دلیل توقف کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان

افغانستان

در حالی که مشکلات مربوط به توقف صدها تانکر حامل سوخت عراق به افغانستان ادامه دارد، محمدمهدی جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان از ترانزیت سوخت بی کیفیت از عراق خبر داد. به افغانستان و مافیای سوخت افغانستان چالشی برای ترانزیت سایر کشورها از ایران به این کشور است.

به گزارش میجیک، چند روز دیگر ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد حدود 400 کامیون حامل سوخت توسط طالبان در مرز افغانستان متوقف شده اند.

این کامیون ها در آن سوی مرزهای شرقی و در داخل افغانستان به دلیل عدم پذیرش محموله توسط کشور مقصد، با تأخیر مواجه شده اند. به گفته ماموران گمرک و مرزبانان در مرز ماهیرود، این محموله طبق پروتکل های تعیین شده وارد و خارج شده است.

با این حال، مقامات گمرک ایران اعلام کردند که در پروسه اجازه ترانزیت محموله از کشورهای دیگر به افغانستان دخالتی ندارند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، راننده کامیون سعی کرده از عدم هماهنگی مقامات ایران و افغانستان و موضوع مرز صحبت کند، اما این توقف داستان دیگری دارد.

جوانمرد قصاب در خصوص این توقف به پایگاه خبری ایراف گفت: در چند سال گذشته برخی از بازرگانان افغانستانی سعی در واردات سوخت ترانزیتی بی کیفیت از ایران به افغانستان داشتند.

وی در ادامه تاکید کرد که در تلاش برای گرفتن مجوز ورود به افغانستان با کامیون های بزرگ و ایجاد مشکل در مرزها هستند. این برنامه دیگر برای کسانی که در این محیط کار کرده اند معتبر نیست.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: سال گذشته در جلسه ای در مرز ماهیرود با حضور آقای حکمت و مسئولان محلی دو استان مرزی به تمامی تجار افغانستانی و ایرانی اعلام شد و رانندگان ایرانی و افغانی که سوخت بی کیفیت در حین ترانزیت وارد افغانستان می شدند. ما اجازه بازگشت یا پشتیبانی را نمی دهیم. مسئولان وزارت راه ایران و افغانستان تصمیم گرفتند به تمامی شرکت های حمل و نقل اطلاع دهند.

وی در ادامه توضیح داد: پس از مدتی، برخی از مقامات افغانستان مجددا خواستار باز شدن مسیر ترانزیت سوخت شدند. این مجوز به شرط عدم پذیرش عودت کامیون های پر و فرآورده های بی کیفیت بدون حق نقل و انتقال برای جلوگیری از قاچاق سوخت ایران صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: سوخت خریداری شده از عراق توسط تاجران افغانستانی بی کیفیت است و این موضوع چندین بار به مقامات افغانستان گزارش شده است.

جوانمرد قصاب تصریح کرد: این مشکل چندین بار پس از تلاش در گمرک افغانستان «ابونصر فراهی» مشخص شده و سوخت عراق مجوز ورود دریافت نکرده است. بازرگانان افغان با علم به بی کیفیت بودن محموله، ترانزیت کرده و با استفاده از روش‌هایی که در سال‌های گذشته استفاده می‌کردند، تلاش کردند تا با فشار بر رانندگان، خواسته‌های خود را برآورده کنند.

این مقام ایرانی افزود: تجارت غیرقانونی این محصولات ترانزیتی که کیفیت پایینی دارد و سود بالایی برای تجار افغانستانی به همراه دارد، سال ها سفر و حمل و نقل دو کشور در مرز شرقی را مختل کرده است.

جوانمرد کسب با بیان اینکه سال گذشته نیز همین مشکل رخ داده بود، گفت: سال گذشته با وساطت و دخالت برخی مقامات طالبان این مشکل در افغانستان حل شد.

وی بیان کرد: اما امروز نیز عراق بازگرداندن این کالا را قبول نمی کند و از سوی دیگر عرفی ایران اجازه بازگرداندن این کالا را نمی دهد. باز هم مقامات دو کشور به ویژه ایران تحت فشار مافیای سوخت افغانستان قرار گرفته اند.

جوانمرد کسب در پایان گفت: بیش از 15 سال است که در این اداره کار می کنم، این روند ادامه دارد و ادامه دارد.

وی در پایان اعتراف کرد که این اقدام برای برخی از مقامات طالبان و تاجران افغان بسیار سودآور بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا