مروری کوتاه بر تاریخچه گیفت تبلیغاتی
گیفت تبلیغاتی کاربردی یا مختص کسب و کار
توسعه روابط تجاری و گسترش بازاریابی صاحبان کسب و کار را بر آن داشته است که به منظور کسب سهم بیشتری از بازار رقابت به منظور معرفی برند خود و تبلیغ برای آن به استفاده از گیفت تبلیغاتی روی آورند. گیفت و پرچم تبلیغاتی در انواع مدل های مختلف طرحی و تولید می گردد.این گیفتها گاه ارزان و گاهی گران هستند.ممکن است یک کالای کوچک و یا یک کالای خاص در بردارنده نام و لوگوی مورد نظر باشند.
مزایای گیفت تبلیغاتی
استفاده از گیفتهای تبلیغاتی برای شرکتها، سازمانها و اشخاص مزایای بی شماری را به دنبال خواهد داشت.از جمله مهمترین آنها میتوان به بازاریابی و تبلیغات گسترده، معرفی ساده لوگو و برند اشاره کرد. از دیگر مزایای چاپ پرچم و گیفت میتوان به ثبت لوگو و شعار سازمان در اذهان عمومی، خلق روابط شخصیتی و احساسی، سمپلینگ کالا و… اشاره نمود.
بهترین گیفت تبلیغاتی کدام است؟
حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که بهترین هدیه کدام است؟ به یاد داشته باشید که بهترین نوع هدیه تبلیغاتی هدیه ای است که مردم آن را در معرض دید اطرافیان خود نیز بگذارند. بنابراین سعی کنید همواره هدیه ای را به آن ها بدهید که به آن نیاز دارند.از مضایقه کردن در این زمینه بپرهیزید.سعی کنید هدیه انتخابی شما از کیفیت لازم برخوردار باشد.
نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، چاپ درست برند تجاری بر روی هدیه مذکور می باشد.برند شرکت و شعار آن را بر روی گیفت تبلیغاتی چاپ کنید.به گونهای که نه تنها توجه فرد، بلکه توجه اطرافیان وی را نیز به خود جلب نماید.
پنج توصیه کلیدی برای گیفت تبلیغاتی نمایشگاهی
- به دنبال هدایای متفاوت و خلاقانه باشید.
در یک نمایشگاه یک مشتری ممکن است از 10 شرکت هدیه دریافت کند، هرچه متفاوتتر باشید بیشتر در ذهن میمانید. - هدیهای انتخاب کنید که دریافت کننده آن را برای خود نگه دارد.
هدایای چینی مثل فلش و پاوربانک معمولا به افراد دیگر که اهمیتی برای برند شما ندارند، دست به دست میشوند و اثر هدیه شما از بین میرود. - برای شرکت در نمایشگاه در چند سطح قیمتی و کیفتی هدیه همراه داشته باشید.
ممکن است افراد موثر و مرتبط با کسب و کار شما در سطوح مختلف کارشناسی، مدیر میانی و مدیر ارشد به شما سر بزنند. - اگر مشتری بسیار خاصی دارید هدیه را در غرفه به او ندهید.
بهتر است هدیه داخل وسیله نقلیه مهمانتان به او تقدیم شود. - هدیهای ارائه دهید که به راحتی قابل حمل باشد.
به این فکر کنید که مشتریان شما به ویژه در سطح مدیریتی نباید برای حمل هدیه دچار مشکل شوند.
حقایق جالب در مورد گیفت تبلیغاتی
- قبل از دریافت گیفت تبلیغاتی، 55 درصد از مردم با تبلیغ کنندگان معامله انجام داده اند درصورتی که پس از دریافت یک هدیه تبلیغاتی، 85 درصد از مردم با تبلیغ کنندگان معامله کردند.
- پنجاه و سه درصد از مواقع، گیفت تبلیغاتی یک تصویر مطلوب از تبلیغات کننده را در ذهن مشتریان ایجاد می کنند.
- هشتاد و نه درصد از مصرف کنندگان می توانند نام شرکت تبلیغ کننده یک گیفت تبلیغاتی را که در دو سال گذشته دریافت کرده اند، به یاد بیاورند.
- 90 درصد از مصرف کنندگان حداقل یک گیفت تبلیغاتی در آشپزخانه خود دارند، 74 درصد حداقل یک گیفت در محل کار خود و 55 درصد حداقل یک محصول در اتاق خواب خود دارند.
گیفتتبلیغاتی یکی از تاثیرگزارترین کانالهای تبلیغاتی برای مشتریان است و استفاده از آن به همه مدیران فعال در تبلیغات توصیه میشود.
آشنایی با تاریخچه گیفت تبلیغاتی
تاریخچه این نوع هدایا به کمتر از 3 قرن پیش باز میگردد. اولین نوع گیفت تبلیغاتی سال 1798 به منظور تبلیغ کمپین ریاست جمهوری جورج واشنگتن در آمریکا ابداع شد.تا قرن 19 ام مدلهایی از تقویم و نشانک کتاب به عنوان گیفت تبلیغاتی ابداع شده بود اما هنوز شرکتی که به صورت متمرکز در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت. جاسپر میک را میتوان به طور رسمی اولین مبدع گیفت تبلیغاتی دانست. او با ابداع بگهای تبلیغاتی برای یک فروشگاه محلی کفش کار خود را شروع کرد و با شروع استقبال ازین متد تبلیغاتی تجارت خود را در زمینه محصولات تبلیغاتی گسترش داد.
گیفت تبلیغاتی باعث افزایش آگاهی از برند شما میشود. و میتوانید بوسیله آن خود و اطلاعات ارتباط با خود را در دسترستر قرار دهید. همچنین این نوع هدایا بر استحکام و بهبود روابط بین شرکتی تاثیر میگذارد. از طرفی این نوع هدایا بر ذهنیت مشتری تاثیر مثبتی دارد و به دلیل تاثیر مکانیزم جبران در ذهن احتمال پاسخ گرفتن از مشتری را به طرز شگفت انگیزی بالا میبرد. استفاده از این نوع گیفت ها در محیط سازمانی و استفاده به عنوان گیفت شرکتی میتواند باعث همدلی و پیوستگی بین کارکنان آن شرکت شود.
چگونه برای مجموعه خود بهترین گیفت تبلیغاتی را تهیه کنیم؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به چند نکته و فاکتور بسیار مهم توجه داشت تا با در نظر داشتن آن بهترین انتخاب را انجام داد و گیفت مناسب کاربرد و مخاطبین را انتخاب کرد.
زمینه کاری مجموعه:
زمینهای که مجموعهی شما در آن فعالیت میکند یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین فاکتورها در انتخاب گیفت است. زیرا همانطور که گفته شد، گیفت تبلیغاتی نمادی از دیدگاه و بینش آن مجموعه است. لذا نیاز است گیفت تبلیغاتی مجموعه دارای هارمونی و هماهنگی با فضای کاری آن مجموعه باشد تا هدیه مقبول مخاطب واقع گردد.همچنین گاهی گیفت ها برای پاسداشت یک روز خاص تهیه میشوند برای مثال
کاربرد گیفت:
اگر هدیهی ما برای مخاطب کاربرد لازم و مورد انتظار را نداشته باشد، از آن استفادهای هم نخواهد کرد و در نتیجه نه حس خوبی در او برمیانگیزد و نه ماندگاری خاصی در ذهن او دارد. از این رو در انتخاب گیفت تبلیغاتی مناسب باید این نکته را همواره در نظر داشت که هدیه مورد نظر برای مخاطب کاربرد لازم و مناسب را داشته باشد و مورد نیاز او باشد.
قیمت گیفت تبلیغاتی:
قیمت یکی از فاکتورهای مهم و بسیار تعیین کننده در انتخاب محصول مورد نظر برای هدیه دادن است. البته هنگام هدیه دادن به نزدیکان و خانواده این فاکتور کمرنگتر میشود. اما هنگامی که بحث خرید یک مطرح میشود، بحث هزینه و قیمت هدیه یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب گیفت مناسب محسوب میشود. یک بودجه اختصاصی برای این امر در نظر گرفته میشود و سعی در انتخاب محصول مناسب با توجه به بودجه اختصاص دادهشده میشود.
کیفیت گیفت تبلیغاتی:
از فاکتورهای مهم دیگر در انتخاب هدیه کیفیت و مرغوبیت آن هدیه است. از آنجا که گیفت تبلیغاتی نمادی از بینش و اهمیت و نوع نگاه سازمان به مشتری و کارمندان است لذا باید این هدایا دارای بالاترین کیفیت ممکن و بالاترین حد زیبایی و خلاقیت باشند تا القاکننده و پیامدهندهی این حس باشند. زیرا هدیه بیکیفیت تاثیر منفی در مخاطب میگذارد و به طور غیر مستقیم این احساس را در او القا میکند که منصفانه و با احترام برخورد نمیشود و موجب دلزدگی او خواهد شد. بنابراین همواره باید کیفیت را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفت.
بهینهسازی قیمت و کیفیت:
بنابراین با توجه به مواردی که در بالا گفته شد آشتی دادن دو فاکتور قیمت و تمایز و کیفیت هدیه عامل بسیار مهمی در انتخاب گیفت تبلیغاتی است. از آنجا که به طور معمول قیمت با کیفیت نسبت عکس دارد باید سعی در یافتن نقطه اپتیمم کیفیت و قیمت باشیم. تا با صرف کمترین هزینه بیشترین کیفیت را دریافت کنیم وبا بهینهترین نوع هزینه مخاطب خود را به بهترین شکل ممکن خشنود و راضی نگه داریم.
خاص بودن گیفت تبلیغاتی:
حس خاص بودن و به طور خاص مورد توجه قرار گرفتن یکی از بزرگترین عوامل خشنودی در هر فردی است. چنانچه با گیفت تبلیغاتی مناسب ذائقهی او این احساس را در مخاطب به وجود بیاوریم که بسیار برای ما خاص است و دارای ارزش ویژهای برای ما است و در تاثیرگذاری هدیه و ماندگاری آن در ذهن مخاطب تاثیر بسیار زیاد ویژهای خواهد گذاشت.
قدرت هدایای تبلیغاتی را درست کم نگیرید
بسیاری از شرکتهای ایرانی هنوز از قدرت هدایای تبلیغاتی درک درستی ندارند. آنها فکر میکنند تنها باید به مهمان خود یک هدیه بدهند. این معنا نشان میدهد که ما به درک درستی از رویکرد های علمی در نحوه انتخاب و انتقال پیام از طریق هدایای تبلیغاتی نرسیدهایم.
هنوز برخی از شرکتها فکر میکنند هدیه تبلیغاتی حتما باید گران قیمت باشد. این رفتار نشان میدهد که هنوز درک درستی از سلیقه مخاطب خود نداریم. برای کسانی که دغدغه مالی ندارند، قیمت یک هدیه چقدر میتواند مهم باشد؟ برای خیلیها متفاوت بودن و جذاب بودن یک هدیه، خیلی از مهم تر از اندازه یا قیمت آن است.
بر اساس یک آمار بیش از سه چهارم افرادی که هدیه تبلیغاتی ارزان قیمت دریافت میکنند آن را تا حدود یک سال نگه میدارند. تصور اینکه بتوان با یک جاسوئیچی، سرمایه خوبی را به شرکت برگرداند واقعا هیجان انگیز است. حتی اگر این اتفاق نیفتد میزان هزینه، منطقی و عاقلانه خواهد بود.
قدرت هدایای تبلیغاتی هدایای ساده را هم دست کم نگیرید
در این مقاله میخواهیم با شما از قدرت هدایای تبلیغاتی حرف بزنیم و به شما نشان بدهیم که چگونه میشود حتی با یک هدیه ساده به هدف نهایی خود رسید. اجازه بدهید در ابتدا یک تعریف ساده از هدایای تبلیغاتی به شما اراه دهیم:
هدایای تبلیغاتی هر چیزی هستند که شما می توانید نام شرکت / یا لوگوی خود را ارتقا دهید. و از آن برای افزایش ماندگاری ( stick-ability )خود درمورد مشتریان فعلی و آینده خود استفاده کنید.
هدایای تبلیغاتی به افراد اجازه می دهد که نام تجاری شما را ببینند، هدیه تبلیغاتی به افراد اجازه می دهد نام تجاری شما را به اشتراک بگذارند و هدایا تبلیغاتی به افراد اجازه می دهد نام تجاری شما را تشخیص دهند. آیا به دنبال جذب یک مشتری بالقوه هستید؟ در این صورت، ارسال هدیه تبلیغاتی یک ایده عالی است.
تولید هدایای تبلیغاتی در قرن هجده
محصولات تبلیغاتی در قرن هجدهم متولد شد، زمانی که جورج واشنگتن از دکمه های برنجی برای ترویج تبلیغات خود در مبارزات انتخاباتی استفاده کرد. تنها چند سال بعد، کیسه های کتاب به یک ابزار تبلیغاتی محبوب تبدیل شدند و از آنجا به بعد این صنعت شروع به اوج گرفتن کرد. در دادن هدایای تبلیغاتی باید هدف مشخصی داشته باشید. نمیشود بدون فکر و اندیشه وارد این بازار شد و کار خود را پیش برد.
اهداف هدایای تبلیغاتی
در دادن هدایای تبلیغاتی باید 4 هدف مهم را همیشه در نظر بگیرید:
1- هدایای تبلیغاتی باید متناسب با نوع مخاطب باشند. دادن کارت های کسب و کار به کودکان خردسال یا دادن فلش یو اس بی به ورزشکاران یک باشگاه ورزشی تناسبی ندارد، زمانی که بطری های نوشیدنی یا حوله های تمرین مناسب تر باشند.
2- هدایای تبلیغاتی باید حاوی یک پیام بازاریابی موثر باشند. پیام واضحی برای اقدام کردن ( call to action) که به افراد می گوید که چه کاری باید انجام دهید، کجا بروید و اصلا چرا باید خود را به زحمت بیاندازید.
3- هدایای تبلیغاتی باید به سمت چشم اندازهای هدفمند و مناسب گرایش پیدا کنند. به جای تلاش در بازار برای همه، درعوض انتخابی عمل کنید در مورد اینکه هدف واقعی شما در بازار کیست، کجا باید آنها را پیدا کنید، و دلایل قانع کننده ای برای دلخواه بودن آنچه که شما می فروشید پیدا کنید.
4-هدایای تبلیغاتی باید در زمان مناسب ارایه شوند. تنها تفاوت بین سالاد و زباله زمان ارایه ی آن است – درمورد بازاریابی شما نیز این امر صادق است .
بهترین مشاورین تبلیغاتی در جهان آن هایی هستند که می توانند به مشتریان خود کمک کنند تا این چهار عامل از تبلیغات موفقیت آمیز را با استفاده از محصولات تبلیغاتی و هدایای تجاری به کار گیرند.
حالا که با فلسفه هدایای تبلیغاتی و اهداف آنها آشنا شدید در ادامه به قدرت هدایای تبلیغاتی و تاثیر آن در کار شما اشاره میکنیم.
چرا هدایای تبلیغاتی را نباید دست کم گرفت؟
1- 89 درصد از مردم هدایای تبلیغاتی کاربردی را نزد خود نگه میدارند.
این نشان دهنده اهمیت سرمایه گذاری در هدایای مفید و کاربردی برای مشتریان شما است. اگر شما شناخت درستی از مخاطب خود داشته باشید با انتخاب یک هدیه مناسب تبلیغاتی هم در ذهن او میمانید. هم باعث میشود فرد هدیه گیرنده به صورت رایگان شما را به دیگران معرفی کنید.
2-هر ساله مبالغ زیادی برای خرید کالاهای تبلیغاتی صرف می شود.
آیا شما فکر می کنید که اگر محصولات تبلیغاتی ابزاری کارآمد و قدرتمند نبودند، مبلغ قابل توجهی پول در سراسر جهان صرف آنها می شد؟
3- محصولات تبلیغاتی دو برابر بیشتر از تبلیغات معمولی انگیزه ایجاد می کنند.
تبلیغات تلویزیونی و مجله ها نیز می توانند به ارتقاء نام تجاری شما کمک کنند. آنها در مقایسه با هدیه تبلیغاتی گران تر بوده و تاثیرگذاری کمتری دارند. برای تبلیغات تلویزیونی باید به مدت طولانی تبلیغ کسب و کار شما نمایش داده شود. با این کار مبلغ خیلی زیادی را باید برای این کار در نظر بگیرید.
با انجام تبلیغات بوسیله هدایای تبلیغاتی می توانید در میزان پول خود صرفه جویی کنید و خود را بیشتر و طولانی تر در معرض دید قرار دهید. برخی از هدایای تبلیغاتی به مدت طولانی برای شما تبلیغ خواهند کرد. البته در صورتی که از جنس خوب و مرغوب ساخته شده باشند.
منبع: vistaprint.com