کافه ریسرچیست؟ لیست بهترین موتورهای کافه racer ایران
موتور سیکلت کافه ریسر، در انگلستان به عنوان نماد موتورسواری شناخته میشود. Cafe Racer به نامهای متفاوت و جذابی شناخته میشود که در میان معروفترین آنها میتوان به موتورسیکلت کاستوم، موتور دستساز، موتورسیکلت خیابانی و موتور سنگین تیونینگ شـده اشـاره کرد.
برای اغلب مردم سوال است که چه چیزی باعث میشود کافه ریسر به عنوان یک موتورسیکلت مسابقهای شناختـه شود؟ پاسخ سـاده است! کافه ریسر یک موتور ورزشی است که در اوایل دهه 60 در لندن تولید شد. در آن زمان، چنین موتورهایی، موتورهایی استانداردی بودند که توسط صاحبانشان اصلاح شدند تا بتوانند با سرعت زیاد، برای سواری سریع در مسافتهای کوتاه بهینهسازی شوند.
کافه ریسر چیست؟
کافه ریسر یک موتورسیکلت سفارشی است که بر اساس طراحی اولیه موتورهای استاندارد ساختـه شد تا منعکس کننـده سبک و احساسی خاص برای موتورسیکلت رانان باشد. هدف از ساخت این موتورها این بود که طراحی سادهتر و اسپورتتری از موتورهای آن زمان داشته باشد. در قرن بیستم علاقهمندان به موتورسیکلت در کافههایی در انگلیس تجمع میکردند، این کافهها به مراکزی برای معاشرت با دیگر علاقهمندان به موتورسیکلتهای مسابقهای و محلی برای برگزاری مسابقات خیابانی غیرقانونی تبدیل شدند. همین موضوع موجب شـد نام این موتورسیکلت مسابقهای را کافه ریسر بگذارند.
تاریخچه موتورهای کافه ریسر
در حقیقت موتورهای مسابقهای کافه ریسر بر اساس تاریخچه موتور سیکلت بر پایه موتورهای بریتانیایی بودند. این موتورها، دوچرخههای کوچک، باریک و سریعی بودنـد. مالکان این موتورسیکلتها قطعات غیر ضروری را حذف کردنـد و قطعات مناسب برای مسابقه را جایگزین میکردنـد. حتی موتورها و فریمهای آن را برای دستیابی به قدرت بیشتر و عملکرد بهتر تعویض میکردند. فرآیند تعویض موتورها باعث ایجاد نژادهای جدیدی از موتورسیکلتها شد که پورمانتو نام داشتنـد و ترکیبی از مارکهای موتورسیکلتهای اهداکننده مانند Triton (Triumph/Norton) یا Norvin (Norton/Vincent) بودنـد.
به این ترتیب موتورسیکلتهای کافه ریسر تغییراتی به شرح زیر داشتنـد:
- یک چراغ جلو و صندلی انفرادی
- تنظیم کنترلهای پشت پایی برای ایجاد یک موقعیت بهتر هنگام سواری
- دستگیرههای گیره دار و افتاده
- موتور دوقلوی موازی
- فیرینگ نیمه یا کامل مسابقهای
- اضافه کردن چرم مشکی به روکشها
موتورهای کافه ریسر دارای وزن کم و موتورهای تیون شـده هستند. بدنه مینیمال این موتورها ارگونومی منحصر به فردی دارد. همانطور که گفتیم دستـههای این موتورها کوتاه و کم ارتفاع است و این موضوع باعث میشود موتورسوار روی موتور خود خم شود. از نظر تکنیکال این خم شـدن موجب میشود که مقاومت هوا کاهش پیدا کنـد و کنترل موتور راحتتر باشد. با توجه به اینکه موتورسواران باید روی موتورهای کافه ریسر خود خم شوند، صندلیهای این موتورها عقبتر از صندلیهای موتورسیکلتهای معمولی است.
موتورسیکلتهای محبوب کافه ریسر
بر اساس لیستی که در ادامه میبینید به بررسی بهترین کافه ریسرهای مدرن میپردازیم. این موتورسیکلتها به شرح زیر هستند:
- موتورسیکلت تریومف تراکستون RS1200
- رویال انفیلد کانتیننتال GT 650
- بی ام و R NineT Racer S
- کاوازاکی Z900RS MY2020 انگلستان یا MY2023 ایالات متحده
- نورتون کماندو 961 CR
- دوکاتی اسپرت کلاسیک اسپرت 1000 اس
- موتور گوتزی V7 Racer III MY20
- کاوازاکی W800
- اسکرامبلر دوکاتی 1100 اسپرت پرو
- موتورسیکلت مسابقهای CCM Spitfire
- یاماها XSR900 آباراث (Yamaha XSR900 Abarth)
تریومف تراکستون آر اولین سازنـده کافه ریسر (Triumph Thruxton R)
همانطور که گفتیم تریومف تراکستون یکی از اولین برندهایی بود که به تولید کافه ریسر پرداخـت. تراکستون سالها است که موتورهای آر اس خود را با طراحی بدنه سنتی و مشخصات فنی قدرتمند تولید میکنـد. موتورهای تولیدی این برند، یکی از بهترین موتورسیکلتها در کلاس کافه ریسر است. تراکستون با قرار دادن یک کیت لوازم جانبی روی موتورهای خود، ظاهری خشنتر و ایرودینامیکتر به این موتورها میبخشد تا موتورسواران احساس سواری با یک موتور کلاسیک کافه ریسر را تجربه کنند. این موتورسیکلت دارای موتوری با حجم 1200 سی سی و خروجی 96 اسب بخار است.
رویال انفیلد کانتیننتال جیتی ۶۵۰ (Royal Enfield Continental GT 650)
رویال انفلید کانتیننتال به نوعی ادای دین رویال انفلید به موتورهای قوی کلاسیک است که ترکیبی از طراحی موتورسیکلتهای مدرن را با طراحی موتورسیکلتهای نوستالژیک و کلاسیک دارد. این موتور با طراحی زیبای خود کاملا یادآور کافه ریسرهای کلاسیک و ترکیبی از سنت و مدرنیته است. حجم موتور در رویال انفلید کانتیننتال 648 سی سی و حداکثر توان آن 47 اسب بخار است.
بی ام و آر نینت ریسر (BMW R Ninet Racer)
بی ام و آر نینت ریسر در سال 2016 وارد بازار شد. این موتور یک تجربه مدرن و جذاب را برای علاقهمندان رقم زد چرا که بی ام و آر نینت ریسر موتورسوارها را به دوره سوپربایکها و ابر موتور سیکلتهای کلاسیک بازگرداند. این موتورسیکلت 110 اسب بخار نیرو تولید میکند و حجم موتور آن 1170 سی سی است. نینت ریسر مجهز به امکانات و تجهیزات به روز نیست و موتورسوارانی که میخواهند یک موتور مدرن داشته باشند باید امکانات و آپشنهای مختلف را خریداری کنند. البته نینت ریسر مجهز به سیستم ترمز ABS است.
کاوازاکی Z900RS MY2020 انگلستان یا MY2023 ایالات متحده
موتورسیکلت افسانهای Z900 که در دهه ۱۹۷۰ کمک زیادی به شکل گرفتن مفهوم سوپر بایک (ابر موتورسیکلت) کرده بود، الهام بخش طراحی و تولید کاوازاکی Z900RS MY2020 است. نسخه کافه ریسر کاوازاکی از موتور و پیکربندی فنی مدل RS همین برند استفـاده میکند. ارتفاع پایین و دستههای کوتاه کافه ریسر کاوازاکی، ظاهر کشیده مخزن سوخت و صندلی عقب این موتورسیکلت، یادآور مدلهای کلاسیک است. موتور کاوازاکی 948 سی سی حجم دارد و قدرت آن 124 اسب بخار است. کاوازاکی کلاچ خاصی را در این موتورسیکلت برای شتابگیری سریع قرار داده است که موجب حفظ روحیه سریع و خشن آن شود.
نورتون کماندو ۹۶۱ کالیفرنیا (Norton Commando 961 California)
نورتون یک شرکت بریتانیایی است که مدل کافه ریسر را به مناسبت جشن 50 سالگی برند خود تولید و عرضه کـرد. در نورتون کماندو 961 به جای طراحی تیره و خشن مدرن، شاهد یک طراحی کلاسیک هستیم. همچنین استفاده از قطعات کرومی در این موتورسیکلت باعث شـده تداعی کننـده موتورسیکلتهای دهه 1970 کلاسیک امریکایی باشد. شرکت نورتون هرسال کافه ریسر تولیدی خود را تقویت میکند. جدیدترین مدل نورتون دارای یک موتور 961 سی سی است که 79 اسب بخار نیرو تولید میکند.
دوکاتی اسپرت کلاسیک اسپرت 1000 اس و اسکرامبلر ریسر
ظاهر این موتور یادآور کافه ریسرهای قدیمی است اما از قدرت و فناوریهای جدید دوکاتی برخوردار است. دوکاتی اسپرت کلاسیک و اسکرامبلر در میان مدلهای مدرن، یکی از زیباترین طراحیها را دارند. این موتورسیکلتها تجربه سواری منحصر به فردی را برای موتورسواران رقم میزنند.
موتور گوتزی V7 Racer III MY20
اسپرتترین تولید شرکت موتو گوتزی، کافه ریسر وی 7 است. طراحی فوقالعاده و ظاهر قدرتمند این موتورسیکلت، در عین تداعی حس و حال کافه ریسرهای قدیمی، شباهتهایی هم به موتورهای مدرن دارد. نکته جالب توجه در مورد این موتورسیکلت این است که تنها 1000 دستگاه از این موتور فوقالعاده تولید شده است. حجم موتور وی7 اسپرت 744 سی سی است و نیرویی معادل 52 اسب بخار تولید میکند.
یاماها XSR900 آباراث (Yamaha XSR900 Abarth)
کافه ریسر یاهاما حاصل همکاری یاهامای ژاپنی با ابارث ایتالیایی است. این موتور یکی از جذابترین موتورها است. موتورسیکلت XSR900 بر اساس موتور یاماها XSR900 طراحی شد اما بدنه آن کاملاً با اصول یک کافهریسر جذاب هماهنگ است. این موتور سبک عملکرد بسیار خوبی دارد و حقیقتا روح موتورسواری سریع دهه ۱۹۶۰ را به موتورسوار القا میکند. لازم به ذکر است که موتور ۸۵۰ سیسی آن میتواند ۱۱۵ اسب بخار نیرو تولید کنـد. پشت طراحی کلاسیک یاهاما، مدرنترین فناوریهای یاماها و آباراث قرار دارد.
اهمیت بیمه برای حفظ و نگهداری موتورسیکلتها
با توجه به اینکه کافه ریسرها از موتورهای گران قیمت هستند، لازم است بعد از خرید این موتورسیکلتها برای نگهداری آنها اقدامات لازم را به عمل آورید. همانطور که میدانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمامی وسایل نقلیه موتوری است. در کنار بیمه شخص ثالث، خرید بیمه بدنه موتور سیکلت هم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش قیمت موتورسیکلتها و خودروها یک الزام اجباری است. در همین راستا بیمه دات کام با ارائه بیمه موتورسیکلت به شما کمک میکند تا در صورت بروز حوادث ناگوار بتوانید بخشی از خسارت وارد شده به موتورسیکلت خود را جبران کنید.
کافه ریسر یک موتورسیکلت جذاب برای موتورسواران
موتورسیکلتهای کافه ریسر از جذابترین مدلهای کلاسیک موتورهای مسابقهای هستند. با وجود اینکه امروزه از اصطلاح مسابقات کافهای خیلی کم استفاده میشود اما از محبوبیت کافه ریسرها کاسته نشده است. افراد بسیاری از طرفداران ظاهر قدیمی و پر ابهت این موتورها هستند. به همین دلیل تولید این موتورها با وفاداری به تاریخچه آنها ادامه دارد.
منبع : مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/)