یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

اقتصاددانان کشاورزی بر اقتصادی بودن صنعت نان و نانوایی تاکید می کنند و بیان می کنند: سازوکار یارانه در اقتصاد هر کشوری گرفتن مبلغ از مردم است. در لایحه بودجه 1403 حدود 143 یارانه پیش بینی شده است که به 220 یارانه می رسد.

به گزارش میجیکدر لایحه بودجه سال 1403 رقم 143 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته شده است و همچنین 18 هزار میلیارد تومان از مالیات اضافی بر فرآورده های نفتی در جدول تبصره 8 در نظر گرفته شده است که مجموع این دو رقم خواهد بود. 161 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان اختصاص یابد.

در قانون بودجه سال 1402 برای یارانه نان در تبصره 14 در هدفمندی یارانه در بند 1-4 مبلغ پانصد و شصت هزار میلیارد (560.000.000.000) ریال (56 هزار میلیارد تومان) برای نان در نظر گرفته شده است. یارانه ها

تخصیص یارانه نان برای کمک به زندگی مردم اما به گفته کارشناسان اقتصاد کشاورزی اگر اقتصادی حرکت کند که یارانه بدهد سازوکار همین مقدار را از مردم می گیرد.

به گزارش میجیک علمدارلو کارشناس اقتصادی کشاورزی در بررسی چالش های بازار نان گفت: اگر اقتصادی به سمت یارانه حرکت کند سازوکار به سمتی می رود که همین میزان از مردم گرفته شود.

وی افزود: در بودجه سال 1402 مبلغ 56 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پیشنهاد شده در حالی که در لایحه 1403 حدود 143 همات پیش بینی شده است اما برآوردها نشان می دهد تا 220 همات خواهد بود.

علمدارلو گفت: گفته می شود این پرداخت یارانه از سوی بانک سپه انجام شده است اما نکته مهم این است که بانک سپه از منابع خود پرداخت نمی کند بلکه توسط دولت و جامعه پرداخت می شود.

وی در پایان تصریح کرد: فکر نمی کنم تنها با راه اندازی دستگاه POS بتوان 73 هزار و 4 میلیارد تومان صرفه جویی کرد. در صنعت هم همین اتفاق می افتد. خلأ ایجاد می شود و نمی توانیم بگوییم نان یک کالای اجتماعی است و در اقتصاد مشارکت چندانی ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا