مانعی برای ولایت اجتماعی زن وجود ندارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگاران آنلاین، ششمین اجلاس کنگره بین المللی «ولایات اجتماعی زنان» با محوریت بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه (س) پنجشنبه ۱۹ خردادماه با حضور حسن رحیم پور ازغدی محقق و عضو برگزار شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، فائزه عظیم زاده اردبیلی، رئیس شورای راهبردی بسیج مربی تهران بسار، عاطفه خادمی، مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد جمعیت این وزارتخانه و عاطفه سعیدی نژاد، مدیر اداره کل امور زنان سازمان دعوت اسلامی، تالار وزارت کشور.

هیچ مانعی برای رفاه اجتماعی زنان وجود ندارد

حسن رحیم پور ازغدی پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو شرط تعیین شده برای فعالیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان اشاره کرد و گفت: یکی از الزامات این است که مراقب باشیم روابط انسانی جنسی نشود. روابط.” و مهمترین کارکرد حجاب در این زمینه این است که وقتی زن و مرد از آن استفاده می کنند، تفاوت جنسی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای رفاه اجتماعی زنان وجود ندارد، گفت: تنها الزاماتی برای حفظ حقوق و کرامت زنان ایجاد شده است که یکی از مسائل مربوط به عدم روابط جنسی در محیط کار اجتماعی و سیاسی است که رعایت حریم خصوصی زنان است. مردان و زنان.” یکی برای زن و مرد است که هر دو باید بالغ شوند تا آماده ملاقات با خدا شوند.

هیچ مانعی برای رفاه اجتماعی زنان وجود ندارد

رحیم پور ازغدی افزود: اولین مسئولیت همه ما این است که در قبال خود مسئول باشیم و خود را نجات دهیم. خانواده ها و جوامع برای رستگاری همین کار را می کنند و خداوند می فرماید اگر می خواهید موفق شوید باید مراحل انسانیت و رشد اخلاقی و فکری را در دنیا طی کنید. برای این کار باید نسبت به شریک جدید و انسانیتی که خداوند از طریق شما آفریده و همچنین برای جامعه بشری احساس مسئولیت کنید.

وی گفت: کارخانه تنها محصول انسانی است و تنها کارفرما و دلالی که انسان را فرآوری می کند و هیچ شغل دیگری نمی تواند آن را از بین ببرد که این مشکل مادر است، البته پدرش هم جایی دارد.

این محقق سیاسی و اجتماعی معتقد است: اگر ما دو کار را انجام دهیم که در همه کارها از جمله مسائل زنان انجام نمی دهیم، به نفع همه است. یکی از غرب به دلیل لجبازی و دیگری از حسادت و تقلید از غرب صحبت نمی کند. باید از منظر توحیدی وارد شویم و ببینیم تعریف زنان آزاده غرب و شرق چیست؟ وقتی می‌خواهیم نظر بدهیم یا سیاست‌گذاری کنیم، باید وضعیت کنونی جهان و کشورمان را بدانیم، اما ملاک‌های ما نباید شرقی یا غربی باشد.

رحیم پور ازغدی توضیح می دهد: جنسیت در تقسیم کار و در خانواده به زوجین مربوط می شود نه یک موضوع اجتماعی. زن و مرد به دنبال مسئولیت اجتماعی برای رشد جامعه و خدمت به جامعه و امر به معروف و نهی از منکر هستند. بنابراین باید فرصت ها و تهدیدهای جنسیت زن و مرد را در نظر گرفت.

عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: ولایتمداری اجتماعی از گفتمان خوانی انقلاب اسلامی درباره زنان شروع شد که انقلاب اسلامی به سومین الگوی زن اعتقاد داشت. ” مقدس، محجبه و مورد احترام در بستر و مرکز توسعه جهانی است و این موضوع جایگاه ولایت اجتماعی را برای زنان می طلبد. انقلاب اسلامی معتقد بود که زن باید محور متن باشد نه فقط در متن و آگاه به این تغییرات. پس این وسط البته مستلزم جایگاه ولایت اجتماعی و زنان باید در این جایگاه باشیم، اما مفهوم ولایت اجتماعی و فلسفه ولایت اجتماعی و آنچه در متن و مرکز نیاز دارند؟ این بلایی است که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم.

هیچ مانعی برای رفاه اجتماعی زنان وجود ندارد

وی تصریح کرد: به نظر من بخشی از این نپذیرفتن و مقاومت در موضوع ولایت اجتماعی به دوری ما از گفتمان انقلاب اسلامی برمی گردد. در گفتمان انقلاب اسلامی یک ادعای واقعی و اصیل منهای همه نگاه های جنسیتی وجود داشته و دارد و آن حاکمیت حق در جهان است و مکاتب را مکتب توحیدی می نامند. مدرسه و به دنبال تکان بخور و حقیقت بر جهان حکومت خواهد کرد و رسالت دیگری برای خود ندیده ایم. یکی از ملزومات انجام این رسالت، قیام در راه خداست. جامعه ما جامعه ای است که به سوی خدا عروج می کند تا بر حقیقت جهان حکومت کند.

خادمی با اشاره به اینکه این قیام برای خدا دقیقاً گلوگاه اصلی است که جایگاه زن و مسئله ولایت اجتماعی او را مطرح می کند، افزود: او این کار را نمی کند و مانند صحرای کربلا برای قیام در برابر خدا می ایستد. بنابراین جامعه به قاعده حق فضیلت، و عوامل و ویژگی های اصلی فضیلت زن قیام می کند. بنابراین باید در فضای اجتماعی برای او اعتماد اجتماعی حاصل شود.

وی گفت: هدف همه در این کنگره همین مفهوم است. امروز باید توجه ویژه ای به خوانش انقلاب اسلامی درباره زنان داشته باشیم. گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان ظالمانه و عجیب درباره زنان است که متأسفانه هنوز به یک جریان اجتماعی تبدیل نشده است که بتواند کل محیط را تحت تأثیر قرار دهد. امروز من و شما باید این نشست ها و همایش ها را برگزار کنیم تا به نحوه خوانش گفتمان انقلاب اسلامی در مورد زنان و روایتی که شکل گرفت و بقیه آن به واقعیت بازگردد توجه ویژه ای داشته باشیم. که این جنبش در حال شکل گیری می تواند خود را در لوح جریان اجتماعی نشان دهد.

مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم ترین هدفی که این کنگره بر عهده خواهد گرفت، برون رفت از وضعیت فعلی موضوع است. در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی، صرفاً بحث در مورد اینکه آیا زنان می توانند نقش خانوادگی و اجتماعی داشته باشند، مناسب نیست. ما باید از این مرحله عبور کنیم تا زمانی که مفهومی به نام ولایت اجتماعی با منطق ارائه شده وجود دارد، اساس فلسفه و کارکرد ما در دنیا مشخص است و در شب گام دوم انقلاب اسلامی به آن نیاز داریم. زمین برای نقشه‌برداری و زندگی طراحی شده است تا زنان را در جامعه تغییر دهد و بازطراحی جدیدی بر اساس ویژگی‌ها و مولفه‌های هویتی گفتمان انقلاب اسلامی در مورد زنان داشته باشد که البته مستلزم همراهی ظرفیت‌های فعال در این حوزه است.

فائزه السادات عظیم زاده اردبیلی، دانشیار گروه فقه و حقوق دانشگاه امام صادق (آمریکا)، عضو شورای پژوهش و فناوری وزارت علوم انسانی، رئیس شورای راهبردی بانوان معلم و خانواده های بزرگ استان تهران بسیج علوم انسانی اسلامی. در دوران پس از انقلاب که با 34 سال سابقه نهمین پژوهشگر کشوری و همچنین مؤسس انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران شد. در تدریس و پژوهش در دانشگاه، به عنوان سخنران در این مراسم.

هیچ مانعی برای رفاه اجتماعی زنان وجود ندارد

وی سخنان خود را با درود بر هفت هزار زن شهیدی که برای دفاع از ولایت، ناموس و امنیت کشور و تک تک سنگرها و خاکریزهای انقلاب اسلامی که بر فراز ما ولایتی وجود داشته و دارد، تقدیم کردند، آغاز کرد. وی با اشاره به بازخوانی بیشتر ولایت زن در گفتمان دینی و انقلاب اسلامی و مروری بر گفتمان غربی، گفت: اما واژه ولایت معانی مختلفی دارد و باید مفهوم ولایت را بازتولید کنیم که در آن بخش هایی از یک استان برای آن توصیف شده است. زنان و معنی آن البته نیازهای زنان در جامعه باید بر کسی پوشیده نباشد.

وی با اشاره به نمونه هایی مانند استان های خدمتگزار، امارات، امارات جنگی، استان های مظلوم، استان های امنیتی و بسیاری از استان های دیگر، این سوال را مطرح کرد که آیا این استان ها در آموزه های اندیشمندان اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی و امام(ره) جایگاهی دارند. .چرا نمونه و جلوه زنان منطقه چیست؟

عظیم زاده اردبیلی گفت: اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا حضرت زهرا (س) اختیار دارد یا رهبری؟ یا در رأس این همه ولایت غرابت و عشق دارد؟ آنچه همه ائمه معصومین را وادار می کند که او را الگوی جامعه بشری معرفی کنند، حفظ معنویت، حفظ غرابت و حفظ محبتی است که در روح و جان انسان وارد می شود تا سیرت و سیره او برتر باشد. برای مردان و زنان جهان البته در بین آنها ولایاتی در دادگاه های عرفی وجود دارد که زنان جامعه در تصمیم گیری ها و تصمیم گیری های عرفی در جامعه دارای استان هایی در دادگاه های عرفی هستند، همچنان که اکنون زنانی هستند که مبنای تصمیم گیری های کلان و حتی یکنواخت هستند. تصمیم گیری در سمت های مختلف

وی افزود: اگر کمی گفتمان غرب را بررسی کنیم، خواهیم دید که طبل خالی برای دفاع از حقوق زنان است. در اینجا نمونه ای از این اندیشه ها آمده است: افلاطون فیلسوف بزرگ یونانی در کتاب قوانین خود می گوید: زن متعالی و صالح نیست و امکان ظهور در فطرت انسان وجود ندارد. با اندکی تأمل در آثار متفکران غربی متوجه خواهید شد که آنچه غرب را تا کنون به ارمغان آورده هیچ مبنای علمی و منطقی ندارد. روسو، جامعه شناس فرانسوی، قاطعانه به امیل گفت: “اگر به سراغ زنان می روید، باید مراقب باشید، آنها را تهدید و مجازات کنید. آنها تنها تولیدکنندگان این نسل هستند.” 2030 مسلمانان در زمین هستند، رهبران فقهی افرادی مانند روسو هستند.

دانشیار گروه فقه و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نگاه غربی ها در گفتمان غرب این است که فشارهای روحی، ولایی، اجتماعی و فرهنگی زیادی بر زنان وارد می شود، از این رو مدرسه از دل فشار مضاعف بیرون می آید. دفاع از حقوق زنان باعث شد که زنان هویت و فرهنگ خود را از بین ببرند و هیچ مکتب فمینیستی دیگری معتقد نبود که زنان باید در جامعه قدرت مطلق به دست آورند و حقوق مردان را سلب کنند، حتی اگر تبعیض بیشتری ایجاد کند، این بار علیه مردان.

وی پس از بررسی گفتمان های غرب در مورد زنان، این سوال را مطرح کرد که آیا در گفتمان دینی و از نظر رهبران دینی و ائمه انقلاب اسلامی، زن و مرد در حوزه حقوق بشر متفاوت هستند و ولایت انسانی بر یکدیگر ندارند؟ این حقوق بشر چه مولفه هایی دارد؟ حضرت فرمود: «خداوند گل آدم را گرفت و از جان در انسان دمید» و باز امام صادق (ع) مشتی دیگر از خاک گرفت و فرمود: «و خداوند گل حضرت را گرفت و از جان او دمید؛» هر کدام دارند. مقام و منزلت و حقوق انسانی زن و مرد به طور یکسان.»

دکمه بازگشت به بالا