سامانه‌های ثبت معاملات ملکی مشکلات ساختاری دارد

 سامانه‌های ثبت معاملات ملکی مشکلات ساختاری دارد

در حال حاضر دو سامانه «شونویس» و «کاتب» برای ثبت الکترونیکی معاملات ملکی فعال هستند که متاسفانه هر دو سامانه با مشکلات ساختاری مواجه هستند.

به گزارش میجیک، قانون الزام تنظیم اسناد رسمی در نهایت در سال جاری در شورای مزایا تصویب شد. با این مصوبه قانونی، معاملات ملکی باید به صورت رسمی ثبت شود. در همین راستا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد که دسترسی مشاوران املاک به سامانه مکتوب مستقل محقق شده و مشاوران املاک می توانند معاملات را ثبت کنند. اما بررسی های میدانی نشان می دهد که ثبت الکترونیکی تراکنش ها با چالش هایی مواجه است. در همین راستا سعید لطفی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران در گفت وگو با میجیک به بررسی این چالش پرداخت.

مکانیسم تراکنش پروکسی در سیستم نامشخص است!

سعید لطفی یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران درباره سازوکار ثبت قراردادهای مردمی گفت: در حال حاضر دو سامانه فعال است سامانه کاتب خرید و فروش و سامانه خودنویس برای خرید و فروش. اجاره.”

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران با اشاره به مشکلات سامانه ثبت معاملات املاک، تصریح کرد: متاسفانه سامانه دارای مشکلات ساختاری به ویژه سامانه نگارش مستقل است که باید برطرف شود. از جمله این اشکالات می توان به مشخص نبودن اهلیت طرفین در معامله اشاره کرد; همچنین مکانیسم تراکنش پروکسی در سیستم نامشخص است. به عنوان مثال، اگر شخصی بخواهد با یک وکیل تجارت کند، نحوه انجام آن مشخص نیست.

سامانه مسئولیتی در قبال اصالت اسناد ندارد

لطفی چالش عدم احراز اصالت اسناد را اینگونه بیان کرد: یکی از مهمترین چالش ها این است که در هنگام ثبت معاملاتی که باید اسناد بارگذاری شود، سامانه مسئولیتی در قبال اصالت و اصالت اسناد ندارد و پیام ارسال می کند. که این به عهده نظام نیست البته کسانی که می آیند و آنجا کار می کنند وکیلی نیستند که مشکل را بفهمند.

لطفی افزود: بله ثبت شده است. زیرا مشاوران املاک به پلتفرم های دیگر دسترسی ندارند. بنابراین با وجود این چالش ها، مشاوران املاک در این سامانه اقدام به ثبت قرارداد و اخذ کد رهگیری می کنند. به عبارت دیگر افراد باید با چالش در این سامانه ثبت نام کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا