کاهش ۸۰ درصدی تبخیر آب با شناورهای نانوساختار

کاهش ۸۰ درصدی تبخیر آب با شناورهای نانوساختار

یک شرکت مستقر در دانشگاه صنعتی اصفهان برای جلوگیری از تبخیر آب لایه بتنی نانوساختار تولید می کند.

به گزارش میجیک این پوشش بتنی با ساختار نانو برای جلوگیری از تبخیر آب در سدها و استخرهای کشاورزی ایده آل است بنابراین مطالعات نشان داده است که با این پوشش شناور می توان تبخیر آب را تا 80 درصد کاهش داد.

همچنین می توان از این لایه های شناور برای دریاچه های پشت سدها حوضچه های تصفیه آب و فاضلاب لایه های سطحی مخازن روباز نفت و حتی لایه های سطحی دریاچه های تصفیه فاضلاب در صنایع غذایی استفاده کرد.

در حال حاضر خشکسالی تغییرات اقلیمی و رشد سریع جمعیت منجر به کاهش سطح سفره های زیرزمینی شده و از سوی دیگر افزایش تقاضا منجر به مشکل کم آبی شده است. یکی از عوامل هدررفت آب تبخیر آب انباشته شده در حوضچه ها و سدها است که با ابزارهای مناسب برای استفاده بهینه از آب قابل کنترل است.

به گزارش ستاد نانو در این راستا محققان این شرکت لایه ای از بتن بازدارنده تبخیر نانوساختار تولید کردند که چگالی کمتری نسبت به آب دارد و در آب شناور می شود. از جمله مزایای این محصول می توان به جلوگیری از تبخیر آب سطحی استخرهای کشاورزان هیدروپونیک تا 80 درصد دستیابی به کشت پایدارتر و همچنین زیست سازگاری محصول طول عمر و راندمان بالا اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا