند، زنانی که از ART استفاده می‌کردند در هنگام زایمان مسن‌تر بودند (میانگین سنی 35 در مقابل 28 سال) و عوامل خطر قلبی عروقی بیشتری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت داشتند.

اما حتی پس از تعدیل این تفاوت‌ها، این مطالعه نشان داد که زنانی که با استفاده از ART باردار شده‌اند، نسبت به زنانی که بدون این فناوری باردار شده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض قلبی عروقی در حین زایمان قرار دارند.

امکان قرارداد خز اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) 48 درصد بیشتر بود. زنانی که با استفاده از ART باردار می شوند نیز تقریباً دو برابر بیشتر از زنانی که به طور طبیعی باردار می شوند در معرض نارسایی قلبی در هنگام تولد هستند. و 39 درصد احتمال بیشتری داشت که ضربان قلب نامنظم داشته باشند.

زنانی که از ART استفاده می کنند 73 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی به دلیل لخته شدن خون و 63 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی هموراژیک هستند. و همچنین تقریبا دو برابر بیشتر احتمال دارد ترومبوآمبولی وریدی، لخته شدن خون در ریه ها یا رگ عمق داشته باشد

خطر عوارض ریوی و کلیوی نیز در زنانی که از ART استفاده می کنند بیشتر است. آنها 2.6 برابر خطر آسیب حاد کلیه و بیش از دو برابر احتمال وجود مایع اضافی در ریه ها دارند. انسان ریه دارد او همچنین مدت بیشتری در بیمارستان بستری شد (به جای دو روز، سه روز).

محققان تاکید می کنند، این بدان معنا نیست که زنانی که مشکل باردار شدن دارند، باید ART را به عنوان یک گزینه کنار بگذارند. اگرچه خطر عوارض قلبی عروقی در این گروه بیشتر است، اما همچنان پایین است.

دکمه بازگشت به بالا