پیش‌بینی تولید بیش از ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی

پیش‌بینی تولید بیش از ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی

تولید حدود 25 میلیون و 500 هزار تن سبزی و صیفی در فضای باز تا پایان شهریور ماه سال جاری پیش بینی می شود.

به گزارش میجیک، مدیرکل دفتر خوراک و فرآورده های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت وجود بازار صادراتی یا تقاضا از سوی صنایع تبدیلی می توانیم تولید را افزایش دهیم.

حسین اصغری اظهار داشت: در سال برداشت گذشته حدود 25 میلیون و 500 هزار تن سبزی و صیفی جات در فضای باز تولید و نزدیک به چهار میلیون تن صادر شد.

وی گفت: بیشترین صادرات سبزی و صیفی به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس است.

اصغری ادامه داد: همه ساله با توجه به توان استان در تولید سبزی و صیفی، شرایط بارندگی، هزینه های تولید و شرایط صادرات، طرح تولید سبزی و صیفی را به صورت فصلی به استان ابلاغ می کنیم.

مدیرکل دفتر خوراک و محصولات خالص وزارت جهاد کشاورزی یکی از اهداف این دفتر در حوزه سبزی و صیفی را بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری دانست و تعریف کرد: کاهش مصرف آب، توسعه سیستم های نوین آبیاری. تغذیه مناسب گیاه، پیوند، مبارزه با عوامل مضر و استفاده از یکی از بذرهای اصلاح شده از جمله برنامه هایی است که باعث بهبود عملکرد و بهره وری می شود.

وی میانگین افزایش تولید سبزی و صیفی در فضای باز در سه سال اخیر را تقریباً سه تن در هکتار عنوان کرد.

اصغری درباره بذر سبزی و صیفی لازم گفت: کل نیاز کشور به بذر سبزی و صیفی به جز سیب زمینی حدود 4 هزار تن در سال است و همچنین 550 هزار تن بذر سیب زمینی نیاز داریم که بیش از 99 درصد بذر سیب زمینی است. در کشور تولید می شود.

وی بیان کرد: از چهار هزار تن صیفی جات و بذر 700 تا 750 تن از طریق واردات و مابقی از تولید داخل تامین می شود به عبارتی بیش از 80 درصد صیفی جات و بذر مورد نیاز کشور داخلی است. .

مدیرکل دفتر فرآورده های علوفه ای وزارت جهاد کشاورزی درباره نقش شرکت های دانش بنیان در تولید بذرهای گیاهی و صیفی هیبرید گفت: شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید بذر سبزی و صیفی فعال هستند و امیدواریم با معرفی محصولات داخلی به کشاورزان، سهم بازار بذر داخلی افزایش یابد.

وی افزود: این شرکت ها در زمینه تولید کودهای ویژه و عرضه آن به کشاورزان نیز فعال هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اصغری توسعه سامانه های هوشمند در مزارع و باغات و ساخت ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی را از دیگر زمینه های فعالیت این شرکت دانست که باید مورد حمایت قرار گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا