دردسر استفاده از گواهی‌نامه نامعتبر رانندگی در خارج از ایران

دردسر استفاده از گواهی‌نامه نامعتبر رانندگی در خارج از ایران

مرکز جهانگردی و خودرو نسبت به استفاده غیرمجاز از گواهینامه رانندگی هشدار می دهد و تایید می کند که گواهینامه بین المللی رانندگی صادر شده توسط این مرکز تنها سند قانونی مورد تایید فدراسیون جهانی برای رانندگی در سایر کشورها است.

به گزارش میجیک، مدیر روابط عمومی مرکز جهانگردی و اتومبیل رانی پس از بروز مشکلات متعدد حقوقی به دلیل استفاده از گواهینامه های غیر از گواهینامه بین المللی رانندگی تحت نظارت و تایید FIA برای برخی از ایرانیان خارج از کشور هشدار داد. : رانندگی در کشور مقصد برای تمامی مسافران و گردشگران در سراسر جهان، نیازمند گواهی صادر شده توسط نماینده رسمی FIA کشور مبدا می باشد. در ایران مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی تنها مرجع و نماینده رسمی فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) در صدور گواهینامه رانندگی بین المللی است.

شهاب مالمیر افزود: متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی به قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و حمل کالاهای خارجی از طریق جمهوری اسلامی ایران مصوب 27 شهریور 1387 شورای اسلامی شهر و همچنین به دلیل توجه به قوانین مربوطه توجه کنند. انجمن. مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران که عضو کنوانسیون‌های بین‌المللی ژنو 1949 و وین 1968 است، صدور گواهینامه رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد بین‌المللی وسایل نقلیه از جمله پلاک ترانزیت و دو گذرنامه در ایران را بر عهده دارد.

مدیر روابط عمومی مرکز جهانگردی و خودرو یکی از ویژگی های اصلی گواهینامه رانندگی بین المللی را ترجمه به 7 زبان رسمی دنیا از جمله انگلیسی عنوان کرد و گفت: استفاده از زبان انگلیسی در گواهینامه ملی. کشور یعنی نیازی به گواهینامه بین المللی برای رانندگی در خارج از کشور نیست. همچنین در کشورهای انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا که زبان انگلیسی زبان رسمی آنهاست، مراکز گردشگری و اتومبیلرانی کشورها گواهینامه رانندگی بین المللی را به عنوان مدرک جداگانه برای شهروندان صادر می کنند.

وی در ادامه بر مشکلات ایجاد شده توسط برخی دوستان در کشورهای خارجی به دلیل استفاده از گواهینامه های فاقد اعتبار تاکید کرد و افزود: متاسفانه هر ساله برخی از گردشگران و مسافران ایرانی خارج از کشور پس از تصادفات جاده ای و یا تخلفات رانندگی، دلایل عدم استفاده از گواهینامه رانندگی را در بین المللی رسمی اعلام می کنند. آنهایی که توسط مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی صادر شده اند با مشکلات جدی امنیتی و قانونی از جمله سالها حبس و جریمه های سنگین روبرو هستند. از حمایت و پیگیری موضوع از طرف مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان FIA و با استفاده از خدمات بیمه ای می توانند تحمل حبس و جریمه های هنگفت را داشته باشند.

مدیر روابط عمومی مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی نسبت به صدور گواهینامه های بین المللی رانندگی از سوی شرکت های مختلف و یا اعضای مؤسسات غیر مرتبط هشدار می دهد و می گوید: گواهی نامه ای که بعضاً با اعتبار 10، 15 و 20 سال و به زبان انگلیسی صادر می شود. نامعتبر بوده و عواقب استفاده در خارج از مرزهای ایران به عهده گیرنده گواهی خواهد بود.

وی یادآور شد: متقاضیان برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی یک و سه ساله می توانند با در دست داشتن گواهینامه رانندگی اصل ایرانی به همراه عکس به دفتر مرکزی مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی و نمایندگی های رسمی سراسر کشور مراجعه کنند. گذرنامه و عکس 3*4 و یا برای دریافت این مجوز بین المللی به صورت حضوری به سایت رسمی مرکز به آدرس WWW.TACI.IR در قسمت صدور سند مراجعه و ثبت درخواست و دریافت گواهی نامه از طریق پست. سامانه ملی سفر نیز با شماره تلفن 09629 آماده پاسخگویی و اطلاع رسانی مدارک و اطلاعات لازم در خصوص دفاتر اصلی و نمایندگی های رسمی مراکز گردشگری و اتومبیلرانی سراسر کشور می باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا