پرونده مزد منطقه ای قبل از دستمزد ۱۴۰۴ بسته شود

پرونده مزد منطقه ای قبل از دستمزد ۱۴۰۴ بسته شود

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی از وزیر کار خواست در صورت برنامه ریزی برای منطقه ای شدن دستمزد کارگران، قبل از شروع جلسه تعیین دستمزد 1404 پرونده را بسته و اولویت معیشت خانواده های کارگری را در تعیین دستمزد در نظر بگیرد. برای سال جدید

فتح الله بیات در گفت وگو با میجیک در ارزیابی خود از موضوع دستمزد منطقه ای اظهار کرد: معتقدم منطقه ای شدن دستمزد کارگران نیازمند کار کارشناسی است و اقدام عجولانه موجب تضییع حقوق کارگران می شود.
وی افزود: در برخی شهرها می دانیم که برخی از کارفرمایان به دنبال پرداخت کمتر از حداقل حقوق کارگران هستند، در صورتی که در تبصره یک ماده 41 قانون کار به صراحت آمده است که کارفرمایان مجبور به پرداخت مبادله به کارگران نیستند. ساعاتی که قانوناً تعیین شده کمتر از حداقل مزد جدید پرداخت نکنید و در صورت تخلف ضامن پرداخت مابه التفاوت دستمزد پرداختی با حداقل مزد جدید هستیم.

قبل از وارد کردن دستمزد 1404 فایل مزد منطقه را ببندید

رئیس اتحادیه قراردادها ادامه می دهد: اگر جلسه تعیین دستمزد منطقه ای در شورای عالی کار تشکیل شود، پرونده باید قبل از ورود به حقوق و دستمزد سال جدید بسته شود، نه در پایان سال و در طول سال. دستمزدها بحث ها با هم مطرح می شوند و از جلسه بحث خارج می شوند.

بیات از وزیر نیروی انسانی به عنوان رئیس شورای عالی کار خواست که اگر مزد منطقه ای مورد توجه وی است و برنامه ای دارد، قبل از تعیین حقوق و دستمزد سال جدید، تکلیف خود را روشن کند و دبیرخانه شورای عالی کار برای این منظور فعال شود و تشکیل جلسه دهد
وی بیان کرد: معتقدم موضوع دستمزد منطقه ای نباید ابزاری برای اجبار و توقف چانه زنی کارگران و کارفرمایان و تأثیرگذاری بر جلسات دستمزد در شورای عالی کار باشد، بنابراین از وزیر کار به عنوان یک اقتصاددان مجرب برای منطقه درخواست داریم. دستمزد باید بهترین تصمیم باشد و رضایت جامعه کارگری در تعیین دستمزد سالانه با اولویت تامین هزینه های زندگی در نظر گرفته شود.

هزینه زندگی در شهرهای دیگر کمتر از شهرهای بزرگ نیست

این مقام کارگری در عین حال ضمن هشدار نسبت به گرانی در سایر شهرها، این تصور که تنها کلان شهر تهران با افزایش قیمت و هزینه مواجه است، تصور اشتباهی است. امروزه در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای بزرگ هزینه مواد غذایی نیز بالاست و تنها هزینه ای که ارزانتر است مسکن است زیرا مسکن و اجاره در تهران بسیار بالاست.

پیامدهای اجرای دستمزدهای منطقه ای که اندازه گیری نمی شود

بیات در بخشی دیگر از گفت و گو با میجیک، پیامدهای منطقه ای شدن دستمزدها را بیان کرد و گفت: اگر به اجرای دستمزدهای منطقه ای توجه نشود، مهاجرت هنگفتی به دنبال خواهد داشت.
بیات گفت: ما باید دستمزدها را در شهرهای حاشیه ای مانند سیستان و بلوچستان تقویت و حتی افزایش دهیم به گونه ای که مردم انگیزه حرکت از شهرهای بزرگ به شهرهای حاشیه ای را داشته باشند.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا