شرایط خروج اضطراری زنان متاهل بدون رضایت همسر از کشور – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

شرایط خروج اضطراری زنان متاهل بدون رضایت همسر از کشور - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حمیدرضا آقابابایان وی در گفتگو با خبرنگار آنلاین، با بیان اینکه قانونگذار در ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 1353 شرایط خروج اضطراری را برای زنان متاهل بدون رضایت همسر تعریف کرده است، اظهار داشت: از مصادیق شرایط اضطراری می توان به نیاز به مطالعه اشاره کرد. خرید و فروش و کسب سود خارج از آن، شامل برآورده شدن یک نیاز شدید روحی برای زیارت کربلا در ایام محرم و پیاده روی اربعین است.

او اضافه کرد: مطابق با بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه، نکته مهم در مورد زنان متاهل این است که سن آنها کمتر از 18 سال یا بیشتر از این گروه سنی است، اصولاً بسته به تأیید همسرشان گذرنامه می گیرند اما در «اضطرار» موارد در مواردی که شوهر از دادن رضایت خودداری می کند، زن می تواند درخواست خود را به دادستان شهرستان ارسال کند.

وکیل پایه یک دادگستری و دکتری حقوق بین الملل عمومی در خصوص روند قانونی وضعیت خروج اضطراری زنان متاهل بدون رضایت همسر با دادستان توضیح داد: با توجه به نظرات متعدد صادره از مرجع قضایی تحت عنوان دادگستری رویه، زنان متقاضی زیارت باید گواهی محلی تهیه کنند که در آن قید شده باشد زن با شوهرش اختلاف داشته است.

آقابابایان با اشاره به اینکه گسترش زندگی صنعتی و افزایش هزینه های خانواده و رشد سریع تورم مدیریت کننده اقتصاد کشور، باعث شده است که زنان و مردان زیادی هر روز به دادگاه خانواده مراجعه و تقاضای طلاق کنند که ادامه می دهد: اگر زن باشد. و شوهرش بخواهد در صورت طلاق مراحل طلاق را طی کند، باید یک کپی از درخواست طلاق و مدارک آن برابر اصل و ضمیمه درخواست کند و سپس برای تایید به ولی محلی برساند.

وی افزود: بنابراین پس از تکمیل مبایعه نامه و رونوشت طلاق، درخواست را به دادستان حوزه قضایی در شهر یا شهرستان یا منطقه محل سکونت خود ارسال می کند و دادستان نیز مجوز سفر یکباره را با توضیحات بالا و به عبارت دیگر پاسپورت . یک بار مصرف صادر خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری تاکید می کند: بر اساس این ماده برای افراد زیر 18 سال و افراد تحت سرپرستی یا قیمومت با اجازه کتبی ولی یا قیم مشمول وظایف عمومی با مجوز کتبی اداره وظایف عمومی، زنان متاهل. حتی در سن 18 سالگی با رضایت کتبی شوهر و در صورت اضطرار با اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که موظف است نظر خود را با قبول یا رد درخواست اعلام کند. حداقل سه روز دیگر گذرنامه با رعایت شرایط مندرج در این ماده صادر می شود.

وی با بیان اینکه بندهای یک و سه ماده 18 قانون گذرنامه 1353 مربوط به زنان متاهل و مجرد است، گفت: بند 1 این ماده شامل زنان مجردی که کمتر از 18 سال سن دارند، در این صورت مجاز به اخذ گذرنامه هستند. پاسپورت این مسئولیت بر عهده پدر یا قیم است و نیازی به رضایت دادستان ندارند.

آقابابایان وی خاطرنشان کرد: معنای مخالف بند 1 این ماده حاکی از آن است که زنان مجرد بالای 18 سال برای اخذ گذرنامه نیازی به اجازه هیچ فردی ندارند و در این صورت مانند سایر افراد جامعه از اختیارات کامل برخوردار هستند. .

وی با اشاره به اینکه زنان متاهل برای اخذ گذرنامه نیاز به اجازه کتبی از همسر خود دارند، اما بر اساس ماده 18 قانون گذرنامه، زنانی که بدون گذرنامه ممنوع الخروج هستند می توانند از کشور خارج شوند، تاکید کرد: زنان ساکن. در خارج از کشور با زن و شوهری که شوهر آنها توسط اتباع خارجی به فرزندخواندگی گرفته شده و تابعیت ایرانی باقی می مانند از شرایط این بند مستثنی هستند.

دکمه بازگشت به بالا