نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی شد

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی شد

وزیر کار با اعلام رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در بهار 1403، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، افزایش سرمایه گذاری و کانال های نقدینگی به تولید را از عوامل کاهش بیکاری در کشور دانست.

به گزارش میجیک، بررسی علل و نشانه های تحقق شاخص های بازار کار نشان می دهد که اقدامات دولت سیزدهم در سه سال گذشته در بهبود فضای کسب و کار و رونق بازار کار و اشتغال موثر بوده است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، اقداماتی همچون احیای بنگاه های راکد، افزایش بیمه شدگان تامین اجتماعی، تسهیل در صدور پروانه کسب، نظارت دقیق بر روند اشتغال، افزایش اثربخشی حداقل دستمزد، توسعه جبهه. اشتغال و کاهش مشمولین بیمه بیکاری یکی از عوامل موثر در بهبود فضای کسب و کار است.

سال گذشته بسیاری از استان های کشور کاهش نرخ بیکاری را تجربه کردند به طوری که نرخ بیکاری در 19 استان در کانال 7 درصد و در 25 استان تنها یک رقمی و تنها 6 استان بوده است. آنها با نرخ بیکاری دو رقمی روبرو هستند. یکی از دلایل تک رقمی شدن نرخ بیکاری در 25 استان کشور افزایش اختیارات استاندار در زمینه اشتغال زایی است.

به گفته وزیر کار و ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقه مردم به سرمایه گذاری به جای سوداگری و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی به سمت تولید یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری بوده است.بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیش از 15 استان کشور دارای نرخ بیکاری بالای 10 درصد هستند که با تلاش دولت سیزدهم به 10 استان رسیده است.

سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه شورای دولت با تایید کاهش نرخ بیکاری در 19 استان کشور، از تک رقمی شدن نرخ بیکاری در 26 استان کشور خبر داد و گفت: : نرخ بیکاری در سایر استان‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته و هدف‌گذاری شده است در پایان سال نرخ بیکاری را به ۶.۹ درصد رساندیم.

وی به شاخص های اشتغال ارائه شده در گزارش مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش نرخ بیکاری در فصل بهار رکوردشکنی کرد و نرخ بیکاری به 7.7 درصد رسید، این در حالی است که بانک جهانی این نرخ را 7.7 درصد اعلام کرده است. 6.6. ٪.

به گفته وزیر کار، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقه مردم به سرمایه گذاری به جای سوداگری و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی به سمت تولید از عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری بوده است.

آخرین نتایج سرشماری نیروی کار که توسط مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر شد، نشان می‌دهد که 41.2 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال و شاغل یا بیکار طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین بهار امسال 440 هزار نفر به جمعیت فعال 15 ساله و بیشتر نسبت به فصل مشابه پارسال اضافه شده است.

کاهش 1 درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش 2.4 درصدی سهم فارغ التحصیلان زن شاغل در بین زنان شاغل، کاهش 0.4 درصدی در نیمی از بیکاران، افزایش 0.2 درصدی نرخ مشارکت زنان، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در 16 استان افزایش اشتغال خالص برای 439 هزار و 814 نفر و کاهش تعداد بیکاران به 89 هزار و 383 نفر با احتساب دستاوردها و نتایج گزارش جدید مرکز آمار ایران.

پیش از این معاونت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف دولت سیزدهم را کاهش نرخ بیکاری و کاهش آن به ۷ درصد تا پایان سال اعلام کرده بود.

به گزارش میجیک، از نگاه کارشناسان بازار کار، در دولت سیزدهم اقدامات جدی و موثری برای تحریک بازار کار، بهبود تولید و اشتغال انجام شده است که احیای کارخانه های راکد و تعطیل شده، تزریق تسهیلات ارزان قیمت از جمله این اقدامات است. تسهیل در صدور پروانه کسب و کار و توسعه مشاغل کوچک و خانگی یکی از آنهاست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا