کارنامه عبدالناصر – میجیک

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم را بیشتر با توصیه های کارشناسی به دولت سیزدهم می شناسیم. او یک چهره انتقادی است. این صحبت ها آنقدر غیرسمی است که سنگی در مسیر مدیریت رئیس جمهور می شود و آنقدر بی طرف است که نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را فراموش می کند.

کارنامه عبدالناصر

به گزارش میجیک، عبدالناصر همتی، پیشکسوت اقتصاد ایران که از سوی وزیر دارو برای وزارت اقتصاد پیشنهاد شده بود، چهره ای شناخته شده در بین مردم است. همتی 67 ساله متولد همدان با لهجه آذری کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و رئیس بانک مرکزی دولت دوازدهم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم که منجر به انتخاب سید ابراهیم رئیسی شد 8 درصد آرا با حدود 2.5 میلیون صدا.

کارنامه عبدالناصر

مردم همتی را به عنوان یک چهره اقتصادی بیشتر می شناسند اما او از سال 59 به مدت 9 سال به عنوان مدیرکل خبرصد و سیما فعالیت کرد و در سال 68 به مدت پنج سال نماینده سیاسی سازمان صدا و سیما بود. از آن زمان تا کنون بیشتر مسئولیت های او اقتصادی بوده است.

همتی در جریان تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت که حداقل 20 درصد هزینه ها برای عبور از تحریم هاست. یعنی 30 میلیارد دلار از اقتصاد نشت می کند. مثل این است که فردی که خونریزی دارد 30 واحد خون از دست داده و 15 واحد خون دریافت می کند.

همتی در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وارد صنعت بیمه شد. وی از سال 1352 تا 1364 به مدت سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و نقش مهمی در برنامه ریزی و اجرای سیاست های خصوصی سازی در صنعت بیمه داشت.

عبدالناصر، کابینه دکتری پیشنهادی، متولد 1336، دارای دکترای اقتصاد، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است که به مدت 15 سال رئیس کل بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه بود. وی همچنین رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران بوده و به عنوان رئیس بانک مرکزی ایران برای دوازدهمین بار در دولت حضور فعال داشته است.

کارنامه عبدالناصر

با آغاز سلطنت سیزدهم، همتی را با توصیه های کارشناسی به دولت بهتر می شناسیم. انتقادات مکرر او از افزایش نقدینگی و پایه پولی، تورم و سوء ظن به آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار او را تبدیل به یک چهره انتقادی کرد. صحبت هایی که نه آنقدر زهرآلود است که سنگی بر سر راه دولت رئیس جمهور باشد و نه در حد فراموشی عبدالناصر بی طرف.

همتی اکنون وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی شده است. این وزارتخانه که در حال حاضر سرپرستی سید احسن خاندوزی را برعهده دارد و در سه سال گذشته سعی در کاهش نرخ تورم، حل و فصل اختلافات اقتصادی، قابل پیش بینی کردن اقتصاد، جلوگیری از فرار مالیاتی، مبارزه با پولشویی، افزایش سرمایه گذاری و … داشته است. ایجاد کنید. بستری برای دولت الکترونیک

همتی چندی پیش از انتخابات جدید ریاست جمهوری، آمار ارائه شده توسط فرزین رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش تورم نقطه به نقطه از 59 درصد به 35 درصد را نادرست و در راستای منافع نامزد انتخابات دانست (سعید جلیلی). ). وی همچنین اطلاعات ارائه شده توسط جلیلی در مناظره درباره رشد منفی دولت قبل را ناقص عنوان کرد و گفت: در سال 1398 در اوج فشار حداکثری، رشد اقتصادی 4.1 درصد خواهد بود. آیا می گویید رشد اقتصادی را افزایش می دهیم؟

نامه همتی به تاریخ 31 شهریور 1397 برای اصلاح قیمت اپراتورهای انرژی چندان مورد استقبال مردم نبود. وی در این نامه پیشنهاد کرده است که قیمت بنزین به لیتری 5 هزار تومان و نفت و گاز به لیتری 1000 تومان افزایش یابد و در صورت تحقق این امر در مدت 6 ماه معادل 87.4 و 175 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. به ترتیب یک سال وی همچنین تورم حاصل را 17 درصد برآورد می کند که محدود به یک سال است.

همتی پس از اتمام کار خود و در دوران ریاست جمهوری، تراز تجاری مثبت در برابر هزینه دور زدن تحریم ها را خون ریزی اقتصادی دانست. وی همچنین در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت که تجارت خارجی در سال گذشته 150 میلیارد دلار بوده است. حداقل 20 درصد هزینه مقابله با تحریم هاست. یعنی 30 میلیارد دلار از اقتصاد نشت می کند. رشد اقتصادی 5 درصدی 5 درصد از 300 میلیارد دلار که کل تولید ناخالص داخلی کشور است به 15 میلیارد دلار می رسد. مثل این است که فردی که خونریزی دارد 30 واحد خون از دست داده و 15 واحد خون دریافت می کند. یعنی هر روز ضعیف تر می شوم. کشور اینطوری نمی تواند اداره شود.

اظهارات همتی درباره هزینه عبور از تحریم ها بازتاب سخنان مسعود بیشیکیان در مناظره انتخاباتی است. مذاکراتی که ثروت 16.4 میلیون نفر را به همراه داشت و منجر به ورود پزشکان به ساختمان پاستور شد.

کارنامه عبدالناصر

برخی عملکرد همتی در ریاست بانک مرکزی در سال های 1397 تا 1400 را ناشی از سقوط بورس می دانند. یکی دیگر از انتقادات به دولت، نرخ تورم عمومی در طول چهار سال حضور وی در بانک مرکزی است. تورمی که از 27 درصد در سال 97 شروع شد و در سال 1400 به 40 درصد رسید اما پاسخ های مثبت و منفی مردم نشان می دهد که نمی توان چهره همتی را به عنوان یک اقتصاددان خدشه دار دانست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا