تجاری‌سازی پلتفرمی که هزینه تصفیه آب را با فناوری نانوحباب کاهش می‌دهد

تصفیه آب | فناوری

کمبود اکسیژن محلول (DO) در آب دلیل مهمی برای کاهش راندمان پردازش لجن فعال در تصفیه آب است. اخیراً شرکتی شروع به استفاده از نانوحباب ها کرده و توانسته با مصرف کم انرژی این مشکل را حل کند.

برای گزارش میجیک نانوحباب ها حباب های کوچکی هستند که خواص جالبی دارند. این ویژگی ها آنها را برای کاربردهای مختلف صنعتی مناسب می کند. به عنوان مثال، نانوحباب‌ها نسبت به حباب‌های معمولی سرعت افزایش کمتری دارند و مدت بیشتری در آب نگه می‌دارند. این امر عمر حباب ها را افزایش می دهد و باعث می شود گاز محلول در مایع برای مدت طولانی تری پایدار بماند.

این نانوحباب ها بسیار متراکم هستند. این بدان معناست که می تواند حجم بیشتری از گاز را در یک مایع نسبت به حباب های بزرگتر حل کند. به عنوان مثال، نانوحباب‌ها می‌توانند تا دو برابر حباب‌های میکروبی در آب اکسیژن حل کنند.

نوآوری‌های نانوحباب AquaB، فرعی از دانشکده مهندسی شیمی و فرآیندهای زیستی در دانشگاه کالج دوبلین، در حال تجاری‌سازی این پلتفرم در انتظار ثبت اختراع است.

نایل انگلیش، مخترع این فناوری گفت: حد حلالیت گاز، یعنی مقدار گازی که می تواند به طور طبیعی در آب یا مایعات دیگر حل شود، به قانون هنر معروف است. برای قرن‌ها تصور می‌شد که هیچ راهی برای تطبیق سطوح گاز اضافی در مایعات فراتر از این حد ترمودینامیکی وجود ندارد، مگر برای دوره‌های زمانی بسیار کوتاه، با هزینه‌های هنگفت انرژی. با این اختراع و با کمک فناوری نانوحباب می توان مقدار گاز را به میزان قابل توجهی فراتر از حد مجاز این هنر افزایش داد.

روش لجن فعال برای تصفیه بیولوژیکی به عنوان جایگزینی برای عملیات شناورسازی در تصفیه آب استفاده می شود. نوآوری نانوحباب Aqua B می تواند اکسیژن رسانی نانو را با مصرف انرژی کمتر همراه با اکسیداسیون غیر زنده با عملکرد بالا امکان پذیر کند.

روش تولید نانوحباب ها مبتنی بر میدان الکتریکی ساکن و تزریق گاز به مایع است که در نهایت منجر به ایجاد نانوحباب هایی با پوسته ضخیم یا فوق متراکم با استحکام مکانیکی بالا و عمر طولانی می شود.

به گفته ستاد نانو، پس از آزمایش‌های میدانی صنعتی فراوان، نشان داده شده است که این نانوحباب‌ها می‌توانند در جهت بهبود کارایی عملیاتی بسیاری از بخش‌های صنعتی گام بردارند. این نانوحباب ها معمولاً قطری بین 50 تا 200 نانومتر دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا