آشنایی با عوامل کف‌کننده شیمیایی در محصولات شوینده

همانطور که می‌دانید، پرکاربردترین مواد شوینده شامپوها و مایع ظرفشویی می‌باشند که هر یک از این مواد، دارای فرمولاسیون متفاوت و ترکیبات خاصی از مواد شیمیایی و طبیعی می‌باشند. در این نوشتار در خصوص فرمولاسیون مواد شوینده به ویژه فرمولاسیون مایع ظرفشویی و انواع شامپو مطالبی را به اشتراک خواهیم گذاشت تا اگر قصد راه اندازی خط شوینده در تهران دارید کلیک کنید و یا این که برای مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید.

به طور کلی، برای از بین بردن ذرات کثیف و چربی‌ها از سطوح مختلف، از مواد شوینده استفاده می‌شود. ، متناسب با نوع مواد و کاربرد آنها متفاوت است. برای مثال، فرمولاسیون شامپو با فرمولاسیون مایع ظرفشویی بسیار متفاوت بوده و از همین رو، قصد داریم، به طور جداگانه در خصوص فرمولاسیون و مراحل تولید هر یک از آنها مطالبی را بیان نماییم.

فرمولاسیون مایع ظرفشویی، یکی از مهمترین انواع فرمولاسیون مواد شوینده می‌باشد!

هر یک از محصولات بهداشتی و شوینده‌ها، دارای مزایا و خواص متفاوتی می‌باشند که متناسب با نوع کاربردی که دارند، افراد از آنها استفاده می‌کنند. یکی از مواد شویندۀ پرکاربرد و متنوع، مایع ظرفشویی است که امروزه، استفاده از آن در میان مردم بسیار رواج داشته است.

همانطور که می‌دانید، مایع ظرفشویی جهت شستشوی ظروف کاربرد دارد و از همین رو، قدرت پاک‌کنندگی و تمیز‌کنندگی زیادی خواهد داشت. در فرمولاسیون مواد شوینده، به ویژه مایع ظرفشویی، از برخی اسیدها جهت تمیز نمودن سطح ظروف مختلف استفاده می‌شود. برای آنکه مایع ظرفشویی با کیفیت، بدون ضرر و همچنین بدون ایجاد انواع حساسیت پوستی استفاده کنید، باید نسبت به فرمولاسیون مایع ظرفشویی، نحوۀ عملکرد محصول و البته ساختار عناصر به کار رفته در آن آگاه باشید.

در تعریف مایع ظرفشویی باید بگوییم که، مایعی ظرفشویی، مایعی کاملاً غلیظ می‌باشد که جهت رفع چربی‌ها، ذرات ریز روی ظروف، رفع لکه‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظروف را عاری از هرگونه کثیفی و بوی بد خواهد کرد.

ناگفته نماند، امروزه در فرمولاسیون مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، از موادی استفاده می‌شود که کمترین آسیب را به ظروف برنز، چدنی، برنج، نقره و . . . وارد می‌کنند و چنین قابلیت مهمی، استفادۀ آسان و مطمئن از مایع ظرفشویی با کیفیت را برای خریداران فراهم خواهد کرد.

بررسی فرمولاسیون مایع ظرفشویی

بررسی فرمولاسیون مایع ظرفشویی

در ترکیب فرمول شیمیایی مایع ظرفشویی، از ترکیب چند مادۀ طبیعی و شیمیایی استفاده می‌شود. در حالت کی، ترکیبات اساسی و اصلی سازندۀ مایع ظرفشویی شامل موارد زیر است:

  • مواد فعال سطحی (سورفکتانت)

سورفکتانت‌ها، به عنوان مادۀ اصلی فعال در شوینده‌های مایع محسوب می‌شوند. دو نوع سورفکتانت در تولید مایع ظرفشویی وجود دارد که شامل سورفکتانت اصلی و کمی می‌باشند. به طور کلی، تمام سورفکتانت‌های مواد شوینده، مِن جمله مایع ظرفشویی، قابلیت تجزیه بیولوژیکی را دارند. این مواد، در حقیقت، باعث افزایش پایداری کف، گرانروی و همچنین یکنواختی مایع ظرفشویی خواهند شد.

از طرفی، سورفکتنانت‌های پایه یا اصلی به 4 دستۀ دیگر یعنی کاتیونی، آنیونی، غیر یونی و آمفوتریک تقسیم می‌شوند و از میان آنها، پرکاربردترین سورفکتانت اصلی، سورفکتانت آنیونی است که در فرمولاسیون مایع ظرفشویی استفاده می‌شود.

باید یادآور شویم که سورفکتانت‌های آنیونی نیز شامل آلکیل سولفات، آلکیل اتر سولفات، سولفوسوکسینات‌ها و . . . نیز می‌باشند که استفاده از تمام آنها بسیار متداول است. ضمن آنکه، دیگر مواد فعال سطحی به دلیل خاصیت کف‌کُنندگی کمی که دارند و همچنین باعث افزایش تحرکات و حساسیت پوستی می‌شوند، چندان پرکاربرد نیستند.

فرمولاسیون مایع ظرفشویی، یکی از مهمترین انواع فرمولاسیون مواد شوینده می‌باشد!

این مواد شامل ترکیباتی هستند که ویژگی اسیدی اولیۀ مایع ظرفشویی را خنثی می‌کنند. بنابراین، باید از ترکیباتی که دارای (PH) قلیایی هستند، استفاده کنید. یکی از پرکاربردترین ترکیبات خنثی کننده، سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور است.

مواد افزودنی شامل ترکیباتی چون غلیظ‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها و . . . می‌باشند که جهت افزایش کارایی و عملکرد مطلوب مایع ظرفشویی، به ساختار کلی آن افزوده می‌شوند. ضمن آنکه، ترکیباتی مانند گلیسیرین با خاصیت نرم‌کنندگی و همچنین باعث جذب رطوبت جهت کاهش اَثرات بد مواد اسیدی و بازی در فرمولاسیون مایع ظرفشویی به کار می‌روند.

فرمولاسیون مواد شوینده/ فرمولاسیون انواع مایع ظرفشویی

فرمولاسیون مواد شوینده/ فرمولاسیون انواع مایع ظرفشویی

از آنجایی که مادۀ اصلی در مایع ظرفشویی آب می‌باشد، امکان و شرایط رشد انواع قارچ و باکتری نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، از مواد نگهدارنده جهت افزایش پایداری و همچنین جلوگیری از فاسد شدن محصول، از انواع نگهدارنده‌های شیمیایی در فرمولاسیون مواد شوینده به ویژه مایع ظرفشویی، استفاده می‌شود. این نگهدارنده‌ها نیز معمولاً، شامل ترکیبات تیازولی (کلرومتیل تیازولینون و متیل ایزوتیازولینون)می‌باشند.

شامل انواع رنگ و اسانس می‌باشند که در فرمولاسیون مایع ظرفشویی به کار می‌روند.

  • انواع پُرکننده‌ها (Filler)

از سولفات‌ها و همچنین نمک‌ها به عنوان فیلر یا پرکننده‌ها در ساختار فرمولاسیون مایع ظرفشویی استفاده می‌شود.

  • هَمگِن‌ساز و تَثبیت‌کننده‌ها

یکی دیگر از مواد فعال غیر یونی (آلکانول آمید) است که از این گروه مواد، به شکل عمده از اسید چرب (کوکونات دی اتانول آمید) به عنوان عامل تثبیت‌کنندۀ کف و همچنین حالت دهنده، استفاده می‌شود.

از دیگر موارد مهم دیگری که باید در فرمولاسیون مایع ظرفشویی به آن توجه کرد، عدم بکارگیری مواد مُضر، داشتن غلظت بالا، عدم استفاده از انواع مواد ضد کف، دارای ویسکوزیتۀ ثابت، PH خنثی و همچنین عدم دو فاز شدن می‌باشند.

در یک فرمول کلی، برای تولید مایع ظرفشویی باید از ترکیب ( آب، کوکامید، سولفونیک اسید، کلرید سدیم، مواد نگهدارنده و همچنین مواد جانبی مانند رنگ یا اسانس) استفاده کرد.

برای آنکه ترکیب مواد به شکل کاربردی و اساسی صورت گیرد و همچنین فرایند تولید مایع ظرفشویی به طول کاملاً صنعتی و پیشرفته انجام شود، باید از تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی در خط تولید مایع ظرفشویی استفاده شود. بهداشتی ساخت ماشین سازی حسنی، یکی از تجهیزات نیمه صنعتی و صنعتی است که با ظرفیت های تولید مختلف در مقیاس صنعتی و نیمه صنعتی و آزمایشگاهی، بسیار کارآمد و با بهره‌وری بالا می‌باشد.

فرمولاسیون شامپو چه تفاوتی با سایر فرمولاسیون مواد شوینده دارد؟

امروزه، شامپوهای سر در انواع مختلف و طیف گسترده، متناسب با ساختار و ویژگی موی هر فردی در بازار دیده می‌شوند. رنگ، بو و غلظت هر یک از شامپوهایی که تولید می‌شوند، با یکدیگر متفاوت است. اما آنچه که جالب است، فرمولاسیون یکسانی است که تمام شامپوها با یکدیگر دارند. بخش زیادی از مواد اولیه مورد استفاده در شامپوها، از ترکیبات و مواد یکسان تشکیل شده است.

به طورکلی، شامپویی مناسب موها می‌باشد که بهترین شکل آلودگی روی مو و پوست سر را رفع نموده و همچنین باعث خشکی یا شکنندگی تار مو و آسیب به پوست سر نشود. از همین رو، دقت بالایی در فرایند تولید انواع شامپو نسبت به ترکیب مواد و فرمولاسیون شامپو صورت می‌گیرد.

از جمله مهمترین و اصلی‌ترین مادۀ شیمیایی که در فرمولاسیون شامپو لحاظ می‌شود، ماده‌ای شیمیایی به نام سدیم لوریل اتر فسفات است. از این مادۀ مهم و کاربردی، در بیش از 99% شامپوهای تولید شده در جهان استفاده می‌شود.

مواد مهمی که در فرمولاسیون شامپو لحاظ می‌شوند شامل:

مادۀ اصلی تمام شامپوها، آب دیونیزه است. آب مُقَطر در تمام شامپوها و به طور تقریبی در 80% فرمولاسیون شامپوها وجود دارد. این مقدار در شامپوهای خارجی و برند نیز کاملاً رعایت می‌شود.

  • مادۀ شیمیایی سدیم لوریل اِتر فُسفات

از جمله اصلی‌ترین و مهمترین مادۀ شیمیایی در جهان است که برای تولید انواع شامپو از آن استفاده می‌شود. این محصول، در واقع، نوعی از صابون صنعتی محسوب می‌شود که خود این صابون، به تنهایی دارای کف زیادی است. اساس و پایۀ اصلی بیشتر شامپوهای موجود در جهان، مادۀ شیمیایی سدیم لوریل اتر فسفات است.

  • ماده اِتیلِن گلایکول مونو استئارات

این ماده، باعث می‌شود تا شامپو حالتی ابریشمی مانند داشته باشد و از طرفی، باعث ایجاد حالت صدفی در شامپوهای سر نیز می‌شود. از این ماده به میزان کمتر از 1% در فرمولاسیون‌های متنوع شامپو استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، روغن‌های طبیعی زیادی هستند که موجب نرم‌کنندگی و لطافت موها می‌شوند. از روغن‌هایی مانند جوجوبا، آرگان، آووکادو، بادام، نارگیل و . . . در انواع فرمولاسیون‌ها از (1% تا 3%) استفاده می‌شود.

برای حفظ درخشندگی و لَخت‌کُنندگی موها، از این ماده در ترکیب اصلی شامپوها استفاده می‌شود.

برای ممانعت از رشد انواع باکتری و همچنین فاسد شدن محصول، از مادۀ نگهدارنده‌ای به نام (فُرمالین یا مِتیل پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید) در که حاوی مقدار زیادی آب می‌باشند از این ماده استفاده خواهد شد.

از نمک، برای به عنوان ماده‌ای جهت غلظت‌دهندگی شامپوها استفاده می‌شود که این نوع نمک‌ها بدون یُد می‌باشند. همچنین از رنگ‌ها نیز به میزان (یک هزارم درصد)در ترکیبات شامپوها استفاده خواهد شد. اسانس‌ها نیز جهت حفظ رایحۀ مطبوع و خوشایند در شامپوها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این ماده، یک مادۀ آنتی استاتیک می‌باشد که مانع از بازگشت گرد و غبار به موهای شستشو خواهد شد و ضمناً باعث قَوام و تقویت کف و همچنین حفظ نرم‌کنندگی شامپوها خواهد شد و از طرفی در افزایش تمیزی و رفع آلودگی موها، موثر است.

فرمولاسیون شامپو چه تفاوتی با سایر فرمولاسیون مواد شوینده دارد؟

این ماده، باعث ایجاد حس تازگی و خنکی پوست سر، پس از استفاده از انواع شامپوی سر خواهد شد.

چه تفاوتی در ساختار و فرمولاسیون انواع شامپو، وجود دارد؟

این نوع شامپوها، از قدرت شویندگی بالا (به طور تقریبی 12%) برخوردارند.

در ساختار این مدل از شامپوها، از انواع روغن نرم‌کننده و همچنین کوکونات‌دی‌اتانل‌آمید نیز جهت افزایش لطافت مو، استفاده می‌شود. این شامپوها دارای (11%) قدرت شویندگی نیز می‌باشند.

در ساختار این نوع شامپوها از (14%) مادۀ سدیم‌لوریل‌اِترسولفات استفاده شده است که نسبت به شامپوهای دیگر، قدرت شویندگی بالایی دارند. در فرمولاسیون این نوع شامپوها اغلب از روغن درخت چای سبز جهت کنترل میزان چربی مو یا پوست سر نیز استفاده خواهد شد.

به طور کلی، در انواع فرمولاسیون مواد شوینده که با بدن کودک در تماس می‌باشند، از ترکیب مواد خاصی استفاده می‌شود. قدرت شویندگی، شامپوی سر بچه (10%)است که در تماس با چشم کودک، موجب سوزش چشمان او نخواهد شد. در فرمولاسیون این نوع شامپوها، از نمک استفاده نمی‌شود.

برای راه‌اندازی مانند شامپوها، می‌توانید از دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده کرده و با افزایش خطوط تولید، شاهد افزایش میزان تولید انواع شوینده بهداشتی نیز باشید.

 جمع بندی

ماشین سازی فراز صنعت با بیش از 20 سال سابقه در زمینه راه اندازی خط تولید مواد شوینده هم اکنون می تواند صفر تا صد خط شوینده در تهران را برای شما راه کند فقط کافی است کلمه فراز صنعت را در گوگل سرچ کنید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

دکمه بازگشت به بالا