هزینه جراحی رینوپلاستی بینی

یکی از مهم ترین دغدغه‌ها و سوالات متقاضیان جراحی رینوپلاستی، این است که چقدر باید برای این عمل هزینه کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، هزینه عمل رینوپلاستی بینی به عوامل مختلفی همچون تجربه و تخصص جراح، محل جغرافیایی کلینیک، نوع و پیچیدگی عمل، و همچنین هزینه‌های جانبی مثل آزمایش‌های قبل از عمل و مراقبت‌های بعد از آن بستگی دارد.

جراحی زیبایی

جراحان با تجربه‌تر و کلینیک‌های معتبرتر معمولاً هزینه‌ بیشتری دریافت می‌کنند؛ همچنین، نوع بینی، مشکلات ساختاری و میزان تغییرات مورد نیاز نیز بر هزینه تاثیر بسیاری می‌گذارد. هرچند هزینه جراحی بینی متفاوت است ولی می توان برای آن حداقل و حداکثری در نظر گرفت تا متقاضی بتواند قبل از اقدام به جراحی شرایط مالی خود را بررسی کند. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 عوامل موثر بر هزینه عمل رینوپلاستی بینی

همانطور که گفته شد عوامل متعددی می تواند بر هزینه نهایی جراحی رینوپلاستی بینی تاثیر بگذارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  1. مهارت و تجربه جراح؛ یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هزینه، تخصص، تجربه و شهرت جراح است. معمولا جراحانی که سابقه و تجربه بیشتری دارند و عمل‌های موفق زیادی انجام داده‌اند، دستمزد بیشتری از شما دریافت می کنند.
  2. محل جغرافیایی: هزینه‌های جراحی رینوپلاستی بینی می‌تواند باتوجه به محل انجام آن متفاوت باشد. به عنوان مثال، هزینه‌های جراحی در شهرهای بزرگ و مناطق پرجمعیت به طور معمول بیشتر از شهرهای کوچک‌تر و مناطق کمتر توسعه‌یافته است.
  3. نوع عمل جراحی: پیچیدگی و نوع عمل جراحی (رینوپلاستی باز یا بسته) نیز بر هزینه تأثیر دارد. به طورکلی بینی هایی که نیاز به اصلاحات و بازسازی پیچیده‌تر دارند، هزینه بیشتری دارند.
  4. هزینه‌های بیمارستان و تجهیزات: هزینه‌های مربوط به استفاده از امکانات بیمارستان یا کلینیک، تجهیزات پزشکی، و داروهای بیهوشی نیز بر هزینه نهایی تأثیرگذار است.
  5. نیاز به بیهوشی: نوع بیهوشی (بیهوشی عمومی یا موضعی) نیز بر هزینه تأثیر می‌گذارد. بیهوشی عمومی معمولاً هزینه بالاتری نسبت به بی‌حسی موضعی دارد.
  1. انجام چند جراحی به صورت همزمان؛در شرایط خاص ممکن است جراح برای ایجاد تناسب و هماهنگی، بین اجزاء صورت؛ علاوه بر بینی، ناچار به تغییر اجزای دیگر هم باشد. به عنوان مثال برای بهتر شدن ظاهر چهره ممکن است به همراه جراحی بینی، عمل جراحی گونه، فک، چانه و یا جراحی سانترال لب انجام شود. مسلماً جراح برای انجام چند جراحی به صورت همزمان، هزینه بیشتری دریافت می کند، ولی در این صورت سایر هزینه ها مانند هزینه آزمایشات و بستری شدن در بیمارستان، فقط یکبار پرداخت می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده جراحی رینوپلاستی، هزینه‌های پنهانی هم دارد که از جمله آن ها می توان به هزینه جلسات مشاوره قبل از عمل، هزینه آزمایشات، هزینه عکس برداری، هزینه اصلاحات یا جراحی های ترمیمی و هزینه های مربوط به غیبت از کار، اشاره کرد. اما به طور کلی موارد گفته شده اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر هزینه عمل رینوپلاستی بینی هستند.livplasticsurgery.com

مقایسه هزینه عمل بینی گوشتی با بینی استخوانی؟

جراحی رینوپلاستی بینی گوشتی، یا آنگونه که بین بیماران رایج است؛ عمل رینوپلاستی گوشتی، برای بینی‌هایی انجام می شود که فرم و ماهیت آنها، در دسته بینی‌های گوشتی قرار می گیرد؛ پوست ضخیم، سوراخ های پهن و قد کوتاه بینی، از نشانه های این فرم  است.

اما بینی استخوانی دارای ساختار غضروفی و استخوانی محکم و پوست نازک است. همین امر باعث می‌شود تا چالش‌های انجام این جراحی نسبت به جراحی بینی گوشتی کمتر باشد؛ زیرا بینی گوشتی به دلیل غضروف‌های ریز و متعدد و همچنین پوست ضخیم بینی، نیاز به اصلاحات بیشتری نسبت به بینی استخوانی دارد.

از طرفی همپوشانی پوست پس از جراحی، مشکل دیگری محسوب می‌شود. به خصوص برای افرادی که قصد دارند با انجام جراحی بینی خود را، به شکل فانتزی یا نیمه فانتزی تغییر دهند. پزشک ممکن است برش پوست یا  حذف لایه‌های زیر پوستی را، جهت تنظیم بهتر پوست روی بینی در نظر بگیرد. همه این موارد، باعث طولانی شدن زمان جراحی و افزایش هزینه‌ها خواهند شد.

مقایسه هزینه رینوپلاستی باز با رینوپلاستی بسته

عمل بینی را می توان به صورت باز یا بسته انجام داد. انتخاب تکنیک جراحی تا حدود زیادی به وضعیت ظاهری و عملکردی بینی شما بستگی دارد. به طور معمول برای افرادی که تنها با اصلاحات جزئی می‌توانند شکل و عملکرد بینی خود را بازیابی کنند، عمل بینی به روش بسته در نظر گرفته می‌شود. در این روش به دلیل ایجاد برش‌های جزئی و داخلی بینی امکان ایجاد تغییرات گسترده و پیچیده در ساختار بینی وجود ندارد.

اما اگر جزء افرادی هستید که برجستگی و ناهمواری زیادی روی بینی خود دارید، یا با مشکلاتی همچون افتادگی شدید نوک بینی، عدم تقارن سوراخ های بینی روبرو هستید، معمولا برای شما حراجی بینی باز انجام می شود.

هزینه عمل رینوپلاستی بینی

مقایسه هزینه جراحی بینی طبیعی با بینی فانتزی و نیمه فانتزی

جراحی بینی فانتزی با ایجاد تغییرات گسترده، در ساختار و آناتومی بینی همراه است. برای رسیدن به فرم دلخواه پزشک، قوس و شیبی روی تیغه بینی ایجاد خواهد نمود؛ طوری که نوک بینی بالاتر به نظر برسد. همچنین عمل بینی فانتزی باعث می‌شود تا بینی کوچک‌تر و باریک‌تر شود. این جراحی به دو روش باز و بسته انجام خواهد شد و ممکن است نیاز به اصلاحات گسترده مانند برش یا پیوند غضروفی و استخوانی باشد. 

همچنین، در اکثر موارد، پزشک برای رسیدن به فرم ایده آل نیمه فانتزی، نیاز به جابجایی غضروف‌ها و  پیوند غضروفی دارد. برای انجام پیوند ممکن است؛ از ایمپلنت‌های «سیلیکونی» استفاده شود یا غضروف‌ها از بخش‌های مختلف بدن، به شکل طبیعی انتخاب شوند. انتخاب غضروف‌های طبیعی، از غضروف‌های لاله گوش و میان دنده‌ها خواهد بود. انتخاب این نوع غضروف‌ها باعث می‌شود، تا احتمال پس زدن و مشکلات آلرژیک بعد جراحی، کاهش پیدا کند.

اما در جراحی بینی به روش طبیعی، پزشک سعی می کند ایرادات ظاهری بینی را به گونه ای برطرف کند که چندان قابل مشاهده نباشد و ظاهر چهره بعد از بهبودی، کاملا طبیعی به نظر برسد. بنابراین باتوجه به اینکه در جراحی بینی فانتزی و نیمه فانتزی، جراح تغییرات بیشتری ایجاد می کند و در برخی شرایط نیاز به استفاده از ایمپلنت یا پیوند غضروف دارد، می‌توان گفت جراحی بینی طبیعی، نسبت به جراحی بینی فانتزی و نیمه فانتزی کم هزینه تر است.

مقایسه هزینه عمل رینوپلاستی بینی در ایران با سایر کشورها

جالب بدانید که هزینه عمل رینوپلاستی بینی در ایران، در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی بسیار کمتر است؛ در حالی که کیفیت خدمات ارائه‌شده اغلب هم‌سطح یا حتی بالاتر از استانداردهای بین‌المللی بوده و اغلب زیباجویان از نتیجه نهایی جراحی خود بسیار راضی هستند. امروزه ایران به دلیل داشتن جراحان با تجربه و کلینیک‌های مجهز، به یکی از مقاصد محبوب برای جراحی زیبایی، به‌ویژه رینوپلاستی، تبدیل شده است.

در کشورهای غربی مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی، هزینه‌های عمل رینوپلاستی چندین برابر بیشتر از ایران است، که این تفاوت عمدتاً به دلیل هزینه‌های بالاتر زندگی، بیمه‌ها، و دستمزدهای بالاتر جراحان در آن کشورها است. در کشورهایی مثل ترکیه و هند هم هزینه‌های رینوپلاستی نسبتاً پایین‌تر از کشورهای غربی است، اما همچنان در مقایسه با ایران گران‌تر هستند. این اختلاف هزینه‌ها باعث شده ایران در سراسر جهان به‌عنوان یک مقصد گردشگری پزشکی محبوب شناخته شود و سالانه بسیاری از افراد از کشورهای مختلف برای انجام جراحی های زیبایی به ایران سفر می‌کنند.

آیا بیمه هزینه عمل رینوپلاستی را پوشش می‌دهد؟

از آنجایی که عمل رینوپلاستی بینی، در دسته های جراحی های زیبایی قرار دارد، معمولا بیمه هیچ هزینه ای برای آن پرداخت نمی کند؛ زیرا این نوع جراحی‌ها به‌عنوان اقدامات غیرضروری پزشکی شناخته می‌شوند. اما اگر جراحی بینی به دلایل پزشکی، مثل اصلاح مشکلات تنفسی، انحراف تیغه بینی (سپتوپلاستی)، یا بازسازی بینی پس از آسیب‌دیدگی انجام شود، بیمه ممکن است بخشی یا تمام هزینه‌های مربوط به این جراحی را پردخت کند.

البته برای این منظور، معمولا باید مدارک و مستندات پزشکی کامل و معتبر از جمله، گزارش رسمی متخصص مبنی بر ضرورت درمانی جراحی، فاکتور امضا شده توسط بیمارستان و… ارائه شود. در برخی موارد بیمه ممکن است برای اطمینان از شرایط درمانی جراحی، شما را به پزشک معتمد خود معرفی کند.

بنابراین اگر می خواهید از بیمه برای پرداخت هزینه عمل رینوپلاستی بینی خود کمک بگیرید، ابتدا با شرکت بیمه مشورت کنید و شرایط استفاده از بیمه را بپرسید. همچنین در مورد دریافت مستندات بیمه، حتما با پزشک خود نیز صحبت کنید.

کم هزینه ترین روش جراحی رینوپلاستی بینی چیست؟

یکی از کم هزینه ترین روش های ایجاد تغییر در بینی، استفاده از روش های غیر جراحی مانند لیفت بینی با نخ است. در این روش پزشک متخصص از نخ های مخصوصی برای ایجاد تغییرات جزئی در ظاهر بینی استفاده می کند. اما، اگر بینی استخوانی بزرگی دارید، که غضروف و استخوان آن نیاز به تغییر سایز اساسی دارند، نمی‌توانید از عمل لیفت بینی استخوانی با نخ استفاده کنید؛ زیرا برای این کار، تنها باید جراحی رینوپلاستی باز انجام دهید تا پزشک جراح، با کمک تراش‌ها و برش‌های متعدد، بتواند شکل جدیدی به آن‌ها بدهد. از طرفی افرادی که به واسطه کج بودن بیش از حد سپتوم بینی خود، نمی‌توانند به درستی نفس بکشند، باید حتما تحت عمل جراحی سپتورینوپلاستی قرار گیرند. در این صورت، می‌توانند علاوه بر رفع مشکلات تنفسی، نقص‌های ظاهری بینی خود را نیز برطرف نمایند.

چگونه می‌توان هزینه‌های عمل رینوپلاستی را کاهش داد؟

انجام برخی کارها شاید در ابتدا پرهزینه به نظر برسد ولی در نهایت می‌تواند باعث کمتر شدن هزینه های نهایی شما شود؛ برای کاهش هزینه‌های عمل رینوپلاستی بینی، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  1. انتخاب جراح با تجربه و با هزینه معقول؛ هرچند جراحان مشهور ممکن است هزینه‌ بالاتری دریافت کنند، اما پرداخت یک هزینه معقول بهتر از آن است که، به دلیل کم تجربه بودن جراح و نگرفتن تیجه خوب، مجبور شوید عمل بینی ترمیمی انجام دهید. البته در حال حاضر بسیاری از جراحان ماهر با تجربه کافی نیز وجود دارند که هزینه‌های معقولی برای ارائه خدمات به شما دریافت می‌کنند.
  2. مشاوره با چند جراح؛ قبل از تصمیم‌گیری نهایی، بهتر است با چند جراح مشاوره کنید تا از قیمت‌ها و روش‌های متفاوت آگاه شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.
  3. انتخاب بیمارستان یا کلینیک مناسب؛ هزینه‌های جراحی معمولا در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلف، متفاوت است. معمولا هزینه بستری در کلینیک های خصوصی بیشتر از بیمارستان ها است، اما به مراتب خدمات ارائه شده کلینیک های خصوصی بهتر و باکیفیت تر است. انتخاب یک کلینیک معتبر با هزینه معقول، به شما کمک می کند علاوه بر دریافت خدمات با کیفیت، هزینه کمتری پرداخت  کنید.
  4. پوشش بیمه برای مشکلات پزشکی؛ همانطور که گفته شد، اگر جراحی بینی به دلیل مشکلات تنفسی یا انحراف تیغه بینی باشد، معمول می توانید با رائه مستندات به شرکت بیمه، بخشیاز هزینه های جراحی را جبران کنید.

این راهکارها می‌توانند موجب کاهش هزینه‌های جراحی رینوپلاستی بینی شود و فشار مالی را بر شما کمتر کنند.

منبع: دکتر وحیده دورتاج

دکمه بازگشت به بالا