تخت‌روانچی: گام اول را آمریکا باید بردارد/ به واشنگتن اعتماد نداریم

به گزارش ایرنا ، “مجید تخت روانچی” روز سه شنبه در مصاحبه با فرانس 24 افزود: خروج [دو سال پیش] ایالات متحده ضربه بزرگی به اعتبار کشور و قوانین بین المللی وارد می کند. از این رو ، ما به حرفه ای بودن آمریکا اعتقادی نداریم و این کشور باید تعهد خود را در برجام آغاز کند تا مورد اعتماد ایران باشد.

او این را به ما یادآوری می کند: این ایران نیست که میز مذاکره را ترک کند. این ایران نیست که توافق هسته ای را انکار می کند. این ایران نیست که قطعنامه 2231 را نقض می کند. بعلاوه ، ایالات متحده قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت را نقض می کند.

سفیر کشورمان افزود: ما یک سال پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل منتظر ماندیم زیرا طرف های دیگر توافق نامه پیشنهاد کردند مانند آمریکا رفتار نکنند اما وقتی احساس کردیم هیچ اتفاقی نمی افتد و وعده های داده شده تحقق یافته است. “چاره ای جز کاهش تعهدات تحت ماده 36 ق.ق.د.

تخت روانچی افزود: پس از مدتی مجلس وارد این گروه می شود و قوانینی را که براساس تعهدات به دولت داده شده است تصویب می کند. ما باید به این قانون احترام بگذاریم و طبق آن عمل کنیم.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: هنگام صحبت در مورد بازگشت به برجام ، باید به یاد داشته باشیم که ایالات متحده وظیفه خود را دارد که به تعهدات خود عمل کند و ایالات متحده هنوز در حال نقض قطعنامه 2231 و برجام است. از این منظر ، کاملاً واضح است که قدم اول را به کدام طرف نیاز دارید.

وی در پاسخ به س questionsالاتی درباره ادعای خروج آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل در دوره دولت قبلی گفت: تا آنجا که من می توانم بگویم ، دولت بایدن هنوز قطعنامه 2231 و توافق هسته ای را نقض می کند. مهم نیست چه کسی قدرت دارد. تعهد ایالات متحده مهم است. طرف ما یک کشور است ، نه یک دولت خاص. در حالی که دولت اوباما با پیمان و قطعنامه منع گسترش سلاح های هسته ای 2231 موافقت کرد ، ایالات متحده این قوانین را رعایت کرد.

در یک سوال دیگر ، مجری فرانسوی 24 سعی کرد تصمیم بایدن را مبنی بر عدم فروش سلاح به عربستان سعودی برای حسن واشنگتن در زمان دیپلماسی توجیه کند و پرسید: “آیا این از نظر ایران یک امتیاز نیست؟”

تخت روانچی پاسخ داد: “صحبت از یمن ، وضعیت جنگ در این کشور ، ناشی از عربستان ، بسیار تأسف آور است.” این جنگ باید سالها پیش بوده باشد. در طول 6 سال پیش ، زندگی بسیاری از مردم که گناهی برای از دست دادن ندارند و این شرمساری برای تمام بشریت در این جهان است.

وی گفت: “دولت سعودی مسئول آنچه در یمن اتفاق می افتد است.” در همین حال ، ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی از استفاده از سلاح به ریاض حمایت می کنند ، و در نتیجه کسانی که گناه فقرای یمن را ندارند. بنابراین ، اگر ایالات متحده تصمیم به عدم ارسال سلاح به عربستان سعودی بگیرد ، این نشانه خوبی است ، اما باید مورد تأیید قرار گیرد.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: آنچه مهم بود پایان دادن به جنگ در یمن بود. “آن زمان ما مورد توجه قرار گرفتیم [آمریکا] به عنوان یک علامت خوب همراه است. “ما اکنون باید اقدام کنیم و به جنگ بی معنی در یمن پایان دهیم.”

سفیر در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا ایران آماده تسلیم حمایت از انصارالله یمن است ، گفت: “ما قطعاً از طرح سازمان ملل در یمن حمایت می کنیم.” در سال 2015 ، زمانی که جنگ یمن آغاز شد ، برنامه ریزی هایی انجام شد [برای پایان دادن به جنگ در این کشور] ما آن را به سازمان ملل متحد ارائه کردیم ، اما توسط ایالات متحده و عربستان سعودی رد شد. این طرح بعد از 6 سال هنوز روی میز است و ما برای پایان دادن به این جنگ هر کاری که لازم است انجام خواهیم داد.

وی توضیح داد که جمهوری اسلامی برای برقراری آتش بس در یمن آماده است زیرا با گروه های مختلف ارتباط دارد.

تخت روانچی در پاسخ به س anotherال دیگری در مورد چراغ سبز آمریکا با پرداخت بدهی از صندوق بین المللی پول به آزادسازی شهروندان ایرانی آمریکایی-ایرانی در تهران کمک می کند ، تخت روانچی گفت: ایران شده است. به عنوان حق بدهی ایالت به صندوق بین المللی پول ، به ویژه در اوج شیوع ویروس کرونا ، رفتار ایالات متحده در منطقه مغایر با قوانین بین المللی و موازین حقوق بشر است.

وی در مورد وضعیت شهروندان دوگانه آمریکایی در ایران گفت که جمهوری اسلامی به ایالات متحده پیشنهاد تبادل زندانیان را می دهد اما این پیشنهاد پذیرفته نشده است.

سفیر کشورمان در پاسخ به س questionsالاتی در مورد پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه برای شرکت احزاب جدید در شورای امنیت سازمان ملل توضیح داد: هیچ دلیلی برای بازگشایی پرونده هسته ای ایران وجود ندارد. برجام در سال 2015 به امضا رسید و دیگر مذاکره نخواهد شد. اعضای برجام در قطعنامه 2231 نیز ذکر شده است. از این منظر ، ما نمی توانیم سایر مشارکت کنندگان را اضافه کنیم. واضح است و همه می دانستند.

23311

دکمه بازگشت به بالا