۳ پرتاب آزمایشی محموله ۱۶ ماهواره‌ای شهید سلیمانی طی امسال/تایید عملکرد زیرسامانه‌ها با «هاتف۱»

۳ پرتاب آزمایشی محموله ۱۶ ماهواره‌ای شهید سلیمانی طی امسال/تایید عملکرد زیرسامانه‌ها با «هاتف۱»

کنسرسیومی متشکل از شرکت های خصوصی و دولتی، طراحی و ساخت سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی را شامل 16 ماهواره در دستور کار قرار داده است.

به گزارش میجیکسازمان فضایی ایران برای ارائه خدمات فضایی در حوزه ارتباطات به ویژه اینترنت اشیا، اولین پروژه سامانه ماهواره ای مخابراتی باریک را با نام «شهید سلیمانی» تعریف و سپس با هدف تقویت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در حوزه فضایی، مناقصه واگذاری این پروژه را برگزار کرد.

با برگزاری مرحله اول مناقصه این پروژه مهم، ابتدا شرکت های متقاضی و کنسرسیوم های واجد شرایط مشخص می شوند، سپس با برگزاری مزایده مرحله دوم، برنده مناقصه که کنسرسیومی متشکل از خصوصی و دولتی است، مشخص می شود. شرکت، انتخاب شده است. با انتخاب مجری و همچنین انجام اقدامات مناسب، قرارداد طراحی، ساخت، پرتاب، آزمایش و تحویل بین سازمان فضایی ایران و کنسرسیوم داخلی در مدار سامانه مخابراتی اینترنت اشیا (IOT) منعقد شد.

سامانه مخابراتی شهید سلیمانی در واقع اولین سامانه ماهواره ای ایران و جهان اسلام است که بر اساس توان داخلی ساخته شده و خدمات بسیار خوبی را به دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و مردم ارائه خواهد کرد.

این سیستم در زمینه ارتباطات به خصوص اینترنت اشیا کاربرد دارد به این معنا که هر شیئی را که بتوان به این سیستم متصل کرد با استفاده از ماهواره قابل کنترل است و دستورات لازم کاربر را به شی صادر می کند.

جدای از این مورد، در موارد مختلف دیگری مانند پایش خاک و آب، پایش جنگل، دمای هوا در مناطق مستعد آتش سوزی، میزان خشکسالی یا رطوبت خاک، با استفاده از حسگرهای متصل به این ماهواره، داده های مرتبط را به دست می آورد. با سرعت بسیار خوبی قابل انتقال است

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای این سامانه ماهواره ای، استفاده از سنسورهای ارتباطی برای نظارت و پایش خطوط انتقال نفت و گاز است، به این ترتیب ایستگاه های کنترل کانال به راحتی می توانند با ارسال داده، سطوح فشار یا شرایط خطوط را کنترل کنند. استفاده از ماهواره در تمام مناطق کشور، حتی در مکان‌هایی که دسترسی به آنها سخت است و خارج از شبکه زمینی، به سرعت اجرا می‌شود.

استفاده از ظرفیت سامانه مخابراتی شهید سلیمانی می تواند بسیاری از مشکلات ارتباطی کشور به ویژه در نقاط دورافتاده و صعب العبور را برطرف کند و انشاالله با تکمیل مراحل ساخت ماهواره و پرتاب آن، این امکان مهم در اختیار عموم و خصوصی قرار گیرد. . شرکت ها و سازمان ها.

غیاثوند، مدیر پروژه سامانه شهید سلیمانی در گفت وگو با میجیک. وی به روند توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و گفت: از سال 1336 که ماهواره روسی اسپوتنیک برای اولین بار به فضا پرتاب شد، نیاکان ما هرگز تصور نمی کردند که ایران 50 سال بعد بتواند وارد این عرصه شود. پس از انقلاب اسلامی جنگی که رخ داد اجازه ورود کشور به این عرصه را نداد و در سال ۱۳۷۵ فعالیت فضایی ایران با حضور ماهواره های «مصباح» و «سینا» آغاز شد.

وی بیان کرد: ماهواره “مصباح” ساخته شد اما توسط اروپایی ها پرتاب نشد و ماهواره “سینا” نیز پرتاب شد اما در ابتدا اعلام شد که نمی تواند با آنها ارتباط برقرار کند و خط فضایی ایران . و فعالیت های مبتنی بر طراحی و ساخت ماهواره های امید، رصد، نوید و فجر قوت گرفت.

غیاثوند با بیان اینکه این امر محدود به تحقیقات ماهواره ای است و لازم است برای رفع نیاز جامعه و شکل گیری بازار در این زمینه به سمت ماهواره های عملیاتی حرکت کرد، ادامه داد: حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی است. ایجاد بازار مستقل ضروری است، بنابراین باید به سمت توسعه اپراتورهای ماهواره ای برویم و این رویکرد باعث شد در سال 1399 تا 1402 به سمت توسعه اپراتورهای ماهواره برویم و در سال 1402 ماهواره «ثریا» با استفاده از «قائم» افتتاح شد. 100″ ماهواره و یک هفته بعد ماهواره «مهدا» پرتاب شد و «هاتف» با ماهواره بر سیمرغ به مدار زمین تزریق شد.

این فعال صنعت فضایی تصریح کرد: این فعالیت ها باعث توسعه صنعت فضایی در کشور می شود و در زمینه پرتاب ماهواره ماهواره های قائم، سیمرغ، سفیر و قاصد از جمله ماهواره هایی هستند که اجرا شده اند.

مجری طرح سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی یادآور شد: یکی از تاکیدات برنامه 10 ساله فضایی کشور، توسعه مخابرات باند باریک یا اینترنت اشیا است. از این رو با تلاش دولت و سازمان فضایی، پروژه سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی برای رصد و جمع آوری داده ها از حسگرهای اینترنت اشیا در شعاع 15 کیلومتری کشور شکل گرفت.

غیاثوند سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی را بزرگترین پروژه صنعت فضایی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین نکات این پروژه هم افزایی بخش خصوصی و دولتی است.

وی افزود: طراحی و ساخت این سامانه ماهواره ای وارد مرحله اجرا شده است و این سامانه شامل 16 ماهواره (به جز ماهواره های پشتیبان) است که در 34 هواپیمای مداری مورد استفاده قرار می گیرد و در هر هواپیما 4 ماهواره فعال است.

مجری طرح تصریح کرد: سال گذشته مدل آزمایشی به نام «هتف 1» برای تست زیرسیستم راه اندازی شد و امسال نیز 3 آزمایش از این سامانه ماهواره ای خواهیم داشت. این راه اندازی برای آزمایش زیرسیستم بار و اینترنت اشیا است.

وی مرحله بعدی این پروژه را تجاری سازی دانست و گفت: گام بعدی طراحی و ساخت سامانه 64 ماهواره با پشتیبانی از یک میلیون حسگر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا