بانویی که از زبان مردان غزل سروده است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بانویی که از زبان مردان غزل سروده است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بر اساس گزارش ها خبرگزاری آنلاین، خاتون شیرازی شاعر نامی زمان حافظ شیرازی شامگاه دوشنبه 23 خرداد به همت انجمن بانوان پژوهشگر برگزار شد.

نادر کریمیان سردشتی، دبیر علمی همایش پاسداشت سه بانوی فارس در این نشست درباره هویت جهانی خاتون شیرازی شاعر نامی عصر حافظ شیرازی گفت: برای آنها همایش های ملی و بین المللی برگزار می کنیم. دلیل آن این است که این نوع مطالعه معمولاً در ایران وجود ندارد و مورد توجه قرار نمی گیرد.

کریمیان سردشتی ضمن اشاره به بانیان همایش های ملی و بین المللی درباره سه شاعر زن، افزود: فعالیت های پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی را آغاز کرده ایم و از سوی دیگر به عنوان دبیر علمی این همایش تلاش می کنم. برای تولید علمی و فرهنگی بیشتر؛ از این رو از پژوهشگران و پژوهشگران تقاضا دارم که در مورد این سه شاعر زن در موضوعات مختلف مطالبی بنویسند و به رونق این همایش کمک کنند.

وی در ادامه به زندگی و کار جهانملک خاتون شیرازی اشاره می کند و می گوید: این زن از شاعران متأسفانه گمنام است. در واقع یکی از مشکلات ایران شناسی مربوط به زنان است و نه تنها جهانمالک خاتون، بلکه بسیاری از سلبریتی های دیگر که بیش از 400 نفر در این لیست هستند که به آنها رسیدگی نشده است و وظیفه ماست. بازشناسی این سلبریتی ها، معرفی و معرفی و ایجاد امید در نسل جوان.

دبیر علمی همایش پاسداشت سه بانوی فارس در ادامه با اشاره به اینکه جهان الملک خاتون تنها دختر مسعود شاه اینجو بود، افزود:

پژوهشگر این ادبیات در بخشی دیگر با نشان دادن این که جهان الملک خاتون شیرازی هم عصر حافظ شیرازی و عبید زاکانی بوده است، گفت: این شاعر با عبید زاکانی که خود عبید زاکانی در هزلیات از آن یاد کرده است نیز مناظره و مناظره داشته است.

وی با بیان اینکه جهان الملک خاتون شیرازی از نظر ادبی تحت تأثیر چهار شخصیت بوده است، می گوید: این شاعر زن بسیار تحت تأثیر سعدی شیرازی بوده است. از میان شاعران متأخر خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی و حافظ بیشترین تأثیر را در شعر ملک جهان خاتون داشته اند. از آنجایی که حافظ دوست خود او بود، حتی اشعار حافظ را پذیرفت و شعرهایی با وزن و قافیه ای که برخی از غزلیات حافظ داشت سروده بود. این نشان می دهد که این زن شاعر با بهترین شاعران زمان خود تعامل داشته و از او درس گرفته است.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به دیوان جهانملک خاتون شیرازی گفت: انصافاً این رقم در تاریخ ادبی ایران بی نظیر است زیرا در خاتون معادلی نداریم. جهانی شیرازی با این حجم کار در تاریخ ادبی.” هنوز بیش از 15000 بیت شعر از او باقی مانده است و برخی از اشعار او در نسخه های خطی (جنگ های ادبی، خاطرات و لغت نامه ها) پراکنده است که باید جمع آوری شود.

کریمیان افزود: خوشبختانه تا به امروز نسخه خطی معتبری از دیوان ملکه عالم خاتون شیرازی وجود دارد: البته ماهانه چند رباعی از گنجوی نیز جمع آوری شده است.

وی گفت: در این نشست ادامه داد: جهانملک خاتون شیرازی غزلیات بیشتری خواند و 1413 غزل که سوم حافظ شیرازی است غزل داشت و انصافاً غزلیات او در اوج بلاغت و بلاغت بود، اقتباس کرده بود. و هر دو ادبیات – عربی و فارسی – را نیز می دانست.

وی با اشاره به استقبال شاعر از برخی غزلیات حافظ، افزود: همچنین صنعت ابهام نیز مانند حافظ شیرازی مشهورترین صنعت ادبی غزل خاتون شیرازی در جهان است.

اعضای هیئت علمی میراث فرهنگی و پژوهشکده گردشگری نیز یکی از نوحه های جهانملک خاتون شیرازی را در سوگ فرزندش خواندند و گفتند: مرد این غزل را سروده است. یعنی اشعار تماما توسط مردان ساخته شده است. می بینید که هر غزلی توصیفی مردانه دارد و این یکی از ویژگی های شعر خاتون شیرازی است.

کریمیان سردشتی در پایان بیان می کند: از عالم خاتون شیرازی حدود 12 قطعه و رباعی زیبا می توان انتخاب کرد و بر اساس شواهد موجود این شاعر زن تا سال 784 زندگی کرد اما پیش از این وداع کرد. حافظ در فانی.

دکمه بازگشت به بالا