سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

خرید مبلمان اداری در سال های اخیر بسیار متداول شده است. استفاده از تجهیزات و وسایلی که سبب آرامش خاطر مشتریان و مراجعین اداره شما می شود، تأثیر به سزایی در موفقیت کسب و کار شما بر جای می گذارد.

سبک دکوراسیون مینیمال یکی از زیباترین طراحی های ساختمانی است که در آن از انواع مبل، صندلی، میز و… اداری استفاده می کنند. دکوراسیون های مینیمال برای منازل مسکونی نیز قابل استفاده هستند و تأثیر به سزایی در زیبایی این محیط ها بر جای می گذارند. هر یک از سازه ها و اجزای به کار رفته در این محیط ها از جمله نیز با در نظر گرفتن این سبک دکوراسیون انتخاب خواهند شد.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

این روزها انواع سبک های مختلفی برای دکوراسیون داخلی وجود دارد؛ اما بسیاری از افراد، هنوز هم مفهوم درستی از هر کدام را نمی دانند. این در حالی است که آگاهی از نوع هر سبک و خصوصیات آن، سبب می شود که دکوراسیون منزل و محل کار خود را به شکل اصولی طراحی کنید.

سبک مینیمال یکی از جدید ترین مدل های دکوراسیون داخلی است که مشخصه اصلی آن، سادگی است. در واقع سبک مینیمال، نوعی طراحی داخلی به شکل مدرن است که به هماهنگی وسایل موجود در فضا بسیار اهمیت می دهد. در این سبک به هم ریختگی و بی نظمی اصلا معنایی ندارد و فضا به شکل آسان و راحت چیده می شود.

البته توجه داشته باشید که در سبک مینیمال، بین ساختار معماری و دیگر عناصر موجود در آن فضا، هیچ گونه تضادی وجود ندارد. همچنین باید بدانید که در چیدمان دکوراسیون مینیمال، باید از کمترین وسایل، بهترین استفاده را داشته باشید. از طرفی برجسته سازی برخی از وسایل مانند هم در این سبک چیدمان بسیار مرسوم است.

اصول طراحی دکوراسیون مینیمال چیست؟

برای آن که بتوانید دکوراسیون مینیمال را به شکل اصولی و استاندارد طراحی کنید، لازم است که اصول زیر را رعایت کنید:

۱. از رنگ های خنثی استفاده کنید.

انتخاب رنگ، یکی از اصول مهم برای زیبایی دکوراسیون داخلی مینیمال است. بیشتر طراحان دکورهای مینیمال، از رنگ های خنثی برای چیدمان خانه مینیمال ایرانی استفاده می کنند.

در ترکیب رنگ وسایل اتاق مینیمال، حداکثر سه رنگ قرار می گیرند؛ چرا که استفاده از رنگ های بیشتر، سبب شلوغی رنگی و تغییر در اصول دکوراسیون میمینال می شود.

رنگ های ملایمی همچون سفید، خاکستری و کرمی، جزو متداول ترین رنگ ها برای این سبک است؛ چرا که این رنگ ها بسیار تمیز به نظر می رسند و حس آرامش و تازگی را ایجاد می کنند. البته توجه داشته باشید که رنگ سفید نباید در همه فضاها به یک رنگ استفاده شود. مثلا اگر یا منزل شما زیاد است، به دنبال رنگ سفید با ته رنگ آبی باشید.

۲. سادگی را اصلا فراموش نکنید.

دقت کنید که سادگی و نظم، حرف اول را در دکوراسیون مینیمال می زند. بنابراین باید به دنبال حداقل وسایل کاربردی برای پر کردن فضا باشید. اگر وسایل ضروری در اطراف خود دارید، به سرعت آن ها را جمع آوری و حذف کنید. البته باید بدانید که این موضوع صرفا به معنای تمیز و استریل بودن محیط نیست؛ بلکه منظور حذف وسایل غیر ضروری است.

توجه داشته باشید که هرچه فضای اتاق شما بازتر باشد، دکوراسیون مینیمال زیباتر است. بنابراین پیشنهاد می کنیم که مثلا در محیط های کاری، قفسه ها و کمدهای زیادی را در اطراف اتاق قرار ندهید و فضا را بازتر بگذارید.

۳. تعادل در دکوراسیون را رعایت کنید.

یکی از موارد مهم برای ایجاد دکوراسیون مینیمال، فراهم کردن محیطی کاملا متعادل است. برخی از افراد فکر می کنند که در چیدمان دکوراسیون مینیمال باید تنها از رنگ های بی روح و سرد استفاده کنند؛ در حالی که می توانید با وسایل مینیمال دیگر مانند بالش های بافتنی و فرش های پشمی، گرمای محیط را بیشتر کنید.

البته باید بدانید که رنگ های مکمل را برای این دکوراسیون ها به کار بگیرید. همچنین سعی کنید که تقارن را در دکوراسیون مینیمال رعایت کنید. مثلا لوستر یا فرش موجود در این دکوراسیون، باید از نظر رنگ و طرح تقارن داشته باشند.

۴. مبلمان مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب مبلمان مناسب، جزو مهمترین موارد برای زیبایی دکوراسیون مینیمال است. دقت کنید که به دنبال مبلمان های ساده و در عین حال کاربردی باشید. یا خانگی برای این سبک دکوراسیون، باید بیشتر کاربردی باشد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که به دنبال مبلمان های مکانیزه با عملکرد های متفاوت باشید؛ این مبلمان ها سبب کاهش وسایل موجود در فضا می شود.  پاررچه مبلمان مینیمال باید تک رنگ و ساده باشد و طراحی های خاصی در ساختار آن نباشد.

۵. نور طبیعی را فراموش نکنید.

نورپردازی فضاهای مینیمال، باید به اندازه کافی اجرا شود. بهترین نور برای این سبک، نور طبیعی خورشید است که سبب ایجاد گرما برای رنگ های سرد موجود در فضا می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم که پنجره های بزرگ و پرده هایی با ضخامت کم را برای دکوراسیون مینیمال ایرانی استفاده کنید.

۶. فرش های مخصوص به سبک مینیمالیسم را انتخاب کنید.

به طور کلی فرش هایی که برای دکوراسیون مینیمال استفاده می شوند، رنگ هایی خنثی و ساده دارند. طرح موجود روی فرش باید به صورت ساده انتخاب شود؛ مثلا بیشتر فرش های مینیمال، به صورت شکل های هندسی یا حتی بدون الگوی خاصی هستند.

همچنین باید بدانید که برای این مدل دکوراسیون، نباید از فرش های ایرانی طرح دار و خوش رنگ و لعاب استفاده کنید.

دکوراسیون مینیمال اداری چگونه است؟

به طور کلی برای چیدمان انواع دکوراسیون مینیمال، باید اصول گفته شده در قسمت قبلی را رعایت کنید؛ اما با توجه به این که فضای اداری با فضای خانگی متفاوت است، بنابراین برخی از اصول خاص برای فضاهای اداری را معرفی میکنیم:

۱. نورپردازی اداری

در برخی از سبک های دکوراسیون مانند کلاسیک و مدرن، از چراغ ها برای زیباتر کردن فضا هم استفاده می شوند؛ اما در دکوراسیون مینیمال، چراغ ها تنها نقش روشن کردن فضا را بر عهده دارند. بهترین نوع نورپردازی دکوراسیون مینیمال، استفاده از نور مخفی، چراغ های توکار و لوسترهای متناسب با سبک مینیمال است.

۲. رنگ وسایل اداری

با توجه به این که رنگ غالب برای سبک مینیمال، رنگ های روشن است، بنابراین بهتر است که برای هم این موضوع را رعایت کنید. همچنین رنگ های براق و بسیار جذاب را برای این مدل دکوراسیون اداری به کار نگیرید.

۳. مبلمان مینیمال

مبلمان های اداری دکوراسیون مینیمال دارای اندازه کوچکی نسبت به مدل های دیگر دارند. از طرفی بهترین انتخاب برای فضای اداری، خرید برای اداره است. این مبلمان ها جدای از زیبایی ظاهری، راحتی افراد را هم تضمین می کنند.

۴. چیدمان اتاق جلسات

یکی از مهمترین قسمت ها در هر شرکت، اتاق جلسات و اتاق کارشناسی است. اصولا زمان جلسات، طولانی مدت است؛ بنابراین اگر اتاق جلسات شلوغ و پر هرج و مرج باشد، چشم افراد را خسته می کند. همین موضوع سبب می شود که شما برای طراحی این اتاق ها، و کنفرانس مناسب با دکوراسیون مینیمال را خرید کنید.

سبک مینیمالیستی دکوراسیون

در دهه ۱۹۶۰ میلادی این سبک دکوراسیون برای اولین بار ابداع شد. مبدأ و منشأ این سبک دکوراسیونی، کشورهای غربی هستند که این سبک را به عنوان یک جنبش هنری به جهان معرفی کردند. تلفیق این سبک با هنرهای تجسمی و هنر موسیقی نیز ارزش آن را در میان مردم افزایش داد.

رفته رفته مردم خانه های خود را بر اساس این سبک و المان های مربوط به آن می چیدند. هنرمندان این سبک معتقدند که با استفاده از شکل و طرح های ساده می توان هر فضایی را به زیبایی دیزاین کرد.

مزایای استفاده از سبک مینیمالیستی

دکوراسیون مینیمال مزایای بی شماری برای حالات روحی شما به همراه دارد. این دکوراسیون نتایج زیر را در محیط مورد استفاده به همراه دارد:

  • استفاده از وسایل و اجزای سبک دکوراسیون مینیمال سبب رهایی از نگرانی ها در زندگی خواهد شد. به همین خاطر کسانی که از زندگی شلوغ و درهم خود خسته شده اند، به سراغ این سبک های طراحی می روند.
  • این سبک افراد را از غرق شدن در زندگی ماشینی رها می کند و به همین خاطر نیز تأثیر به سزایی در احوالات روحی افراد بر جای می گذارد.
  • استفاده از این سبک آشفتگی های ذهنی شما را به شدت کنترل می کند و به همین خاطر نیز سبب حفظ روحیه شما خواهد شد.

مشخصات بارز سبک مینیمال

دکوراسیون مینیمال با مشخصه های به خصوصی در محیط به کار برده می شود. برخی از مهمترین ویژگی های این سبک را در زیر مشاهده می کنید:

  • یک دکوراسیون مینیمال در نهایت سادگی اجرا می شود. سادگی مهمترین اصل استفاده از این سبک دکور به شمار می رود.
  • در این سبک هیچ گونه پیچیدگی در اجزا و تجهیزات مورد استفاده در منزل مشاهده نمی شود و به همین خاطر نیز ذهن افراد نیز از پیچیدگی رها می شود.
  • در این سبک از اشکال هندسی عجیب و غریب هیچ خبری نیست و همه وسایل بدون کوچکترین انحنایی در فضا به کار برده می شوند. این مسئله سادگی این سبک را نیز افزایش می دهد.
  • در این سبک به میزان قابل توجهی از نور استفاده می شود که تأثیر به سزایی در زیبایی هر محیط بر جای می گذارد. استفاده از نور طبیعی نیز بسیار متداول می باشد.
  • انواع اکسسوری ها و تزیینات در سبک های مینیمال به میزان بسیار پایینی استفاده می شوند. تعداد تابلو ها و وسایل دکوری مورد استفاده در دکوراسیون مینیمال بسیار محدود هستند و همین مسئله نیز ظاهر خاص و جذابی به محیط می بخشد.

نحوه پیاده سازی سبک مینیمالیستی

در این سبک انتخاب هر یک از اجزای به کار رفته در محیط بر اساس عوامل و فاکتورهای به خصوصی انجام می گیرد. برای پیاده سازی این سبک در وهله اول باید به باز بودن فضا دقت داشته باشید. از این که در هر قسمت از خانه خود یک وسیله قرار دهید، جدا بپرهیزید. این کار هماهنگی اجزا را در سبک مینیمالیستی به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

در بخش بعدی به کاهش تزیینات سالن اصلی توجه می شود که محور اصلی این سبک طراحی به شمار می رود. دکوراسیون مینیمال اتاق خواب نیز با در نظر گرفتن این فاکتورها اعمال می شود و این مسئله تنها به هال و پذیرایی محدود نمی شود.

در دکوراسیون مینیمال خانه هر چیزی دلیلی دارد! شما باید برای قرارگیری هر یک از وسایل خود در بخش های مختلفی از محیط به دنبال دلیلی بگردید. به این ترتیب دیگر مجموعه ای از وسایل بدون هدف در محیط منزل شما قرار نمی گیرند. نیز با تاکید بر این اصل انواع وسایل و تزیینات ساده مخصوص این سبک طراحی را در دسترس مشتریان خود قرار می دهد.

بهتر است در این سبک از انواع خطوط صاف و ساده استفاده کنید. میز و صندلی ها و سایر اجزا را نیز با در نظر گرفتن این ویژگی خریداری کنید. برای سبک های مینیمالیستی بسیار ناچیز است و این مسئله میزان استفاده از این سبک طراحی را به شدت افزایش می دهد.

چیدمان تک تک وسایل در محیط های مینیمال باید دقیق انجام شود. از قرار دادن حاشیه ها و اضافات در این سبک طراحی به شدت خودداری کنید. انتخاب یک پالت رنگی خنثی نیز در این سبک تأثیر به سزایی بر جای می گذارد. انواع ، صندلی های اداری و… با در نظر گرفتن رنگ های خنثی و زیبا انتخاب می شوند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا