کاهش فاصله کشور از اهداف سند افق ۱۴۰۴ با توسعه BIM در صنعت ساختمان

ساختمان | صنعت

کاهش فاصله کشور از اهداف سند افق ۱۴۰۴ با توسعه BIM در صنعت ساختمان

بر اساس سند 20 ساله، در افق 1404 باید از فناوری مدیریت پروژه با کمک BIM در صنعت ساختمان و در شرایطی که متخصصان این حوزه کم هستند، استفاده کنیم و برای جبران این عقب ماندگی، یکی از دانش هاست. شرکت های پایه علاوه بر توسعه این روش، آموزش هایی را برای مهندسین در زمینه مهندسی عمران ارائه کرده اند.

سعید زاغوری، مدیرعامل یکی از شرکت ها در گفت وگو با میجیک، … وی با اشاره به محوریت معاونت علمی ریاست جمهوری بر اقتصاد شرکت های دانش بنیان گفت: در این راستا یکی از ستادهای معاونت علمی در حوزه ساخت و ساز و مسکن است. یعنی مجموعه ای که دارای تکنولوژی در زمینه ساخت و ساز و مسکن باشد.

وی تمرکز این شرکت را در زمینه مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) دانست و اظهار داشت: مدل سازی ساختمان برای تجزیه و تحلیل عوامل مختلف از جمله بارهای استاتیکی و دینامیکی، شرایط تنش و کرنش، تغییر شکل و اثرات محیطی مانند زلزله و باد، و غیره و BIM برای بهبود مدیریت پروژه ساخت و ساز و تسهیل ارتباط بین اعضای مختلف پروژه ساختمانی استفاده می شود. این فرآیند شامل جمع آوری، مدیریت و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد ساختمان ها در طول چرخه عمر آنها است. این اطلاعات شامل ابعاد، هندسه، مشخصات مواد، تفکیک کاربری ها، جزئیات سازه، سیستم های مکانیکی و الکتریکی، کلمات کلیدی و غیره می باشد.

BIM می تواند به ارائه یک پلت فرم مشترک بین اعضای مختلف یک پروژه ساخت و ساز، از جمله معماران، مهندسان عمران، مهندسان برق، مهندسان مکانیک، پیمانکاران، سازندگان مصالح ساختمانی و غیره کمک کند. اعضای پروژه با استفاده از BIM می توانند اطلاعات بیشتری در مورد پروژه به اشتراک بگذارند، سازماندهی بهتری از اطلاعات پروژه داشته باشند، به دقت بیشتری در طراحی و اجرای پروژه دست یابند و همچنین احتمال خطا در حین ساخت را کاهش دهند.

مدیرعامل این شرکت افزود: همچنین BIM می تواند به ارتقای بهره وری انرژی ساختمان ها و تخصیص بهینه منابع مالی و انسانی برای پروژه کمک کند. با استفاده از BIM می توان روش های مختلف مدل سازی و شبیه سازی را برای بررسی کارایی انرژی و بهینه سازی استفاده از منابع انجام داد. با انجام این کار می توانید مصرف انرژی را کاهش دهید، هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهید و عملکرد ساختمان را بهبود بخشید.

وی افزود: بر این اساس طبق سند 20 ساله باید در افق 1404 که با کاربرد این فناوری فاصله داریم از فناوری مدیریت پروژه با کمک BIM در صنعت ساختمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) محدود است، ادامه داد: دلیل دوری ما از اسناد چشم انداز این است که تعداد متخصصان این حوزه کم است.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: این دوره آموزشی ویژه مهندسین است. رشته BIM یک رشته کاربردی برای مهندسین عمران، معماران و مهندسان برق و مکانیک است و مهندسان نرم افزار نیز به آن علاقه مند هستند.

وی با اشاره به کاربرد BMI گفت: قبل از هر اقدامی در ساخت سازه، سازه در محیط نرم افزاری ساخته می شود و پروژه می تواند کاربری آن را مدیریت کند. اهمیت فناوری BMI به حدی است که برای توسعه یک دوقلو دیجیتال باید به این فناوری مجهز شد. زیرا پس از مدلسازی سازه با استفاده از BMI، با استفاده از دوقلو دیجیتال می توان تجهیزاتی را در ساختمان نصب کرد تا مصرف برق، گاز، ورودی و خروجی کاهش یابد.

گرگی با بیان اینکه این فناوری از فناوری خانه هوشمند پیشرفته تر است، هشدار داد: دوقلو دیجیتال به عنوان اتاق کنترل در نظر گرفته می شود و به عنوان مثال اگر از این فناوری برای ساخت بیمارستان استفاده شود، تمام موارد مربوط به بیماران مانند علائم حیاتی، خون مورد استفاده قرار می گیرد. وضعیت فشار عمومی بیمار را می توان به صورت هوشمند کنترل کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا