رسانه‌ها القا می‌کنند که زن برای بی بند و باری آفریده شده است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

رسانه‌ها القا می‌کنند که زن برای بی بند و باری آفریده شده است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، برنامه «چراغ» شبکه پنج این هفته میزبان «سید اسماء حسینی» فیزیکدان ارشد، نویسنده و فعال رسانه ای مقیم کانادا بود.

حسینی با اشاره به ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: کارکرد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما پیشگیری است. در حالی که در غرب از آن جلوگیری نمی کنند، اما یک راه حل درمانی در خانه دارند. مثلاً سقط جنین قانونی است اما در ایران از ابتدا به زن و مرد توصیه می شود که وارد روابط خارج از خانواده و بی بند و باری نشوند. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، در کشور ما برخلاف سایر کشورها، افراد زیادی به صورت خودجوش وارد میدان شدند. ماسک‌های دوخته شده یا کمک‌های مالی بی‌شماری هستند، اما هیچ کدام در کانادا وجود ندارد، و حتی مغازه‌ها با دستمال توالت و دستمال توالت مورد حمله قرار می‌گیرند که مدت‌هاست کمیاب بوده است. یا در کانادا توصیه می شود بعد از مصرف مشروبات الکلی رانندگی نکنید اما رعایت نمی شود و بسیاری از آمار تصادفات به همین دلیل است در حالی که در اسلام گفته شده است که مشروبات الکلی ممنوع نیست. با مقایسه چنین مواردی در کشور ما با کانادا می توان گفت که قوانین پزشکی در آنجا نسبت به راهکارهای پیشگیرانه کشورمان واقعاً لنگ است و به نتیجه نرسیده است.

ویروس کرونا؛ واقعیت خودخواهانه غرب و انسان دوستی دینداران را به نمایش می گذارد

برخی از دانشجویان می‌گویند: «به یاد دارم در آغاز کرونا، زمانی که افراد زیادی به خصوص در چین کشته شدند. این اوج خودخواهی برخی افراد با این سطح از تفکر است. یا درصد خشونت در بین آنها بسیار بالاست. در ایران جهادگران و کارهای خودجوش بزرگی انجام شد که برخاسته از تعلیمات دینی و اعتقادات و مبانی دینی ماست که مورد توجه عمومی ماست. می توان گفت ریشه فایده گرایی غربی در این است که غرایز انسان را کاهش داده و آخرین چیز زندگی که مرگ است را از بین برده است. از این رو سعی می کند دنبال این زندگی برود و هیچ پایه ای برای آخرت ندارد. اعتقاد به خدا مسخره است. آنها تحت تأثیر یک برنامه شبیه سازی شده هالیوود قرار گرفتند.

حسینی افزود: حتی در مورد پوشش هم می توان گفت که چون رسانه ها جهت گیری خاصی دارند پیشنهاد می کنند که خانم ها بی بند و باری آفریده شده اند وگرنه محدود می شوند. از طرفی تحت تأثیر غرایز و حجم بی شمار تبلیغات در مورد زنان، زنان اصلاً اجازه تفکر ندارند. از این رو، فقدان تفکر انتقادی به زنان غربی اجازه نمی دهد که به ماهیت واقعی حجاب و ارزش و جایگاه آن برای زنان فکر کنند. وقتی تفکر انتقادی نباشد ذهن محدود و بسته می شود و گفتمان هست یا نه، زیرا لذت و شکوه تفکر مادی این فرصت را به زن نمی دهد.

آزادی در غرب مبتنی بر سیاست «من آن را می‌خواهم» است.

حسینی در پاسخ به سوال مجری، هشدار می دهد: نمی توان گفت امر به معروف و نهی از منکر تاثیری ندارد. زیرا هرکسی خواه ناخواه تحت تاثیر محیطی که دریافت می کند با باورها و عقاید خود باور می کند. بنابراین باورها و رفتارهای هرکس منشأ خود را دارد و تحت تأثیر محیط و محیط اطراف اوست. اگر کسی بگوید تاثیری ندارد، فکر نمی‌کنم با خودش صادق باشد. شاید الان اتفاق نیفتد و تاثیری نداشته باشد اما در درازمدت موثر است. بنابراین رفتار اجتماعی انسان بر یکدیگر تأثیر می گذارد و به هم مرتبط نیست.

این نویسنده و فعال رسانه ای در بخشی از سخنان خود گفت: هیچکس نمی تواند و حق ندارد از رفتاری استفاده کند که منجر به آسیب رساندن به دیگران شود و در مقابل آنچه را که می خواهم بگویم و حق رای داشته باشم، زیرا باعث هرج و مرج می شود. همانطور که معنای استقلال در غرب مبتنی بر سیاست است، من می خواهم هر کاری که می خواهم انجام دهم. هر ذهنی قابل احترام نیست چون خوب و بد وجود دارد. کاربردی ترین ابزاری که می تواند زن را به فضیلت رهنمون کند حجاب است; چون حداقل حجاب دارد، اگرچه دوست دارد زیبایی خود را به نمایش بگذارد تا مورد تحسین و توجه قرار گیرد، اما این کار را نمی کند و برخلاف غریزه خود عمل می کند. از این رو، حجاب علاوه بر پیامدهای فردی، تأثیرات خانوادگی و اجتماعی نیز دارد، وقتی انسان در جامعه تمیز و درست دیده شود، در واقع به زندگی زناشویی دیگران نیز احترام می گذارد. برخلاف تصورات غلط، چون در غرب آزادی وجود دارد، مردان زنان را عادی می دانند. البته اگر این درست باشد، تعداد تجاوز جنسی به زنان در غرب باید صفر یا نزدیک به صفر باشد، که اینطور نیست. نمی توان ادعا کرد که غرایز و امیال انسان با ترویج پوشش بی رویه و ناپاک قابل کاهش یا از بین رفتن است. تجربه آزادی در غرب و مقایسه زندگی در ایران که به حجاب اعتقاد دارم این فرصت را به من می دهد تا تفاوت سبک زندگی اسلامی و غیر اسلامی را درک کنم و حجاب را انتخاب کنم. خانواده خودم به صورت غیرمستقیم مرا راهنمایی کردند و این روش بسیار مؤثر بود و با وجود اینکه در ایران تمایل به تبلیغ داشتم و برخی به من یادآوری می کردند، بعد متوجه شدم که او دلسوزترین فرد نسبت به من است. اگر با خود صادق باشیم، می توانیم ارزش و حقیقت وجودی خود را درک کنیم و فریب تبلیغات دروغین را نخوریم.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در سومین فصل خود روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت 10 صبح از شبکه 5 سیما پخش می شود و به چالش های هفتگی می پردازد و هر هفته نظرسنجی انجام می دهد.

دکمه بازگشت به بالا