افزایش ۱۶ درصدی خرید تضمینی گندم/ میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱.۹۴۲ میلیون تن رسید

خرید تضمینی | خرید تضمینی گندم

خرید تضمینی گندم بیش از نیاز کشاورزان تا روز شنبه 3 شهریور 1403 به 11 میلیون و 942 هزار تن رسید.

به گزارش میجیک و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح خودکفایی غلات وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب افزود: بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران . (سیفا)، روز شنبه بیست و چهارم شهریور 1403، یازده میلیون و 942 هزار تن گندم به ارزش 210.4 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خرید تضمینی می شود.

«سهراب سهرابی» اظهار کرد: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال برداشت یک هزار و 620 میلیون تن معادل 16 درصد افزایش نشان می دهد.

وی در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران نیز اظهار کرد: تاکنون 161 هزار میلیارد تومان از محل پول کشاورزانی که غله را به مرکز تضمینی دولتی ارسال کرده اند پرداخت شده و مابقی وجوه همچنان در حال پرداخت است. پس از آن سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی.

مجری طرح خودکفایی غلات گفت: 10 استان برتر دارای خرید تضمینی غلات به شرح زیر است:

استان خوزستان با یک میلیون و 623 هزار تن، کردستان با یک میلیون و 167 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 110 هزار تن، فارس با 914 هزار تن، کرمانشاه با 825 هزار تن، همدان با 705 هزار تن، آذربایجان غربی با 670 تن هزار تن، آذربایجان شرقی با 595 هزار تن، لرستان با 536 تن و خراسان رضوی با 523 هزار تن بیشترین میزان خرید غلات را به خود اختصاص داده اند.

10 استان برتری که در سال جاری بیشترین رشد خرید تضمینی غلات را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند عبارتند از:
گلستان 100%، اصفهان 95%، خراسان شمالی 83%، مرکزی 72%، همدان 72%، چهارمحال و بختیاری 42%، اردبیل 38%، خراسان رضوی 38%، آذربایجان شرقی 38%، خراسان جنوبی 33%، قزوین 34% و زنجان 20 درصد رشد نسبت به سال گذشته تضمینی خرید.

وی افزود: عملیات برداشت گندم در استان با اقلیم سرد ادامه دارد.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، امسال تمامی گندم مورد نیاز خبازی ها و تجارت و صنعت کشور از سایت های تولید داخل تامین می شود و نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی در خصوص تولید بذر گندم نیز گفت: خرید بذر گندم به صورت اصلاحی، کلاس مادری و گواهی شده بیش از 500 هزار تن است و بیش از 97 درصد برنامه تولید بذر امسال محقق شده است.

مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی غلات در سال جاری عبارتند از:
– صلوات و شفا از خداوند متعال
– شرایط دما و بارندگی خوب و پراکنش خوب در فصل بهار
– زحمت و تلاش کشاورز
– برنامه ریزی و مدیریت مدیران، کارشناسان و پژوهشگران در سطوح ملی و استانی
– استفاده متعادل از کودهای شیمیایی با تاکید بر استفاده از کودهای فسفاته و پتاس
– افزایش مصرف بذرهای برچسب دار و ارقام مختلف از طریق فعالیت پژوهشکده اصلاح و تهیه بذر و نهال، پژوهشکده باران و شرکت های خصوصی تولید بذر.
– مبارزه با آفات، بیماری ها و علف های هرز از طریق مدیریت خوب سازمان های حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان ها.
– توسعه کارخانه های مکانیزه با همکاری عالی سازندگان ماشین های خطی و سایر دستگاه های ردیاب و تلاش مرکز توسعه صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون و رئیس اداره فناوری مکانیزه استان.
– توسعه سیستم های آبیاری نوین
– اجرای طرح جهش تولید دیم برای چهارمین سال اجرا شد و از 5.2 میلیون هکتار در سال جاری 3.550 میلیون هکتار مربوط به گندم است و بیشترین بهره را از این طرح برداشت گندم می برند. .
– آموزش کشاورز
– ایجاد بیش از 1000 مزرعه برای انتخاب مشارکتی ارقام، عناصر غذایی و تراکم گیاه (pvs، pnt و pdt)
– 200 مزرعه اصلی و 5000 مزرعه کاربردی با پتانسیل تولید خلاء با همکاری اداره غله و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا