دوزندگی ، هنری به قدمت آفرینش

انسان ، از همان ابتدای خلقت نیاز به پوشش را در خود احساس کرد و بر حسب این نیاز خود را با برگ های درختان پوشاند . پس از چندی ، چرم و پشم حیوانات را به جای برگ درخت به خود پیچید و پس از آن که از وصله کردن تکه های چرم به یکدیگر سر در آورد ، شروع به دوخت تن پوش های مختلفی متناسب با نیاز خود کرد.
تا به امروز ، تحولات زیادی در نوع و روش تهیه پوشش انسان ، رخ داده است. با این حال هنوز که هنوز است ، خلاقیت ها و ایده پردازی ها در کسب بهترین نتیجه در پوشش ادامه دارد.
پوشیدن لباس های حریر و دامن های چین دارو بلند ، مناسب پوشیدن در یک خیابان گردی ساده نیست ، لباس های زمستانه برای فصول گرم سال توصیه نمی شوند ، لباس های کودکانه برای مردان و زنان بالغ جلوه ی مناسبی ندارند و استفاده از لباس های راحتی در انظار عمومی ، طبق عرف جامعه نیست. اینها مثال هایی از تفاوت نوع پوشش انسان بر حسب وضعیت مکانی و زمانی ، فرهنگ ، دین و آداب و رسوم ، سن و جنسیت است که هنر و خلاقیت و بیشتر از همه ، دانش طراحان و دوزندگان لباس را می طلبد.
بر این اساس دوزندگی لباس به زمینه های مختلفی تقسیم شده است برای مثال دوزندگی لباس های محلی ، لباس های اسلامی ، لباس های رسمی و لباس شب. این بخش ها ، علاوه بر تفاوت در دوخت ، نوع پارچه ، نوع دوخت و الگو ، نیازمند دوزندگانی با سطح مهارت های متنوعی برای کار در هر حوزه می باشند.
در عرصه دوزندگی لباس ، دوخت لباس شب ، از جمله سخت ترین بخش هاست و تنها افراد خبره و ماهر که اتفاقا در دوخت و دوز لباس ، از تجربه بالایی برخوردارند ، به این مرحله دست پیدا می کنند.
از طرفی متخصصان این حوزه می توانند از طریق فروش الگوها و لباس های آماده خود به درآمد بالایی دست پیدا کنند.
یکی از روش های تقویت دوزندگان ماهر ، آموزش و سنجش افراد به وسیله ی دوره های آموزشی و آزمون معتبر فنی و حرفه ای است. دوره دوزندگی لباس شب از جمله مباحثی هایی است که در بین متقاضیان دریافت دوره های آموزشی به شدت پر طرفدار است زیرا جامعه هدف این نوع دوزندگی بانوان هستند و از دیر باز به تهیه لباس های شب برای خوش درخشیدن در مجالس ، عروسی و مهمانی ها علاقه مند هستند.
داوطلبان آزمون دوزندگی لباس شب فنی و حرفه ای ، بایستی برای کسب صلاحیت در این زمینه و دریافت گداهینامه معتبر با عنوان دوزندگی لباس شب ، اشتغال آسان تر در مراکز آموزش عالی و موسسات و تاسیس مزون شخصی معتبر ، بایستی در آزمون کتبی این مهارت که شامل سوالات چهارگزینه ای استاندارد و در زمان و شرایط استاندارد است ، حداقل نمره ۵۰ از ۱۰۰ را کسب نموده و پس از یک الی ۳ ماه ، به آزمون عملی دعوت شده و صلاحیت خود را تکمیل نمایند.
همچینن داوطلبان پس از قبولی در هر دو آزمون کتبی و عملی ، واجد دریافت کارت مهارت می گردند که با در دست داشتن این کارت ، شرایط بیمه ای و استخدام فرد به شدت بهبود خواهد یافت.
مباحث اصلی آزمون دوزندگی فنی حرفه ای شامل موارد زیر است:

دوزندگی

آشنایی با انواع پارچه‌های مناسب برای دوخت لباس شب مانند پارچه های ساتن، پاناما، حریر، کرپ، تافته، ابریشم و…

نکات مربوط به نوع دوخت لباس ، فنر ، کاپ و دوخت ژیپون

نکات تئوری الگوی کار مثل اندازه سر آستین یا پشت دامن لباس

تبدیل الگوهای استاندارد به الگوهای شخصی ، نکات طراحی لباس روی انواع اشکال اندام ها

نکات دوخت و برش انواع یقه، آشنایی با اندازه گیری خیاطی، دوخت و برش

اهمیت آمادگی آزمون دوزندگی لباس شب فنی و حرفه ای
از آنجا که قبولی در آزمون تئوری یا کتبی ، پیش نیاز شرکت در آزمون عملی است ، داوطلبان بایستی جهت آمادگی کامل برای آزمون نظری ، اقدام لازم را به عمل آورند. آزمون کتبی دوزندگی لباس شب شامل سوالات استانداردی است که شامل درجه سختی متفاوتی می باشند و دانش فرد را مورد سنجش قرار می دهند.
یکی از روش های آمادگی آزمون ، بررسی نمونه سوالات استاندارد تهیه شده است. آشنایی با نمونه سوالات همچنین فرد را نسبت به سبک نگارش سوالات آشنا تر خواهد کرد.همچنین قابل ذکر است که طراحان سوالات معمولا سوالاتی از آزمون های گذشته را در میان تستها قرار می دهند که داوطلبان تنها با بررسی سوالات سالهای گذشته می توانند به این تست ها پاسخ دهند.
شرکت در آزمون های آزمایشی ، یکی از روش های دیگر برای امادگی در آزمون کتبی است که داوطلب را به صورت کامل مورد ارزیابی قرار داده و در پایان آزمون با ارائه کارنامه کاملا دقیق ، فرد را از نقاط ضعف خود مطلع می سازد.این آزمون بایستی بر اساس درجه سختی آزمون رسمی بوده و طبق شرایط زمانی آزمون ، برگزار شود.

معرفی فن آپ

گردآوری نمونه سوالات کاربردی ، استاندارد و به روز سازی اطلاعات آزمون ها ، امری تخصصی و نیازمند دقت و توجه فراوان است چرا که می بایست دانش داوطلب را در مهارت مورد نظر خود تکمیل نموده و شانس او را برای کسب نتیجه ی قابل قبول در آزمون ، افزایش دهد.
فن آپ با گردآوری دقیق نمونه سوالات فنی و حرفه ای و به روز رسانی اطلاعات سوالات ، مجموعه ای کامل از نمونه سوالات امتحانات فنی و حرفه ای ، بصورت چهارگزینه ای و همراه با جواب ، در اختیار داوطلبان آزمون های فنی و حرفه ای قرار می دهد که انان را در کسب نتیجه مورد نظر یاری رساند.
همچنین فن آپ با برگزاری آزمون های آزمایشی آنلاین ، داوطلبان را به چالش کشیده و زمینه سنجش اطلاعات و دانش تئوری آنان را فراهم می سازد. این آزمون ها طبق شرایط زمانی آزمون رسمی برگزار می گردد و داوطلبان پس از پایان آزمون ، بر اساس نتایج حاصل شده ، تعداد پاسخ های درست و غلط و میزان مهارت خود در هر بخش از مباحث تئوری ، کارنامه ای دریافت می کنند که با بررسی آن ، می توانند عملکرد خود را مشاهده کرده و در صورت لزوم مهارت های خود را مطالعه بیشتر ارتقاء دهند.
داوطلبان در صورت تمایل می توانند با تهیه پکیج کامل مجموعه ، به نمرین بیشتر پرداخته و در آزمون دوزندگی لباس شب فنی و حرفه ای نتیجه مورد نظر را اخذ نمایند.

پیشنهاد میکنیم همچنین نمونه سوالات دوزنده لباس شب و عروس فنی و حرفه ای را مشاهده فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا