زنان مسافر بدون مدرک شناسایی پشت در هتل‌ها نمانند! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

دفتر خبر آنلاین _ گروه جامعه; چند سال پیش دختر دانشجویی بود که به دلیل دیر آمدن در خوابگاه نبود و به برخی از آنها رفت. متل، به دلیل نداشتن شناسنامه و نامه از اداره اماکن، رد شد و مجبور شد در ترمینال اتوبوس بماند. روز بعد به پلیس و رسانه ها شکایت کرد.

بانوان مسافر نباید در ورودی هتل بدون مدارک شناسایی بمانند!

این مشکل محدود به دختر نیست. بسیاری از زنان زمانی که مجبور به اقامت در زادگاه خود و یا به دلایل دیگر در اقامتگاه های امن مانند هتل هستند با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند اما مرکز اقامت به دلیل نداشتن مدارک شناسایی و دوستان از پذیرش آنها جلوگیری می کند. بدتر از آن، اگر دختری شبانه به مرکز اقامتی مراجعه کند، باید شب به اداره اسکان عمومی مراجعه کند و به اداره اسکان عمومی پلیس توضیح دهد که آیا می خواهد در هتلی در شهر اقامت کند یا خیر. تولد یا به دلیل نداشتن مدرک شناسایی یا اینکه چرا تنها سفر می کند یا نیمه شب است، فرقی نمی کند، مدرک برای مرکز اقامتی لازم است و بدون دستور قبلی کسی را نمی پذیرد.

ممنوعیت برداشته شد

در تیرماه 1362 فخرالسادات محتشمی پور مدیرکل دفتر امور زنان وزارت کشور در بار وی گفت: امتناع از پذیرش رده بانوان در هتل در گذشته به دلیل احساسات شخصی مدیر اماکن عمومی. به دنبال تصمیم گیری سلام بخش مقابل و دایره نظارت بر اماکن عمومی استان در این خصوص و ایجاد مشکل برای زنان به دلیل به رسمیت شناخته نشدن آنها، با پیگیری های انجام شده توسط دفتر امور بانوان وزارت کشور، این ممنوعیت لغو و به تصویب رسید. اداره کل نظارت بر اماکن عمومی ناجا مقرر شد مدیر هتل محل اختفای این زن را به صورت شفاهی یا کتبی اعلام کند. دایره اماکن عمومی باید به طور منظم مورد بازرسی قرار گیرند.

پلیس ماکان موافقت کرده است که دختران مجرد در هتل اقامت کنند و در صورت نداشتن مدارک باز هم هتل آنها را می پذیرد اما باید به پلیس ماکان اطلاع دهند. این مشکل برای آقایان یکسان است و تفاوتی ندارد. آقایان یا خانم ها فقط باید مدارک هویتی خود را نشان دهند، اما در صورت نداشتن مدارک، در صورت مراجعه شبانه به هتل باید پذیرش شوند، اما مسئولان هتل باید سریعا به دفتر اقامتگاه اطلاع دهند تا هویت آنها تایید شود. .

بانوان مسافر نباید در ورودی هتل بدون مدارک شناسایی بمانند!

هرچند سال هاست که این اتفاق افتاده و اداره کل پلیس راهور بارها اعلام کرده است که پذیرش افراد بدون مدارک در بدو ورود به شرط تایید تلفنی مشکلی ندارد اما همچنان برخی از هتل ها از پذیرش دختران و کودکان مجرد خودداری می کنند. – دختران بدون مدارک شناسایی یا افرادی که می خواهند در هتلی در شهر خود اقامت کنند، امتناع می کنند!

گفتگوی خبرنگار آنلاین با چند هتل ستاره و سایر مراکز اقامتی تهران برای بررسی این معضل نشان داد که با گذشت حدود 20 سال از لغو ممنوعیت ورود زنان مجرد فاقد مدارک شناسایی، همچنان مراکز اقامتی چنین مشکلاتی دارند. خانم ها و آقایان و بخش پذیرش و رزرو هتل اعلام می کند که پذیرش خانم یا آقا بدون مدرک شناسایی امکان پذیر نمی باشد.

بررسی های بیشتر خبرنگار آنلاین نشان داد که این حادثه نه تنها در هتل اتفاق افتاده بلکه سخت نیز بوده است گدایی کردن بیشتر دارند اما در سایر مراکز مسکونی تهران هم این اتفاق می افتد. البته این محدودیت همچنان در بسیاری از مراکز مسکونی شهرهای دور از پایتخت شدیدتر است. اگرچه بسیاری از مراکز اقامتی پذیرش مسافران را به ویژه در شب در اولویت قرار می دهند، اما مراکز اقامتی هستند که از ابتدا اعلام می کنند نمی توانند سفر کنند.

آقایان باید مدارک شناسایی به هتل ارائه دهند

اگر خانمی مدرک شناسایی نداشته باشد، هتل موظف است او را بپذیرد و پس از پذیرش به اداره محوطه اطلاع دهد، اما مرد برای پذیرش در هتل باید کارت شناسایی داشته باشد.

اما جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران به خبرنگار آنلاین گفت: اینطور نیست و هتل ها و مراکز اقامتی باید بانوان را بپذیرند. به همین دلیل اگر چنین عملی را دیدید، باید هوشیار باشید تا انجام شود. حتی اگر خانمی KTP نداشته باشد، هتل باید او را بپذیرد و پس از پذیرش به دفتر محوطه اطلاع دهد، اما مرد باید کارت شناسایی داشته باشد. این مورد قسمتی از الزامات استقرار نیروی انتظامی جلسات متعددی با واحد تاسیسات در رابطه با این موضوع داشتیم و قوانین به هتل اعلام شد.

عبدالحمید حرمتی رئیس اتحادیه هتل داران استان خوزستان در خصوص این قوانین به خبرنگار آنلاین گفت: مکان ممنوعه ای وجود ندارد اما هر فرد اعم از زن یا مرد، حقیقی یا حقوقی، خارجی یا ایرانی باید مدرک شناسایی داشته باشد. وارد دروازه نمایش ورودی تفاوتی با هتل ندارد اما اگر مدارک شناسایی نداشته باشیم یا مدارک شناسایی آسیب دیده ارائه کنیم طبق دستورالعمل داخلی خود عمل می کنیم. گاهی بعد از پذیرش به دفتر تسهیلات اعزام می شوید اما در برخی از روزها مانند عید نوروز، تسهیلات به خود هتل می رود.

وی در ادامه به مشکل مسافران فاقد مدرک اشاره کرد و گفت: گاهی خانمی به هتل می آید و می گوید اسمش اشتباه است، چه کار کنیم؟ طبق شرایط معمولا خانم ها را می پذیریم اما می گوییم محل باید بررسی شود. گاهی اوقات می بینیم که آن فرد اعم از زن یا مرد دچار مشکل می شود یا می تواند برای سایر مسافران یا هتل مشکل ایجاد کند که در این صورت هیچ تعهدی از سوی هتل پذیرفته نمی شود. خیلی وقت ها خانواده یک خانم به هتل می روند و شکایت می کنند که چرا اجازه دارند یا اگر مریض هستند و می خواهند بروند و اگر صاحب هتل مواظب نباشد باعث آن می شود. او درگذشت می توان در حال حاضر مردم هتل باید بدانند که چه کسانی را دریافت می کنند.

بررسی بیشتر هتل ثابت کرد که مرکز اقامتی تهران دختر یا پسر زیر 15 سال بدون همراه را نمی پذیرد. همچنین پذیرش خانم های مجرد همچنان مشکل دارد و خیلی وقت ها این برخورد با سلیقه تمام می شود چه زمانی به گفته مدیران هتل های ایران، بانوان باید فقط در هتل ها پذیرش شوند و بلافاصله مدیریت محل در جریان قرار گیرد. اما این موضوع همچنان شامل حال افراد نمی شود و افراد فاقد مدارک شناسایی پذیرش نمی شوند مگر اینکه واحد اقامتگاه هویت آنها را همزمان تایید کند.

قوانین زبان پلیس محلی

ضوابط پذیرش مسافر در مراکز اقامتی ایران چندین بار توسط اداره تسهیلات ناجا تشریح شده است. در آن جلسه گنجانده شده است میزبان در سال 1377 سرهنگ داود افتخاری، رئیس بازپرس صلاحیت پلیس، اماکن عمومی ناجا را زیر نظر داشت. وی در این جلسه گفت: مالک مرکز اقامتی موظف است «افراد فاقد مدرک» مانند زنان و کودکان بدون سرپرست را بپذیرد و سریعاً اماکن عمومی را به پلیس اطلاع دهد.

پذیرش زنان بدون همراه با مدارک هویتی در مراکز اقامتی. نیازی به نامه از محل ناجا نیست. زنان و فرزندان و همسرانی که فاقد مدارک هویتی معتبر هستند باید ابتدا در مراکز اقامتی بستری شوند و سپس وضعیت به اماکن ناجا اطلاع داده شود.

رئیس اداره بازبینی صلاحیت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا درباره استقبال متولدین تهران در مناطق مسکونی توضیح داد: در قانون منعی برای این امر وجود ندارد اما در صورت مشاهده چنین موردی مشکوک باشید. که

وی درباره پذیرش مدارک هویتی مانند گواهینامه خودرو یا دفترچه بیمه نیز گفت: در قانون به صراحت آمده است که فقط کارت ملی یا شناسنامه از مسافر گرفته شود.

باز هم در سال 1388 سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت گفت: مردم را برای رفتن به اماکن، پلیس امنیت و… از هتل دور نمی کنیم بلکه تلفنی است. از مدیر هتل تا بخش اقامت، مراحل احراز هویت دنبال می شود

دکمه بازگشت به بالا