پست‌های دروغین درباره وزیر دارایی ترکیه جنجال آفرید

پست‌های دروغین درباره وزیر دارایی ترکیه جنجال آفرید

شورای بازار سرمایه ترکیه روز شنبه اعلام کرد که در حال بررسی پستی در شبکه های اجتماعی است که به دروغ ادعا می کرد مهمت شیمشک وزیر دارایی استعفا کرده و باعث افت شدید بورس استانبول شده است.

به گزارش میجیک، رگولاتور مالی ترکیه اعلام کرده است که تحقیقات درباره حساب هایی که سرمایه گذاران بورس را گمراه کرده و باعث زیان شده اند، در حال انجام است.

BIST-100، شاخص اصلی سهام ترکیه، روز جمعه با 2.6 درصد کاهش به 9668.10 واحد رسید که بزرگترین کاهش یک روزه از زمان افت 5.5 درصدی در 5 آگوست است.

شیمشک روز جمعه در شبکه اجتماعی «ایکس» در واکنش به پستی مبنی بر استعفای خود در واکنش به انتقاد از جهت گیری سیاست اقتصادی ترکیه گفت: من استعفا نمی دهم. سناریویی که در حال پخش است درست نیست.

این پست که در سایت‌هایی از جمله یوتیوب و ایکس منتشر شد، اذعان داشت که شیمشک در واکنش به انتقاد از نرخ‌های بالا و سیاست‌های اقتصادی سخت‌تر از سمت خود کناره‌گیری کرده است و نگرانی‌هایی را در مورد آینده برنامه دولت برای مبارزه با یکی از بالاترین سطوح تورم ایجاد کرده است. در دنیا باشد

شیمشک گفت: مدیریت اقتصادی ترکیه با روحیه تیمی کار می کند و مسئولیت بزرگ و دشواری را که ما بر عهده می گیریم درک می کند و افزود: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همچنان حامی قوی است.

وزیر دارایی ترکیه گفت: برنامه تثبیت و اصلاح اقتصادی ما موفقیت آمیز بوده و دستیابی به نتایج مورد نظر را آغاز کرده ایم. ما همواره حمایت قاطع رئیس جمهور محترم شما را در این روند پرچالش احساس کرده ایم.

شیمشک در اواسط سال 2023 به عنوان بخشی از تیمی متشکل از تکنوکرات ها که کشور را از سیاست های غیر متعارف که به نفع رشد اقتصادی بر ثبات قیمت ها بود، کنترل اقتصاد ترکیه را به دست گرفت. با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان شکایت دارند که قیمت ها بالاتر از درآمد است زیرا هزینه های وام بالاتر مدیریت بدهی را برای خانواده ها و مشاغل دشوارتر می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اردوغان به عنوان یک فرد معتدل با هزینه استقراض بالا شناخته می شود و وام های ارزان را برای تحریک رشد اقتصادی تشویق می کند. اگرچه سرمایه گذاران نسبت به کاهش زودهنگام نرخ ها محتاط هستند در حالی که تورم همچنان بالاست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا