دولت چهاردهم نرخ سود بانکی را پایین می‌آورد؟

دولت چهاردهم | سود بانکی

وزیر اقتصاد معتقد است نرخ سود بانکی 30 درصدی موجب عدم تعادل، نقدینگی و تورم بیشتر و کاهش بازار سرمایه می شود. مشاور رئیس جمهور از سود بانکی نیز انتقاد کرد، بنابراین این احتمال وجود دارد که دولت چهاردهم برای کاهش سود بانکی اقدام کند.

به گزارش میجیک، نرخ سود بالای بانک ها پیامدهای ناخوشایندی از جمله کاهش تسهیلات بانکی، کاهش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی را به همراه دارد. کارشناسان همواره نسبت به افزایش سود بانکی هشدار می دهند اما معمولا به عنوان داروی ضد تورم در دستور کار سیستم بانکی قرار می گیرد.

شورای پول و اعتبار در بهمن ماه سال گذشته حداکثر نرخ سود بانکی را 22.5 درصد اعلام کرد، اما بانک ها مجاز به صدور سپرده گواهی ویژه با نرخ سود 30 درصد هستند. در واقع نرخ سود بانکی در واقع به 30 درصد می رسد.

عبدالناصر همتی – وزیر اقتصاد امروز در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بورسا وی از نرخ بالای سود بانکی انتقاد کرد و گفت: وقتی نرخ سود را افزایش می دهید باعث ناهماهنگی بیشتر و نقدینگی و تورم بیشتر می شود و قطعا بازار سرمایه را از بین می برد.

به طور معمول، در شرایط تورمی، از افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم استفاده می شود. موضوعاتی که در سال های اخیر در برنامه ریزی های نظام بانکی لحاظ شده است.

همتی امروز در این زمینه گفت: به دوستان بانکی هم گفته ام که می دانیم برای کنترل تورم در کوتاه مدت باید نرخ سود را افزایش دهیم. اما این برای زمانی است که بانک‌های ما متعادل هستند و بانک مرکزی آنقدر قوی است که با بانک‌هایی که از استانداردهای نظارتی عدول می‌کنند مقابله کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با سایر تیم های اقتصادی دولتی همکاری می کنیم و نرخ سود را کنترل می کنیم و در عین حال توجه به بازار سرمایه را جلب می کنیم زیرا می دانیم از طریق بازار سرمایه می توانیم تامین مالی غیرتورمی داشته باشیم.

به طور معمول، پس از افزایش نرخ بهره، انتظارات تورمی افزایش می یابد. قیمت ارز نیز افزایش می یابد که اثر تورمی بر تمام بخش های اقتصاد دارد.

علی طیب نیا – مشاور رئیس جمهور نیز مخالف افزایش سود بانکی است. وی در این زمینه گفت: افزایش نرخ سود بانکی بدون هماهنگی به بازار سرمایه لطمه می زند چرا که بورس بازار آزاد است.

دولت چهاردهم با این سخنان قصد دارد نرخ سود بانکی را کنترل کند و از سوی دیگر توجه خود را به سمت بورس معطوف کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا