«خانه‌دار مبارز» روایتی از مبارزات زنانه در انقلاب است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

«خانه‌دار مبارز» روایتی از مبارزات زنانه در انقلاب است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، مراسم افتتاحیه کتاب «خندر مبارز»؛ یادواره سیده اقدس حسینیان از زنان مبارز انقلاب با حضور نادره شاملو استاد دانشگاه، عفت ناظمی امدادگر جنگی، زهرا احسن مقدم پژوهشگر، مرضیه زکری نویسنده کتاب برگزار شد. و جمعی از علاقمندان به حسینیه هنر مشهد.

نادر شاملو، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و فعال اجتماعی در حوزه زنان در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت: زنان یکی از موتورهای اصلی حرکت در جامعه اسلامی هستند، هرچند این بحث ارتباطی ندارد. برای آخرین دوره بررسی کنید حتی در حرکت گذشته، می توانید رنگ و بوی و در واقع عملکرد زنان را به شکلی معروف ببینید.
وی افزود: آنچه باعث می شود زنان نقش مهمی در مبارزه داشته باشند; این همان تأثیری است که روی زنان به طور کلی می گذارد. زنان ما در حال حاضر نیمی از جامعه هستند و نیمی دیگر از نظر تربیت فرزندان و از نظر تأثیرگذاری بر مردان در نظام خانواده تحت تأثیر آنها هستند.

زنان پیشگام در مبارزات تاریخی معاصر کشور

شاملو اضافه کرد: در نتیجه اگر واقعاً زنان یک جامعه حرکتی تشکیل دهند، جامعه به صورت صحیح و اصولی به آن سمت می رود. اگر به تاریخ نهضتی که در ایران رخ داد نگاه کنیم، می بینیم که جنبش مثلاً در نهضت تنباکو چگونه نقشی را که زنان ایفا می کنند نقش کلیدی دارد. می بینید که حتی در دربار ناصرالدین شاه نیز زنانی بودند که به خاطر فتوای میرزای شیرازی در مقابل این اشغال اقتصادی ایستادند. حتی زمانی که می خواستند آیت الله بهبهانی را اخراج کنند، می دیدید که این زن بود که حرکت اولیه را انجام داد و در حیاط منزل آیت الله بهبهانی نشست. دقیقاً می‌توان دید که حضور این زنان سال‌ها قبل از انقلاب و مبارزه با استبداد ادامه دارد و اغلب می‌بینیم که زنان پایه‌ها و مقدمات اولیه این حرکت‌ها هستند.

این استاد دانشگاه دلیل آن را توضیح می دهد پیشرفته حضور زنان در وقایع تاریخی معاصر می گوید: اگر الگوی ما را در اسلام ببینید متوجه می شوید که چرا این اتفاق افتاده است، بعد از رحلت پیامبر (ص) را ببینید.پ) و در ماجرای فجایعی که در جریان جانشینی اتفاق افتاد، می بینیم که اولین شهیدی که اسلام تقدیم کرد، حضرت زهرا سلام الله علیها بود.

وی افزود: همه ما شنیده ایم که حضرت زینب (س)س) پیروی از راه امام حسین(ع)آ) اما ما نیامدیم که دقیقاً آشکار کنیم و ببینیم که حضرت زینب (س)س) کاری که شامی ها کردند کسانی بودند که اسلام را از معاویه آموختند، یعنی هیچ یک از دوستان رسول خدا فرصت اقامت در شام را نداشتند، معاویه اجازه نداد. شنیده اید و خوانده اید که معاویه روز دوشنبه نماز جمعه خوانده است، شاید به نظر شما خیلی مضحک باشد، اما مردم در مورد این واقعه چیزی نمی گویند، اهمیتی نمی دهند یا می ترسند صحبت کنند، اما مشکل همین است. در واقع سیستم نظارت معاویه، او می خواهد ببیند آیا اسلام را از زبان دیگران آموخته است یا نه؟

شاملو گفت: از معصوم نقل است که وقتی می پرسند سخت ترین زمان برای تو کی است؟ مردم می گویند وای بر شام، وای بر شام. یک سال زینب کبری به سوریه آمد تا افرادی را بسازد که الان در خط مبارزه هستند. پس از بازگشت به مدینه، جمعی از زنان را با خود برد، زنانی مانند ام حبیبه و امثال او. کشیش حضرت هم همینطور. وقتی به سوریه برگشتند، یک سال زندگی کردند، حرکتی کردند که الان در سوریه شیعه شش امامی داریم و در خط نبرد با صهیونیست ها بودند.

وی اظهار داشت که خانم حسینیان و امثال او الگوهای زندگی زنان مسلمان هستند و افزود: حرکت و نقشی که زنان از نهضت تنباکو تا مشروطه و بعداً انقلاب اسلامی ایفا کردند، از نهضتی است که از ابتدای اسلام آغاز شد. واقعیت جایگاه زن مسلمان است. حرکت صعودی زمانی اتفاق می افتد که در الگوی درست و در جهت درست باشد. مواردی که زنگ خطر استکبار جهانی را به صدا درآورده و تصمیم جدی برای جدا کردن زنان مسلمان از هویت اصلی خود گرفته است تا مسیر انقلاب رنگی را تغییر دهد. وظیفه امروز ما این است که با روشنگری و تبیین جایگاه واقعی زن در جامعه مانع این هدف شویم.

مردان جوان باید بدانند که زنان چه کرده اند

در بخشی دیگر از این برنامه عفت ناظمی از رزمندگان زن انقلاب اسلامی در مشهد و امدادگر دفاع مقدس نیز گفت: اگر لقب رزمندگان زن و مسلمان را بگیریم خانم اقدس حسینیان است. مثال روشنی است ما افراد کمی مثل او را داریم که از 13 سالگی به مبارزات انقلابی پیوستند. شما می دانید که جوانان چه می خواهند و چه می خواهند. آیا یک نوجوان می تواند دعوا کند؟ آیا این جوانان می توانند بصیرت لازم برای درک اوضاع زمانه و حمایت از انقلاب و اسلام را از همان سنین تا کنون پیدا کنند؟

وی گفت: نقطه عطفی در کارزار با معرفت پیش رفت. یعنی اگر در خانه های تیمی بجنگند، انحراف فرقه جنایتکار منافقین را که در حال حاضر در حال نابودی دنیا هستند، آشکار می کنند، یعنی نه تنها با شاه مبارزه می کنند، بلکه نفوذ و نفوذ او را نیز می شناسند. انحرافات و معرفی آنها برای جلوگیری از ارتکاب جرایم دیگر

ناظمیان ادامه داد: بعد از خواندن خاطرات خانم حسینیان ساعت ها گریه کردم. من گریه کردم چون دقیقاً کنارش در نمایشگاه بودم. مثلاً در مورد زلزله طبس که در کتاب آمده، 40 روز آنجا بودم. آنجا وضعیت بسیار ناخوشایندی بود. فرح و شاه با هلیکوپتر آمدند، مردم هجوم آوردند و هلیکوپتر نتوانست فرود بیاید و برگشت. مردم به فراه می روند تف انداختن آنها را پرت کردند گفتند شما که پارسال آمدید، ما به شما گفتیم خانه ها فرو می ریزد و نگفتید! اینها آثار باستانی است، همه چیز باید حفظ شود و این آثار باستانی از بین رفت و همه ما از بین رفتیم. خانم حسینیان هم آنجا بود. هیچکس از کفن طبس حرفی نزد. برای یک دختر در آن سن که همه از مرده می ترسند و مریض به نظر می رسند خیلی مهم است که به دستشویی برود و مرده را غسل دهد. بسیار مهم است که نوجوانان امروزی این شجاعت را داشته باشند. من فقط برخی از اعمال او را به شما می گویم.

ناظمیان افزود: خانم حسینیان ضمن رسیدگی به خانواده، به دنبال ساخت و ساز نیز هستند. وقتی انقلاب پیروز شد، ننشستند و بگویند اسارت ما تمام شده است. برای آن روستاها کار کردن سختی هست، می روند. منافقین در روستاها لانه کرده بودند اما با شناختی که داشتند اقدامات آنها را خنثی کردند.

این امدادگر گفت: با شروع جنگ همسر عزیزش هر بار که به جبهه و عقب می رفتند دو نیم می شد و هر بار که دور بودند یک فرزند به دنیا می آمد. زن نداشتن خیلی سخت بود و چهار بچه به دنیا آورد. واقعاً ما در این دنیا به دنبال چه هستیم؟ به دنبال یک فمینیست هستید؟ زنی که به دنبالش هستیم؟ چگونه زنی را پیدا کنیم که جان خود را فدای اسلام و انقلاب کرده باشد؟ همه این مشکلات ریشه در دین آنها دارد. این گونه است که انسان به آن درجه از احترام می رسد که رهبر جامعه می شود; به نظر من ایشان سرپرست انجمن بانوان هستند و از خانم زکری نویسنده این کتاب به خاطر نوشته زیبا و زیبای ایشان تشکر می کنم. انشاالله این روند ادامه پیدا کند و این کتاب ها به دست جوانان برسد و ببینند زنان چه کرده اند. بگذارید بدانند که زنان یا زنانی هستند که استعمار و استکبار را ترویج می کنند.

روایت مبارزه زنان در انقلاب اسلامی

مرضیه زکری نویسنده کتاب «خانه دار مبارز» نیز در این نشست در سخنانی گفت: معرفی ما به خانم در کتاب «روز آزادی زن». در طول این پروژه، ما این افتخار را داشتیم که با خانم حسینیان و از آن زمان بیش از یک سال است که منتظر مصاحبه با او هستیم. مصاحبه اولیه را خانم زهرا احسن مقدم انجام دادند و بعد از نگارش کتاب، من خودم مصاحبه های تکمیلی انجام دادم.

وی افزود: این کتاب روایتی از مبارزات زنان و نقش زنان در دوران مبارزات انقلاب اسلامی است. ما به این داستان نیاز داریم آن وقت به قول رئیس محترم خانه اگر ماجرا را نگوید برای من می گوید. خوب است به تاریخ برگردیم و به زنانی مثل خانم حسینیان که رزمنده بودند گوش کنیم و از آنها بپرسیم که تعریف جنگ چیست؟ آیا آنها دعوا می کنند؟ چه اهداف و آرزوهایی دارید؟ چه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشتند و در این زمینه چگونه رفتار کردند.

زکری در ادامه همین موضوع گفت: در عصر امروز به ویژه زنان، حقوق زن و آزادی زن هستند و افرادی هستند که در عقاید خود مبارزه می کنند و میدان این مبارزه در بحث حجاب به اشتباه تعریف شده است. شاید وقت آن رسیده است که به زنانی مانند خانم گوش کنیم. پس هدف چیست؟ یعنی چه انگیزه ها و اهداف و مشکلاتی باعث می شود کسانی که خانم حسینیان را دوست دارند زندگی راحت و آسان و ناخوشایند و در این جاده پر از ترس و خطر را ترک کنند و چالش برانگیز قدم زدن در فضای خفقان آن دوران که می تواند عواقب زیادی برایشان داشته باشد.

این نویسنده افزود: دانستن این موضوع و انتقال آن به نسلی که نه از تاریخ می‌دانند، نه انقلاب را می‌شناسند و نه از مبارزاتی به نام «مبارزه زنان» چیزی نشنیده‌اند، بسیار ارزشمند است و باید از امثال خانم خانم تشکر کرد. . حسینیان که مبارزه و مبارزه ای را که سالها قبل از انقلاب آغاز کرده بودند با بیان خاطرات ادامه داد و تکمیل کرد.

زکری در پایان گفت: از جبهه فرهنگی دفتر مطالعات انقلاب نیز تشکر می کنم که زمینه را برای بیان این سخنان فراهم کردند و موضوع مهم روایت صحیح تاریخ و تاریخ زنان را فراهم کردند. عملی شود و بتوانیم این تاریخ را در بگذاریم مخاطب، مردم و جامعه مورد نظر خود را ارائه دهیم.

زهرا احسن مقدم محقق این کتاب در سخنانی کوتاه درباره روند آشنایی و تحقیق افزود: سه چهار سال پیش مزاحم خانم حسینیان شدیم. حدود سیزده چهارده جلسه مصاحبه کردیم. من علاوه بر مصاحبه، از همین بیان بسیار خوشحالم. برای من جالب است که بعد از چندین سال همه چیز را با جزئیات به یاد می آورد و توضیح می دهد، برای کسانی که به تاریخ شفاهی کار کرده اند یا علاقه مند هستند، گفتن جزئیات بسیار مهم است.

وی گفت: ما به امثال او نیاز داریم تا گذشته برای مردم ما بازگو شود، برای کسانی که حاضرند و نمی دانند، خوب است که این اتفاقات گفته شود و منعکس شود تا بدانند چه اتفاقی افتاده است. خوشحالم که بالاخره بعد از سال ها کتاب منتشر شد، توصیه می کنم همه از پیر و جوان آن را بخوانند.

دکمه بازگشت به بالا