انتقال پایتخت از کشوی میز بیرون آمد

بحث انتقال سرمایه که گاها در دهه اخیر مطرح می شد، دوباره مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته است. به نظر می رسد ایده رئیس جمهور انتقال پایتخت از مرکز به جنوب کشور است.

به گزارش میجیک، چند روز پیش مسعود مزکیان گفت: توسعه کشور با ادامه روند فعلی انجام نمی شود، اگر بخواهیم همچنان منابع اصلی را از جنوب کشور و دریا را به مرکز برسانیم. و تبدیل آنها به محصول و فرستادن دوباره آنها به جنوب برای صادرات، خیلی سخت است.» باعث کاهش ارزش و کاهش رقابت ما می شود. چاره ای نداریم جز اینکه مرکز اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم. تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلی مواجه است که راه حلی جز انتقال مرکز ندارد. کمبود آب، فرونشست زمین، آلودگی هوا و غیره تنها با تداوم سیاست ها و اقداماتی که تاکنون اجرا و اجرا شده است، افزایش یافته و راه حل اساسی، جابه جایی محوریت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی به این صورت که ما در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم حرکت نمی کند، اول باید برویم تا مردم دنبالمان بیایند.

با توجه به چالش های کلان شهر تهران از جمله مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا و کمبود منابع آب، بحث جابه جایی پایتخت تقریباً در همه دولت های بعد از انقلاب مطرح شده است، اما پس از آن برنامه ریزی هایی برای توسعه و آبادانی تهران مطرح شد. . زیرساخت ها و تمرکززدایی این کلانشهر تا چندی پیش به عنوان ایده ای از سوی رئیس دولت 14 قابل اجرا نبود.

مسعود مزیکیان حتی الان در طول کنفرانس مطبوعاتی وی در پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه مبنی بر صحبت هایش مبنی بر انتقال سرمایه و موانع انجام این کار و همچنین توجه به معضل ساخت و ساز در تهران، اظهار داشت: توسعه ساده است. یعنی تعادل بین منابع و هزینه ها. اگر تعادلی در این زمینه نداشته باشیم قطعا با مشکلات بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد. در صورت کاهش بارندگی مشکل تامین آب به وجود می آید. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم با مشکل مواجه می شویم، باید به این مشکلات توجه کنیم.

وی افزود: امروز فرصت بسیار خوبی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها از داشتن بخشی از این خط آبی پشیمان هستند. چرا از این ظرفیت استفاده نمی کنید؟ ما باید بین محیط زیست و بقا تعادل ایجاد کنیم. روند فعلی ناپایدار است و اگر توجه نکنیم احتمالاً دچار مشکل می شویم و تا دیر نشده ضربه نمی زنیم. آنچه من می گویم این است که الان این اتفاق نمی افتد و پایتخت حرکت می کند، اما باید به مشکل هم توجه کنیم.

رئیس جمهور درباره احتمال توقف ساخت و ساز خانه ها در تهران گفت: ساخت و ساز نمی تواند به طور کامل متوقف شود. وظیفه رسانه اطلاع رسانی است نه تثبیت شرایط ناپایدار. در این شرایط چه در انرژی، چه در گاز، چه برق و پول به سمت سقوط پیش می رویم و باید با کمک رسانه ها، کارشناسان و متخصصان راه برون رفت از این وضعیت را پیدا کنیم.

موضوع انتقال پایتخت از تهران در مقاطع مختلف از جمله در زمان جنگ ایران و عراق در سال‌های 1379، 1383، 1386 و در جریان زلزله جنوب تهران در سال 1388 مطرح شد. شورای استقلال نظام ضرورت جابجایی مرکز سیاسی برای افزایش اسکان جمعیت تا پایان سند چشم انداز 1404 را تصویب کرد اما پس از بررسی کارشناسان مختلف شهرسازی اعلام شد که جابجایی پایتخت گزینه مناسبی نیست. تهران.

در دولت روحانی کمیسیونی برای بررسی موضوع تغییر پایتخت تشکیل شد. در سال 1393 شورای اسلامی قانون امکان انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و حکومت داری و تمرکززدایی از تهران را تصویب کرد. با این حال کارشناسان شهری از جمله پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، جابه جایی پایتخت ضعیف را امکان پذیر می دانند. در سال 1397 شورای عالی سازمان سرمایه تشکیل شد اما در سال 1399 نتیجه این بررسی ها باعث شد که موضوع انتقال سرمایه از دستور کار خارج شود.

اکنون بحث تغییر پایتخت یا تمرکززدایی مجددا از سوی مسعود مزیکیان رئیس جمهور مطرح شده است و باید دید این بار این طرح محقق می شود یا به سرنوشت پیشنهاد قبلی دچار خواهد شد؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا