تعویض چراغ خطر سراتو

انواع لامپ چراغ خودرو:

با پیشرفت تکنولوژی در صنایع خودروسازی، امروزه انواع مختلفی از چراغ‌های خودرو تولید شده‌اند که از میان آنها می توان به لامپهای LED، هالوژن و زنون(HID) اشاره کرد. لامپهای هالوژن به طور گسترده‌ای در چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و از یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشه‌ای حاوی گاز هالوژن تشکیل شده‌اند.

چراغ

 با روشن شدن چراغ، گاز هالوژن موجود در حباب باعث داغ شدن سیم تنگستن نازک لامپ و تولید نور سفید رنگی می‌شود.از مزایای این لامپها نور سفید و شفاف، طول عمر زیاد و هزینه پایین تعویض است، ولی ایجاد گرمای زیاد و اتلاف انرژی از معایب آن هستند. روش تعویض صافی بنزین سراتو را هم در مطلب دیگریب اموزش خواهیم داد.

لامپهای زنون با شدت تابش بالا (High Intensity Discharge) با ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، نور سفید رنگی ساطع می‌کنند و نوردهی به وسیله کمانی از گاز زنون یونیزه شده ایجاد می‌شود و در این چراغ‌ها از فیلامان حرارتی که در اثر گرم شدن تولید نور می‌کنند، اثری نیست.

چراغ

 این لامپها به دلیل ایجاد نور سفید رنگ با شدت بالا از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند، ولی امروزه به دلیل شدت نور زیاد و احتمال اذیت شدن راننده جلویی، در کشور ما استفاده از آنها ممنوع اعلام شده است و این در حالی است که اکثر خودروهای وارداتی، از این نوع لامپها در چراغ‌های خود بهره می‌برند.

یکی از برتری‌های لامپ‌های زنون نسبت به لامپ‌های هالوژن و معمولی، راندمان بالا، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر آنها نسبت به لامپ‌های هالوژن است. در تکنولوژی HID میزان نوردهی حدود 4 برابر لامپ هالوژن است و در شدت نور یکسان، میزان مصرف انرژی اینگونه لامپ‌ها بسیار پایین‌تر است.

 لامپ زنون به دلیل عدم وجود فیلامان گرم نمی شود و دوام و پایداری بیشتری دارد. از معایب لامپهای زنون، قیمت گران و هزینه تعویض بالا است و از طرفی ممکن است به دلیل شدت بالای نور، باعث آزار راننده جلویی و محدود کردن میزان دید او شود. عبارت LED که مخفف Light Emitting Diode بوده، به معنای دیود ساطع کننده نور است.

ساختمان لامپهای LED شامل دیودی نیمه رسانا است که با دریافت ولتاژ روشن می‌شود. این در حالی است که فقط قسمت بالایی لامپ روشن می‌شود و نیمه پایینی آن باید خنک بماند، به همین دلیل ساختار این لامپهای کوچک با لامپهای هالوژن و زنون کاملا متفاوت است.

لامپهای LED با اندازه کوچک و مصرف ناچیز انرژی، بسیار پرطرفدار هستند، ولی معایبی مانند قیمت گران و ایجاد گرمای شدید، آنها را از لامپهای دیگر جدا ساخته است. لامپ چراغ‌های اصلی جلوی خودرو، دوکنتاکت(Contact) است و معمولا در لامپهای گازی، رشته یا فیلامان(Filament) مربوط به نور بالا 50 تا 60 وات بوده و رشته نور پایین 40 تا 45 وات است.

در لامپهای معمولی، رشته نور بالا 40 تا 50 وات و رشته نور پایین 30 تا 40 وات است. لامپ چراغ ترمز و چراغ خطر نیز دوکنتاکتی است و فیلامان چراغ ترمز 21 وات و فیلامان چراغ خطر 6 وات است. لامپ چراغ‌های راهنما، تک‌کنتاکتی و فیلامان آن 21 وات است. فیلامان لامپ‌های مورد استفاده در چراغ‌های کوچک، چراغ‌های جانبی، چراغ پلاک و چراغ داخل اتاق خودرو، شش وات است که به شکلهای مختلف ساخته می شود.

 لامپ‌های شیشه ای سرتخت یا لوله ای در پشت صفحه نمایش پشت فرمان نصب شده اند که روشنایی لازم را برای ارائه اطلاعات مور نیاز راننده تأمین می‌کنند. کنتاکت‌های مثبت و منفی لامپ، خارج از حباب قرار دارند و در موقع نصب روی پایه نگهدارنده ای اتصال لامپ را برقرار می کنند. مجموعه لامپ و نگهدارنده به صورت فشاری در محل خود قرار می گیرند و جریان برق را از صفحه مدار چاپی دریافت می‌کنند.

 اگر به فکر خرید زنجیر تایم سراتو هستید، یدک سراتو میتواند یک گزینه عالی برای شما باشد.

نحوه تعویض لامپهای خودرو:

تعویض کردن لامپهای چراغ جلو در برخی از خودروها ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا دسترسی به لامپهای آن محدود است. اگر یکی از لامپ‌های چراغ جلو بسوزد، به دلیل افزایش میزان جریان الکتریکی روی لامپ دیگر، ممکن است دیگری نیز پس از مدتی بسوزد.

 پس به دلیل دشواری تعویض لامپ چراغ جلو، بهتر است حتی در صورت سوختن یکی از آنها، هر دو لامپ را با هم تعویض کنید. بسته به مدل خودرو، ممکن است لامپ چراغ جلوی آن به صورت همزمان دارای هر دو رشته نور بالا و پایین بوده و به اصطلاح «دوکانتکت» باشد و یا اینکه دو لامپ جداگانه «تک کانتکت» برای نور بالا و نور پایین استفاده شوند. برخی از لامپها به صورت خار روبرو و بعضی دیگر به صورت خار بالا- پایین می باشند.

 بالا و پایین بودن خار به این جهت است که نصب آن در محل مربوطه به درستی انجام شود تا کنتاکتها جا به جا نشوند. اگر می‌خواهید لامپ زنون HID را عوض کنید باید قبل از هر چیزی بدانید که قیمت بالایی دارد و از طرف دیگر باید اطمینان حاصل کنید که مشکل از لامپ است یا اینکه ایگنیتور(Ignitor)، رله تغذیه، مدار سیم کشی، فیوزها یا کلید مربوط به چراغهای جلو ایراد دارد.

 از آنجا که لامپهای HID با ولتاژ بالا کار می کنند، باید هنگام تعویض آنها احتیاط لازم را به کار ببندید تا از برق گرفتگی، سوختگی و یا حتی مرگ، جلوگیری کنید، لذا ابتدا اطمینان حاصل کنید که لامپ زنون خاموش است. همچنین به هیچ وجه در هوایی با رطوبت بالا برای تعمیر یا تعویض لامپ زنون اقدام نکنید. از طرف دیگر، به قسمت کریستالی لامپ دست نزنید، زیرا اگر دست شما روغنی باشد، سبب ترک خوردن و از بین رفتن آن خواهد شد.

برای برداشتن لامپ از دستکش تمیز استفاده کنید یا آن را از قسمت پایه در دست بگیرید. همچنین در زمان تعویض لامپ هالوژن در نظر داشته باشید که هنگام تعویض حباب، دقت زیادی به خرج دهید و دست شما مرطوب نباشد، چرا که این لامپها در صورت تماس با مایعات، به سرعت واکنش نشان می دهند و خراب می شوند.
هر چند که ساختمان خارجی چراغ خودروها متفاوت هستند، ولی از نظر کلی مکانیزم یکسانی دارند و برای تعویض لامپهای سوخته آنها باید به روشهای یکسان عمل کرد.

برای تعویض لامپ جلوی خودرو ابتدا درپوش را بازکنید و سپس گیره فنری آن را را پس از فشار دادن به سمت داخل، بالا بکشید و لامپ را بردارید. فیش سیم چراغ را از انتهای لامپ جدا کنید و لامپ سالم را جایگزین کنید و درپوش را ببندید.

در صورتی که چراغ جلو ازنوع تک کنتاکت باشد، برای تعویض لامپ نور پایین چراغ جلو نیز به روشی مشابه ابتدا درپوش را باز کرده و فیش پشت لامپ را جدا می کنید و سپس گیره فنری را آزاد نمایید. لامپ را نصب نموده و روی منعکس کننده نور تنظیم کنید. فیش مربوطه را وصل کرده و در پوش را ببندید. جهت تعویض لامپ چراغهای کوچک نیز ابتدا لامپ و پایه آن را بیرون بکشید تا از جای خود خارج شود و سپس لامپ را از سرپیچ آن بیرون بکشید و لامپ نو را در پایه فشار داده و پایه را جا بزنید.

 برای تعویض لامپ چراغهای راهنمای جلو، ابتدا باید پایه لامپ را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا آزاد شود و از جای خود خارج شود. سپس باید سرپیچ خاردار آن را به سمت داخل فشار دهید و سپس در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از جای خود بیرون آید.

حال لامپ را عوض کنید. برای تعویض لامپ چراغ‌های راهنمای بغل، ابتدا مجموعه چراغ را به طرف جلوی خودرو فشار دهید و به سمت بیرون بکشید تا از جای خود خارج شود. سپس پایه لامپ را بچرخانید و لامپ را از پایه آن خارج کنید. لامپ را تعویض کرده و مجموعه چراغ را در جای خود نصب نمایید.

برای تعویض لامپ چراغهای دنده عقب و مه شکن عقب، ابتدا باید در صندوق عقب را باز کنید و دو عدد خار پلاستیکی را به طرف داخل فشار دهید و پایه آن را بردارید. لامپ‌های آن که از نوع خاردار هستند را به طرف داخل فشار دهید و در جهت عکس حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا خارج شوند. لامپ را عوض و پایه را مجددا نصب کنید. برای تعویض لامپ چراغ‌های راهنمای عقب و چراغ ترمز عقب، ابتدا از داخل صندوق عقب دو خار پلاستیکی را فشار دهید و پایه لامپ را بیرون بکشید. لامپ‌های خاردار را مانند سایر لامپ‌ها خارج کنید و تعویض نمایید.

هنگام کار بر روی مدارهای الکتریکی ابتدا بست کابل اتصال بدنه باتری را از قطب منفی آن جدا کنید. تلق یا عدسی چراغ های خودرو در برخورد با اجسام تیز و سخت آسیب پذیرند، لذا آن ها را پس از پیاده کردن از روی خودرو در محل مناسبی قرار دهید و حفاظت کنید.

مجموعه چراغ های عقب خودرو را چگونه خارج کنیم؟

به ترتیب زیر برای پیاده کردن مجموعه چراغ های عقب خودرو عمل کنید:

سوکت اتصال دسته سیم چراغ های عقب به کلاف سیم کشی مدارهای الکتریکی خودرو را جدا کنید. برای دسترسی به سوکت اتصال الکتریکی چراغ ها ابتدا خار های ثابت کننده ی کف پوش ( کاور ) داخل صندوق عقب را از محل خود بر روی بدنه ی خودرو جدا کنید و قسمتی از کف پوش را که روی محل نصب چراغ های عقب و سوکت اتصال الکتریکی قرار دارد کنار بزنید. در شکل زیر جدا کردن کف پوش (کاور) صندوق عقب خودرو دیده می شود.

قاب چراغ های عقب خودرو به وسیله ی پیچ هایی، که تعداد دو عدد از آن ها در زیر کاسه چراغ راهنما قرار دارند، به بدنه متصل شده است. در این طرح چراغ های راهنما به وسیله ی درگیری خار، در داخل قاب چراغ ها ثابت شده است، که برای پیاده کردن آن ها و دسترسی به پیچ های قاب چراغ ها ابتدا چراغ راهنما را، با استفاده از ابزار مخصوص خار نگه دارنده از محل خود آزاد کنید. در شکل زیر جدا کردن چراغ راهنما با استفاده از ابزار مخصوص آن دیده می شود.

سپس چراغ راهنمای سمت دیگر خودرو را نیز به همین روش از داخل قاب چراغ های عقب جدا کنید. آن گاه سوکت اتصال سیم کشی خودرو به چراغ راهنما را جدا کنید و چراغ را در محل مناسبی که به همین منظور پیش بینی شده است قرار دهید. شکل زیر چراغ راهنما را، پس از جدا کردن آن از روی قاب چراغ های عقب خودرو، نشان می دهد. در تصویر سوکت اتصال الکتریکی چراغ راهنما با فلش زرد رنگ مشخص شده است.

به وسیله پیچ گوشتی چهارسو دو عدد پیچ روی قاب چراغ ها را باز کنید و آن ها را در محل مشخصی قرار دهید. در شکل زیر باز کردن پیچ های قاب چراغ دیده می شود. در این طرح از چراغ های عقب خودرو، بدنه و تلق چراغ های خطر و ترمز و چراغ دنده عقب یک پارچه و با هم اند.

پیچ دیگر اتصال قاب چراغ به بدنه خودرو را با پیچ گوشتی چهارسو باز کنید. این پیچ در بالای قاب مجموعه چراغ های عقب قرار دارد. پس از بازکردن پیچ، آن را در محل مناسبی نگه داری کنید.

مجموعه چراغ های عقب خودرو را با اعمال نیرو به سمت بیرون هدایت کنید. قاب چراغ ها به وسیله ی دو عدد خار پلاستیکی طراحی شده روی بدنه قاب، در محل خود ثابت نگه داشته می شود. لذا هنگام جدا کردن مجموعه چراغ ها از وارد کردن نیروی جانبی به قاب، که موجب شکستن خار ها می شود خودداری کنید. قاب چراغ را پس از آزاد کردن آن از روی بدنه خودرو در روی میز کار قرار دهید. در شکل زیر نحوه بیرون آوردن چراغ های عقب خودرو نشان داده شده است.

نحوه جدا کردن چراغ عقب از بدنه خودرو

هنگام خارج کردن چراغ دقت کنید که دسته سیم متصل به لامپ های کاسه ی چراغ آسیب نبیند (محل عبور سیم از داخل مجرای بدنه ی خودرو تیز و برنده است). بنابراین، توصیه می شود هنگام جدا کردن چراغ ها عبور دسته سیم را نیز کنترل کنید. در شکل زیر محل عبور دسته سیم چراغ ها با فلش زرد رنگ و اتصال خار های چراغ با فلش قرمز رنگ نشان داده شده است. چراغ های سمت دیگر خودرو را نیز به همین ترتیب باز کنید.

سیم های مدار الکتریکی چراغ های ترمز، خطر، دنده عقب و راهنما کلاف بندی شده است و توسط یک عدد سوکت به سیم کشی خودرو متصل می شود. سوکت های اتصال چراغ ها با فلش زرد رنگ در تصویر مشخص شده است.

در روی قاب چراغ ها، تعدادی خار پلاستیکی و پل هایی طراحی و ایجاد شده است برای این که کلاف سیم ها در داخل آن ها قرار گیرد. برای خارج نمودن کلاف سیم، ابتدا به وسیله ی پیچ گوشتی چهارسو پیچ های روی پایه ی پل را باز کنید و کلاف سیم را بیرون آورید. سپس آن را از داخل خار های پلاستیکی آزاد کنید. در شکل زیر خار پلاستیکی با فلش قرمز رنگ و پل نگهدارنده روی قاب با فلش آبی رنگ نشان داده شده است.

پس از آزاد کردن کلاف سیم ها، لامپ چراغ ها را از محل خودرو روی کاسه چراغ جدا کنید برای این منظور ابتدا نگه دارنده لامپ را در جهت عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا خار روی بدنه در مقابل شیار داخل کاسه ی چراغ قرار گیرد. سپس آن را از داخل کاسه بیرون آورید. در شکل زیر بیرون آوردن لامپ از داخل کاسه ی چراغ دیده می شود. مراحل سوار کردن چراغ ها عکس مراحل پیاده کردن آن است.

خارج کردن لامپ از داخل کاسه

تصویر زیر شماتیک نحوه ی قرار گرفتن اجزای چراغ های عقب در یک نوع خودرو و چگونگی ارتباط اجزا با یکدیگر نشان داده شده است:

  1. کائوچویی اتصال الکتریکی
  2. لامپ ها
  3. مهره
  4. واشر
  5. قاب چراغ ها
  6. تلق چراغ های عقب

شماتیک گسترده اجزای چراغ های عقب

لامپ چراغ ترمز در این طرح چراغ های عقب، دو فیلامانی (دو کنتاکتی) است. به طوری که یک فیلامان آن به چراغ خطر و فیلامان دوم به چراغ ترمز اختصاص دارد. برای پیاده کردن چراغ های پلاک به ترتیب زیر عمل کنید:

  • اتصال کابل منفی باتری را جدا کنید.
  • کاور روی چراغ های پلاک خودرو به وسیله ی چهار عدد پیچ بر روی بدنه بسته می شود. با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو پیچ های اتصال کاور به بدنه را باز کنید و آن را از روی خودرو جدا سازید.
  • دو عدد پیچ اتصال تلق روی لامپ به بدنه را باز کنید.
  • لامپ چراغ پلاک را از محل خود خارج کنید.

در شکل زیر تصویر شماتیک اجزای چراغ پلاک خودرو نشان داده شده است. مراحل سوار کردن چراغ، عکس مراحل باز کردن آن است.

شماتیک گسترده چراغ های پلاک خودرو

در بعضی از خودروها چراغ های کوچکی در روی بدنه طراحی و نصب شده اند، این چراغ ها به مدار الکتریکی چراغ راهنما متصل اند و همراه با آن ها روشن می شوند. این نوع چراغ ها به چراغ های راهنمای بغل معروفند و در شکل ظاهری متنوعی ساخته می شوند. چراغ های راهنمای بغل، معمولاً روی، گلگیر جلو خودرو نصب می گردد. در شکل زیر یک نوع طرح چراغ راهنمای بغل خودرو نشان داده شده است.

چراغ راهنمای بغل در یک نوع خودرو

تلق چراغ های راهنمای بغل نارنجی رنگ و با کاسه ی چراغ یکپارچه است و همراه آن تعویض می گردد. در خودرو هایی که تلق چراغ ها از نوع بی رنگ و شفاف است، لامپ داخل چراغ را رنگی نصب می کنند. برای پیاده کردن چراغ راهنمای بغل از روی بدنه خودرو، تعویض آن، ابتدا توسط کاردک یا صفحه ی پلاستیکی به واشر دور لامپ فشار بیاورید و آن را به سمت بیرون هدایت کنید.

نحوه بیرون آوردن چراغ راهنما بغل یک نوع خودرو

این نوع چراغ ها بدون استفاده از پیچ در داخل شیار بدنه خودرو نصب می شوند. برش بدنه ی خودرو دقیقاً به فرم طرح مقطع کاسه ی چراغ انجام می شود به نحوی که چراغ با اندکی نیرو در داخل بدنه قرار می گیرد و توسط واشر لاستیکی دور کاسه ی چراغ در محل خود ثابت می ماند. پس از بیرون آوردن چراغ، سوکت سیم کشی مدار راهنما را از ترمینال های لامپ جدا کنید.

برای حفظ و نگهداری بهتر باید روغن موتور مناسب سراتو در این خودرو استفاده گردد.

دکمه بازگشت به بالا