با اجزای داخلی انجین آشنا بشوید
امروزه همانطور که شاهد هستیم موتور سیکلتها طرفداران زیادی پیدا کردهاند. موتور سیکلتها همانند دوچرخه هستند با تفاوت اینکه دارای انجین میباشند، که باعث تمایز این دو وسیله شده است. موتور سیکلتها به دلیل داشتن ابعاد کوچیکتر در ترافیکهای شهری امروزی کاربرد بسزایی دارند. موتور سیکلت را برخلاف اتومبیل میتوانیم با توجه به شرایط خود خریداری کنیم. به عنوان مثال موتور سیکلتهایی هستند که قیمت آنها با اتوموبیل یکسان است اما صحبت ما موتورهای به صرفه و اقتصادی هستند که از آن به عنوان وسیله کسب درآمد استفاده میکنند.
همه ما میدانیم که موتور سیکلتها همانند اتوموبیل اگر در راندن و رسیدگی به آن یک سری چیزها رعایت نشود، دچار وارد آمدن خسارت میشود که امری بدیهی است. علاوه بر آن باید بدانیم که هنگام خرید موتور سیکلت، کاتالوگ مشخصات فنی را به افراد خریدار میدهند تا با توجه به آن تصمیم به خرید بگیرند.
از جمله مطالبی که باید در رعایت کردن و رسیدگی به موتور بدانیم، استفاده از روغن موتور و همچنین استفاده از سوخت پیشنهادی کمپانی سازنده آن است و همچنین سرویس هفتگی چرخها و استفاده از بنزین بدون سرب و نراندن موتور سیکلتی که دارای تایر فرسوده است و خاموش بودن موتور سیکلت هنگام سوخت گیری و تنظیم باد لاستیک موتور از دیگر موارد است که همه موتور سواران باید بدانند. در نتیجه رعایت این نکات و نکات دیگر هیچ موقع متوجه آسیب جدی به موتور نمیشوید. در ادامه به شرح این میپردازیم که یک موتور سیکلت از چه اجزایی تشکیل شده و کارایی هر کدام در چه زمینهای است.
اجزای کاربردی موتور سیکلت
موتور سیکلتهای یاماها، هوندا، سوزوکی و غیره در کشور ما بیشترین کارایی را دارند. همچنین موتور سیکلتها از اجزای احتراق داخلی به دو نوع چهار زمانه و دو زمانه تولید میگردد. اگر به این فکر کرده باشید که موتور از چه اجزایی تشکیل شده است میتوانید به این نتیجه برسید که خودتان یک موتور را بسازید. ساختن یک موتور سیکلت با دانستن اجزای آن و علوم مکانیکی کار راحتی به نظر میرسد. علوم مکانیکی به عنوان مثال یعنی حداقل دانستن اینکه ترمز و پیستون را در کجای موتور قرار دهیم که در صورت ندانستن این علم متاسفانه شاید اتفاقهای خوشآیندی برای شما رخ ندهد.
اگر بخواهیم اجزای اساسی موتور را به صورت کلی یاد کنیم، متشکل از انجین، سیلندر، کاربراتور، مخزن سوخت، پیستون، چرخها، فیلترهای روغن، کیلومتر شمار، دستگیرهها، آیینهها، ترمزها، چراغهای جلو، قاب، صندلی، باتری، کمک فنر، شمع، اگزوز، زنجیر چرخ، لنتها است، که همانطور از نامشان پیداست، هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. به عنوان مثال سیلندر موتور سیکلت، وظیفه آن ایجاد فضای مناسب برای به حرکت در آوردن پیستونها است.
موتورهای تک سیلندر رایجترین نوع موتورهای ساده هستند اما موتورها میتوانند حداکثر تا ۶ سیلندر دارا باشند. یا فیلترهای روغن، جلوگیری به عمل میآورند از ورود گرد و غبارها و در آخر پیستون موتور سیکلت با حرکت دادن میله، انرژی را به تمام اجزای موتور میرساند. در نهایت انجین موتور که مورد بحث این مقاله میباشد، از مهمترین بخشهای موتور سیکلت است. همچنین اگر به دنبال یافتن اطلاعات کامل لوازم یدکی هوندا هستید میتوانید مقالات مرتبط به آن را جست و جو کنید. در ادامه به معرفی انجین موتور سیکلت میپردازیم.
هر آنچه باید در مورد انجین موتور سیکلت بدانیم
انجین موتور سیکلت مهمترین بخش برای انتخاب یک موتور سیکلت است. اگر بخواهیم آن را به صورت طبقه بندی نام ببریم شامل انجینهای ۱۰۰ سی سی، انجینهای ۱۲۵ سی سی، انجینهای ۱۷۵ سی سی، انجینهای ۲۵۰ سی سی، انجینهای ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی، انجینهای ۵۰۰ سی سی، انجینهای ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی سی، و انجینهای بالای ۷۵۰ سی سی میشود. که این موتورها با داشتن هر کدام از این انجینها کارایی متفاوتی به خود میگیرند.
به عنوان مثال انجینهای ۱۰۰ سی سی به عنوان موتور سیکلتهای جاده خاکی و شهری استفاده میگردند. یا انجینهای ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی سی به عنوان موتور سیکلتهای توریستی استفاده میگردد. در نهایت انجینهای موتور بر اساس حجم موتور، تعداد سیلندر، تعداد سوپاپ، نوع سیستم سوخت رسانی، و… دچار تفاوت هستند. با این حال انجینها خود از اجزای مختلف تشکیل شده است که ما قصد داریم در ادامه مقاله این اجزا را به شما معرفی میکنیم.
اجزای انجین یک موتور سیکلت
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که انجین موتور سیکلت خود بیش از حد گرم شده باشد که در این صورت با خاموش کردن موتور غالبا میخواهیم به آن استراحت دهیم. اما باید بدانیم که این روش همیشه پاسخگو نیست و نیازمند آن هستیم که قطعات انجین موتور سیکلت را بشناسیم تا با استفاده از این علم به دنبال یک راه حل منطقی باشیم. انجین موتور سیکلت از اجزایی چون سر سیلندر، سیلندر، پیستون، میله پیستون، میله لنگ، شمعها و سوپاپهای موتور تشکیل شده است، که در ادامه شما را با کاربرد آنها آشنا میکنیم.
سر سیلندرها جزئی از انجین موتور هستند که دارای جنسهای مختلف چون چدن یا آلومینیوم هستند. همچنین در موتور سیکلتهای مختلف ،سر سیلندر به شکلهای گوناگون میباشند. ازجمله وظایف این سر سیلندرها، آب بندی سیلندرهای موتور میباشد. سیلندر همانطور که قبلا گفتیم تعداد آن در موتور سیکلت متفاوت است که وظیفه آن ایجاد فضا برای حرکت پیستون میباشد. پیستون یک موتور فقط توانایی بالا و پایین شدن را دارد تا با استفاده از این حرکت میله متصل به آن به حرکت در بیاید و انرژی را به کل قطعات انتقال دهد. میله پیستون به عنوان یک رابط به عمل میآید که در نتیجه انرژی که توسط پیستون میگیرد را به میل لنگ میدهد و باعث چرخش آن میشود، در نهایت چرخش میله لنگ باعث چرخش، چرخها میشود.
شمعها را به راحتی میتوان تعویض کرد اما باید بدانیم که شمعها به اندازه خود جز مهمی به شمار میروند چرا که در صورت کار نکردن آن و در نتیجه ایجاد نشدن جرقه، باتری شما قادر به انجام فعالیت نیست. سوپاپهای موتور که میتوان به آن دریچههای موتور هم گفت به عنوان یک دریچه عمل میکنند، به اینگونه که با کنترل کردن سوخت به محفظه داخلی احتراق و همچنین عبور هوا، روند کاری احتراق را بررسی میکند تا از هزینههای زیاد جلوگیری به عمل آورد.
منبع: فروشگاه قطعات موتور سیکلت پیشتاز تجارت https://pishtaztejarat.com/