برترین های کسب و کار مجیکمطالب میجیک

روانشناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طراحی اپلیکیشن، رنگ ها، تاثیر بسیار در جذب کاربر دارند. شاید خودتان به هنگام استفاده از اپلیکیشن ها به این مورد دقت نکرده باشید، اما ترکیب رنگ های مورد استفاده در اپلیکیشن، اولین پارامتری است که در نگاه اول به چشم آمده و می تواند تاثیر بسزایی در جذب کاربر داشته باشد.

یعنی سوای از ارزش محتوایی یک اپلیکیشن، ظاهر آن نیز بسیار مهم است و جلوه های بصری و طراحی های گرافیکی، از اهمیت ویژه ای برخوردارند و در انتخاب رنگ های مورد استفاده در بک گراند صفحات، دکمه ها، لوگو و بخش های مختلف اپلیکیشن، باید نهایت دقت را به خرج داد. این موضوع با عنوان روانشناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن مطرح است که در ادامه به بررسی رنگ ها و تاثیر هریک خواهیم پرداخت.

اصول رنگ بندی سایت | رنگ های مکمل طراحی سایت

بررسی رنگ ها و جایگاه هر یک در طراحی اپلیکیشن

  • رنگ های انتخابی در اپلیکیشن چه تاثیری در جذب کاربر دارد؟
  • برای انتخاب رنگ های مورد استفاده در اپلیکیشن چه شاخصه هایی را باید در نظر گرفت؟
  • روانشناسی رنگ ها در طراحی اپلیکیشن شامل چه مواردی می شود؟
  • انتخاب رنگ های مورد استفاده در اپلیکیشن بر عهده ی چه کسی است؟ کارفرما یا طرح؟
  • استاندارد های موجود در انتخاب ترکیب رنگ اپلیکیشن چیستند؟
  • بهترین ترکیب رنگ ها در طراحی اپلیکیشن کدامند؟

آیا تا به حال به تأثیر رنگ ها در رابط کاربری تلفن همراه فکر کرده اید؟ دانستن نحوه استفاده بجا و مناسب از رنگ در طراحی اپلیکیشن، نه تنها برای مقاصد زیبایی شناختی، بلکه برای بهبود تجربه کاربر با ساده سازی پیمایش در سراسر اپلیکیشن تلفن همراه ضروری است. با استفاده از یک پالت رنگ خاص، مشتریان می توانند در نگاه اول از هدف اپلیکیشن شما ایده بگیرند.

استفاده از روانشناسی رنگ برای بدست آوردن موفقیت بیشتر در میان رقبای شما مؤثر است. رنگ ها نقش زیادی در نحوه درک مغز از اطلاعات و عملکرد ارائه شده دارند. روشی که هر یک از آن ها بر روی کاربران تأثیر می گذارد، باید در هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل مشتری مورد توجه قرار گیرد. با توجه به این موارد، در این مطلب قصد داریم در مورد اهمیت انتخاب رنگ در طراحی اپلیکیشن بحث کرده و به نکاتی که باید در انتخاب رنگ در نظر گرفته شود، بپردازیم.

چرا روانشناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل ضروری است؟

به عبارت ساده روانشناسی رنگ، مطالعه رنگ ها و چگونگی تأثیر آن ها بر رفتار انسان است. رنگ های اصلی آن قرمز، زرد، سبز و آبی است. هر یک از آن ها تأثیرات متفاوتی بر احساسات و درک انسان دارند.

رنگ، یک قسمت اساسی از رابط کاربرپسند است. یک مثال عالی نماد اپلیکیشن است. این اولین چیزی است که کاربران می‌بینند و از آن تأثیر می پذیرند، بنابراین شما می خواهید که همه چیز در مورد آن درست باشد و به صورتی باشد که مخاطبان اپ شما را به صورت واقعی بررسی کنند. رنگ های مختلف باعث ایجاد رفتار خاصی در انسان می شوند. استفاده از آن ها به روش صحیح می تواند منجر به تعداد بیشتری از بارگیری ها و جذب بیشتر مشتریان شود. همچنین روانشناسی رنگ در طراحی سایت نیز بسیار مهم است. چرا که بصورت غیر مستقیم بر سئو و بهینه سازی سایت تاثیر می‌گذارد.

نکات مهم به هنگام استفاده از رنگ ها

 از رنگ های تاثیرگذار استفاده کنید.

ایجاد تعادل و تناسب میان رنگ های انتخابی جزء اصول مهم و لازم در روانشناسی رنگ ها در طراحی اپلیکیشن است؛ طراحی های شلوغ و استفاده ی مفرط از رنگ های گرم، دلزدگی کاربران را به همراه خواهد داشت و در مقابل، طراحی های خیلی ساده هم چندان جذاب نبوده و کاربر پسند نیست. رنگ های گرم و سرد باید به صورت متعادل استفاده شوند و ترکیب مناسبی در کنارهم داشته باشند. این کار نیازمند تخصص و تجربه ی مرتبط است که فرد طراح باتوجه به نوع اپلیکیشن از جمله طراحی اپلیکیشن بیمه، اپلیکیشن های خدماتی، کاربران و مخاطبان اصلی اپلیکیشن، سلیقه ی کارفرما و …، بهترین ترکیب رنگ را برای آن برگزیند.

برای طراحی های ساده، از رنگ های مشابه و تک رنگ استفاده کنید.

چنانچه سادگی ظاهر اپلیکیشن برایتان در اولویت قرار دارد و نمی خواهید از رنگ های مختلف بهره ببرید، می توانید از تناژ های تیره و روشن یک رنگ ثابت استفاده کنید؛ این کار در روانشناسی رنگ ها در طراحی اپلیکیشن سبب انتقال آرامش برای مخاطب بوده و چشم را نیز خسته نمی کند.

 اگر برایتان جلب توجه مخاطب مهم است، از رنگ های متضاد استفاده کنید.

زنگ های متضاد هم یا بهتر است بگوییم مکمل هم، به دلیل اختلاف زیادی که بینشان وجود دارد، ظاهری خیره کننده دارند و سبب جلب توجه می شوند؛ به طور مثال، رنگ های مثل آبی و نارنجی مکمل یکدیگر هستند، آبی رنگی سرد و نارنجی، رنگی گرم است و این دو در کنارهم یک ترکیب زیبا و جذاب است. ازاین ترکیب رنگ، برند همراه اول بهره برده است. این تضاد به ویژه در قسمت هایی که متن قرار دارد باید بیشتر رعایت شود، چرا که تضاد کم میان رنگ متون و رنگ پس زمینه، سبب کاهش خوانایی و اذیت شدن چشم می شود.

مخاطب خود را مشخص کنید و سلیقه اش را بشناسید.

هر اپلیکیشن با هدف خاصی طراحی می گردد و معمولا، گروه خاصی از افراد، کاربر و مخاطب آن خواهند بود؛ همین امر نیز در انتخاب ترکیب رنگ مناسب بسیار موثر است، به طور مثال، اپلیکیشن های بازی که معمولا کودکان مخاطب آن هستند از ترکیب رنگ های شاد و متنوع استفاده می شود؛ و یا در اپلیکیشن هایی که مخاطب آن ها عمدتا بانوان هستند از رنگ هایی چون صورتی، بنفش و … می برند.

 اپلیکیشن های رقیب را بررسی کنید.

امروزه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن از رشد چشم گیری برخوردار بوده و تعداد اپلیکیشن های طراحی شده، روز به روز در حال افزایش است و اگر بخواهید یک اپلیکیشن طراحی و منتشر کنید، به احتمال زیاد، اپلیکیشن های مشابه بسیاری وجود داشته باشد. زمانی که تصمیم به طراحی اپلیکیشن گرفتید، اپلیکیشن های طراحی شده توسط رقبایتان را نیز بررسی کنید تا آن را از نظر روانشناسی رنگ ها در طراحی اپلیکیشن مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این کار تا حد زیادی به شما در انتخاب ترکیب رنگ مناسب کمک خواهد کرد و با شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت اپلیکیشن رقبا می توانید نسخه ی بهتری را ارائه دهید.

 اهمیت لوگو را دست کم نگیرید.

لوگو، معرف برند شماست و باید به گونه ای طراحی شود که هدف اپلیکیشن را تا حدی نشان دهد. انتخاب طرح و رنگ مناسب برای آن تا حد زیادی در جذب مخاطب اثر دارد، به طور مثال رنگ سبز، رنگی همه پسند، جذاب و در عین حال آرامش بخش است و آن را در لوگوی اپلیکیشن های زیادی از جمله واتس اپ، اسنپ، اسپاتیفای و … می توان مشاهده کرد.

برای انتخاب رنگ در طراحی اپلیکیشن باید به چه مواردی دقت کنیم؟

روانشناسی ادراک رنگ

درک رنگ و سایه رنگ با خصوصیات فردی ادراک شخص مرتبط است و یک دلیل برای آن وجود دارد. وقتی افراد آن ها را در زندگی روزمره خود، در وب سایت ها یا در اپلیکیشن ها مشاهده می کنند، پالت های مختلف باعث ایجاد ارتباط خاصی می شوند.

به طور مثال رنگ سبز اغلب برای برقراری ارتباط با طراوت یا صمیمیت مورد استفاده قرار می گیرد. آب تیره رنگی از قابلیت اطمینان و ایمنی است، صورتی نشان­دهنده زنانگی است، بنفش مخفف ثروت و شکوفایی است، سفید نیز برای صلح و آرامش. با مطالعه روانشناسی رنگ و تأثیرات رنگ بر روی یک فرد، یک طراح می تواند بهترین گزینه را برای کاربران هدف یک اپلیکیشن انتخاب کند.

 مخاطبان هدف در انتخاب رنگ در طراحی اپلیکیشن در نظر بگیرید

هر شخصی رنگ ها را در سطح ناخودآگاه متفاوتی درک می کند. در کشورهای غربی، رنگ قرمز مرتبط با اشتیاق است، اما در چین مخفف ثروت و شکوفایی است. چینی ها از قرمز به عنوان یک رنگ برای طراحی اپلیکیشن تلفن همراه به طور گسترده استفاده می کنند. بنابراین یک طراح باید هنگام انتخاب پالت برای طراحی اپ، ترجیح‌های  فرهنگی، محل قرارگیری و موقعیت مکانی کاربران را در نظر بگیرد.

یک طراح همیشه باید سعی کند یاد بگیرد که مخاطبان اپ چه کسانی هستند، دامنه سنی و نسبت جنسیتی آن ها چیست ؟ لازم است کاربران اپ و ترجیحات فرهنگی آن ها را بشناسید تا مشخص شود که چگونه آن ها می توانند به مجموعه‌ای از رنگ ها واکنش نشان دهند.

محدودیت های پالت

تعداد رنگ و سایر عناصر طراحی بهتر است در صورت استفاده به میزان محدود باشد. یک طراح هنگام ایجاد طراحی اپ باید به طرحی متشکل از چندین رنگ اصلی و ثانویه پایبند باشد. آن ها می توانند یک لحن یا چندین لحن میانه باشند.

استفاده از تن ها و سایه ها

یکی از روش های مؤثر در انتخاب پالت، استفاده از یک رنگ اصلی و چند رنگ اضافی است که بر اساس رنگ اصلی ایجاد شده است. اگر یک طراح نیاز به استفاده از رنگ های اضافی داشنه باشد – متفاوت از آن هایی که در پالت آورده شده است – آن ها می توانند سایه ها و رنگ های میانی را بکار ببرند. این کار با افزودن سیاه یا سفید به رنگ اصلی انجام می‌شود. به این ترتیب دستیابی به انتقال آرام تری از طراحی عناصر رابط کاربری امکان­پذیر است که مورد توجه کاربر قرار خواهد گرفت.

جسور و اصیل باشید

گاهی اوقات طراحان خلاف قوانین عمل می کنند و به موفقیت می رسند و این موضوع باعث می شود که محصول به دلیل اصالت و طراحی خاص اپلیکیشن در میان محصولات دیگر برجسته شود. برخی از محبوب ترین برندها در آغاز از مجموعه های کم رزروشده از رنگ ها استفاده می کردند، اما در نهایت به پالت های محدودتر رسیدند. برای مثال اینستاگرام در طراحی خود رنگ آبی زیادی داشت، اما در نهایت با یک طراحی مجدد کامل، قسمت های رنگی مزاحم و غیرضروری از عناصر رابط را پشت سر گذاشت. به این ترتیب آن ها توجه کاربران خود را به محتوای اصلی اپلیکیشن – تصاویر و فیلم­ها – متمرکز کردند.

 پالت رنگ از مواد منبع طراحی

ابزاری به نام Color که توسط Adobe ایجاد شده است، به کاربر این امکان را می دهد تا تصویری را برای تجزیه و تحلیل خودکار بارگذاری کند و بر اساس آن طرح رنگی ایجاد کند. اگر تصمیم­گیری در مورد یک پالت برای یک طراح دشوار باشد، آن ها می توانند از مواد اصلی که از مشتری دریافت می کنند، استفاده کنند. این می تواند یک لوگو، ماکت وب­سایت، عکس یا برخی از محتوای بصری دیگر باشد.

یک لوگو و مواد برند تجاری می توانند انتخاب طرح آینده رنگ در طراحی اپلیکیشن را بسیار آسان کنند، اما این به معنای آن نیست که به عنوان مثال یک آرم سبز روشن در پس زمینه اپلیکیشن سبز روشن وجود دارد. یک طراح باید عوامل زیادی را در نظر بگیرد. برای تسهیل طراحی می توان از رنگ های مناسب همبسته و اضافی استفاده کرد.

گاهی اوقات غیرممکن است که یک محدوده رنگ بر اساس مواد منبع تعریف شود. در این حالت، یک طراح باید به فکر و تخیل خود روی بیاورد. با در نظرداشتن مخاطب هدف، آن ها باید چند گزینه از یک پالت را توسعه دهند، ایده های خود را با مشتری در میان بگذارنند و طرح رنگ در طراحی اپلیکیشن را نهایی کنند.

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن بر اساس احساسات و عواطف مخاطبین:

به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار طبیعتاً تمایل دارید تا در نظر کاربرانتان مورد اعتماد و پذیرش قرار بگیرید در این حالت “آبی” بهترین انتخاب است. دقت کردید اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که از کاربران اطلاعات شخصی دریافت می‌کنند و نیاز به کسب اعتماد کاربران رو دارند همانند توییتر، لینکدین و یا فیس‌بوک و اسکایپ لوگو اصلی خودشان رو به رنگ آبی طراحی کردند؟ و در مقابل گوگل برای به رخ کشیدن قدرت و سرعت خودش رنگ اصلی قرمز رو انتخاب کرده است. هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها اتفاقی نیستند.

رنگ‌ها نمایان گر احساسات و عواطف ما هستند و گاهاً رنگ‌ها با حس‌های گوناگون پیوند نزدیکی دارند برای مثال:

سفید: از این رنگ اغلب برای برانگیختن حس جوانی و مدرنیته در مخاطب استفاده می‌شود.

سیاه: ما غالباً رنگ سیاه را به‌عنوان یک رنگ “قدرتمند” تصور می‌کنیم و دقیقاً به همین خاطر هست که ممکن است لوازم نقلیه و یا جدیدترین ابزار تکنولوژی گاهی به رنگ سیاه طراحی می‌شوند.

زرد: شاید شنیده باشید که می‌گویند رانندگی با یک وسیله نقلیه زردرنگ و یا پوشیدن لباس‌های زرد ممکن است به این معنی باشد که شما به‌طورکلی فرد خوشبختی هستید و شاید کمی بیشتر از یک فرد عادی برای ریسک‌پذیری آماده باشید.

نارنجی: رنگ نارنجی باعث جوان‌سازی، برقراری ارتباط و مثبت گرایی می‌شود. این رنگ همچنین برون‌گرایی را افزایش می‌دهد، به افراد اجازه می‌دهد تا از مهارکردن خود دست بردارند و آزادانه خود را نشان دهند.

به صورت کلی و با دید فروش محصول رنگ ها هر کدام معانی مختلفی دارند:

رنگ‌های آبی، سفید و سبز در ایجاد حس اعتماد در کاربران مفید واقع شده‌اند. رنگ‌های نارنجی و زرد نشانه قیمت مناسب محصول بوده‌اند و رنگ‌های مشکی و آبی نیز حس کیفیت بالا را در کاربر ایجاد می‌کنند. رنگ خاکستری و سیاه در القای حس داشتن محصولی با تکنولوژی به‌روز محصول مؤثر واقع شده‌اند. به‌صورت کلی رنگ‌های بنفش و قرمز حس شهامت و رنگ نارنجی و زرد حس خوشایند و لذت‌بخش بودن را به مخاطب شما خواهند داد.

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن‌ها بر اساس جنسیت مخاطبین:

در ابتدای ساخت اپلیکیشن نیاز هست به‌عنوان یکی از فاکتورهای اساسی انتخاب رنگ به جنسیت مخاطبین خود توجه داشته باشید. هرکدام از این گروه‌ها جذب رنگ‌های خاصی خواهند شد و در کنار آن نسبت به برخی رنگ‌ها حس خوبی نخواهند داشت. برای مثال زنان به صورت معمول عاشق رنگ‌های آبی، بنفش و سبز هستند و نسبت به رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری و در مواقعی به رنگ نارنجی حس خوبی ندارند. مردان نیز به‌صورت معمول علاقه بیشتری آبی، سبز و سیاه دارند و گاهی نسبت به رنگ‌های بنفش و قهوه‌ای واکنش مثبتی ندارند

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن بر اساس گروه سنی‌های مختلف:

گروه سنی زیر ۱۸ سال: در این گروه سنی افراد مجذوب قرمز، نارنجی و آبی و سبز می‌شوند.

گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال: علاوه بر رنگ آبی، رنگ بنفش و رنگ سیاه به ترکیب رنگ موردعلاقه افراد اضافه می‌شود.

گروه سنی ۲۴ تا ۳۵ سال: در این گروه سنی افراد علاقه کمتری به رنگ سیاه نشان می‌دهند و نسبت به رنگ آبی، سبز و نارنجی واکنش مثبتی نشان می‌دهند.

گروه سنی ۳۶ تا ۵۰ سال: زرد یکی از رنگ‌های جذاب برای این افراد است و مشابه سایر گروه‌ها رنگ آبی مقبولیت بالایی برای این افراد دارد.

گروه سنی ۵۰ سال به بالا: در این گروه سنی رنگ سفید، خاکستری و از همه مهم‌تر آبی مهم‌ترین نقش را در جذب مخاطب اجرا می‌کنند.

قبل از شروع فرایند طراحی نکات زیر را فراموش نکنید:

۱ . در نظر بگیرید به‌صورت متوسط انتخاب سه رنگ برای طراحی اپلیکیشن مناسب‌ترین حالت ممکن برای مخاطب شما خواهد بود.

۲ . با خودتان فکر کنید و در نظر بگیرید که تمایل دارید اولین برداشت مخاطب پس از بازکردن اپلیکیشن شما چه موردی باشد؟ اگر اپلیکیشن شما سرگرم‌کننده باشد بهتر هست به سمت رنگ گرم بروید و شما می‌توانید از رنگ‌های سرد وقتی استفاده کنید که محور اصلی اپلیکیشن شما تجاری می‌باشد، در این صورت آبی یا حتی خاکستری رو به‌عنوان یکی از رنگ‌های تشکیل‌دهنده انتخاب کنید..

سعی کنید با شناسایی اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت و انتخاب رنگ صحیح در ابتدای کار، مناسب‌ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن را برای اپلیکیشنتان ایجاد کنید. با استفاده از یک پالت رنگ خاص، کاربران شما می‌توانند در نگاه اول به سمت هدف برنامه شما هدایت شوند.

انتخاب رنگ ها در طراحی هر چیزی، از دکمه لباس گرفته تا رنگ خودروی سواری، بسیار حائز اهمیت است، زیرا درک و احساس هر شخص از رنگ های مختلف می تواند متفاوت باشد. در این مقاله در مورد انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن بحث کردیم و در مورد اهمیت توجه به آن و همچنین نکاتی که در هنگام انتخاب آن باید مدنظر قرار بگیرد، صحبت کردیم. یک طراح برای انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن باید به مواردی مثل، احساس و درک مخاطب هدف از رنگ، نوع، جتسیت و سن مخاطبان هدف و استفاده از رنگ های اصلی و ثانویه در کنار هم توجه داشته باشد.

سؤالات متداول

چرا روانشناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل مهم است؟

هر یک از رنگ ها تأثیرات متفاوتی بر احساسات و درک انسان دارند. رنگ های مختلف باعث ایجاد رفتار خاصی در انسان می شوند. استفاده از آن ها به روش صحیح می تواند منجر به تعداد بیشتری از بارگیری ها و جذب بیشتر مشتریان شود.

چرا روانشناسی ادراک رنگ مهم است؟

با مطالعه روانشناسی رنگ و تأثیرات رنگ بر روی یک فرد، یک طراح می تواند بهترین گزینه را برای کاربران هدف یک اپلیکیشن انتخاب کند.

استفاده از یک رنگ اصلی و چند رنگ اضافی که بر اساس رنگ اصلی ایجاد شده است، به کدام مورد از مواردی که باید در انتخاب رنگ در طراحی اپلیکیشن مورد توجه قرار بگیرد، مربوط می شود؟

استفاده از تن ها و صداها

محتوای این مطلب پنهان
دکمه بازگشت به بالا