تمهیدات پولی و ارزی دولت سیزدهم برای برقراری ثبات در بازار

دولت سیزدهم

تمهیدات پولی و ارزی دولت سیزدهم برای برقراری ثبات در بازار

بانک مرکزی در دولت سیزدهم به رهبری شهید آیت الله رئیسی برنامه ها و اقدامات بسیاری را در حوزه سیاست پولی و ارزی برای دستیابی به ثبات بهتر در بازار اجرا کرد. تامین ارز مورد نیاز برای واردات، تدابیر ویژه ارزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز، ایجاد مراکز مبادلات ارزی و طلا از سوی بانک مرکزی، تخصیص ارز مسافرتی برای کاهش فشار بر ارز متقاضیان مبادله و تامین منابع مالی. منابع مورد نیاز بخش واقعی اقتصاد از جمله این اقدامات است.

به گزارش میجیک، نتیجه سیاست بسته ارزی بانک مرکزی در سال گذشته تامین بیش از 69 میلیارد و 407 میلیون دلار ارز برای واردات محصولات کشاورزی، صنعت، دارو و تجهیزات پزشکی و تامین نیازهای مردم است. خدمات. .

از این رو، در سال گذشته در مجموع 18 میلیارد و 606 میلیون دلار ارز ترجیحی، 32 میلیارد و 210 میلیون دلار ارز نیم نرخی و 14 میلیارد و 785 میلیون دلار ارز از محل ارز انفرادی برای خرید کالا تامین شده است. و مبلغ 3 میلیارد و 806 میلیون دلار نیز برای تسهیلات بازپرداخت وام و خدمات ارزی در سطح طبقه دوم استفاده می شود.

در مجموع برای کالاها و خدمات در سال 1402 سهم ارز ترجیحی 26.8 درصد، سهم ارز نیمه ارزی و انفرادی 50.4 درصد و 22.8 درصد بوده است.

همچنین طی سال گذشته 16 میلیارد و 563 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای کشاورزی تامین شد که تقریبا 84 درصد از این ارز با نرخ ترجیحی و بخشی نیز ارز نیمه ارزی و شخصی تامین شد. ارز موجود برای کالاهای کشاورزی حدود 11 و 5 درصد است.

در سال 1402 حدود 44 میلیارد و 643 میلیون دلار ارز برای تامین نیازهای بخش صنعت اختصاص یافت که 67 درصد از این میزان ارز به نصف نرخ و 31 درصد از محل ارز تامین شد. شخصی. معادل دو درصد از کل ارز اختصاص یافته به بخش صنعت از ارز ترجیحی تخصیص می یابد.

همچنین در سال 1402 مبلغ 4 میلیارد و 396 میلیون دلار ارز به واردات دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، مواد اولیه دارو و ملزومات دارویی داده شد که 3 میلیارد و 751 میلیون دلار به آن تعلق گرفت. در سطح ترجیحی که مبلغ یک میلیارد و 210 میلیون دلار از این مبلغ در سطح 4200 تومان یارانه پرداخت می شود. در این مدت 623 میلیون دلار از محل ارز ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با نصف نرخ ارز و 22 میلیون دلار نیز از محل ارزهای تک تک تامین شد.

تمهیدات ویژه ارزی بانک مرکزی

اجرای سیاست تثبیت به همراه تشدید اقدامات نظارتی در حوزه کنترل تراز بانکی / کنترل نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی بستر مناسبی را برای مهار بازار بی‌نظم ارز فراهم می‌کند تا اخبار منفی و منطقه‌ای و تحولات سیاسی بین‌المللی نمی‌تواند بستری برای شوک‌های بلندمدت ارز ایجاد کند و بانک مرکزی می‌تواند تعادل مناسبی بین سیاست خارجی و تجاری ایجاد کند.

بر این اساس نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم و در حوزه ارزی نشان می دهد که با وجود اخبار منفی سیاسی و تحولات در جنگ غزه، حمله اسرائیل به بازار ارز، رکود بر بازار ارز حاکم است. کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و حمله و پاسخ ایران به اقدامات اسرائیل و البته موج سواری دلالان و گردانندگان کانال های تلگرامی در رفتارهای هیجانی فعالان غیرحرفه ای بازار ارز، نتیجه اجرای دقیق آن است. بسته سیاست ارزی بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت.

حراج سکه و طلا

بانک مرکزی در دولت سیزدهم چند اقدام همزمان در بازار ارز انجام داد. ، بخشی از تقاضای بازار برای حمایت از دارایی ها است افراد به تورم پاسخ می دهند و از ورود این تقاضا به بازار ارز جلوگیری می کنند و بانک مرکزی پس از 5 سال اقدام به حراج سکه کرد و این برنامه با قوت سال ادامه دارد و حراج . شمش طلا و سکه ادامه دارد در وسط صرافی انجام می شود.

ایجاد سیستم خدمات ارزی

راه اندازی سامانه ارزی خدماتی از دیگر اقدامات بانک مرکزی در دولت سیزدهم است که از ماه آینده در کشور راه اندازی می شود.

تامین ارز مسافرتی

یکی از اقدامات بانک مرکزی برای تامین ارز مسافران و کاهش فشار اقتصادی، افزایش محدودیت ارز مسافرتی در روزهای اوج سفر در پایان سال است که از سال گذشته اجرایی شد. با این اقدام از ورود این فشار تقاضا به بازار غیررسمی جلوگیری می شود. همچنین این اقدام برای تامین ارز مورد نیاز زائران و زائران است. در حال حاضر ارز مسافرتی برای زائرانی که با هواپیما به عتبات سفر می کنند پرداخت می شود و در آینده برای زائران زمینی نیز ارز مسافرتی پرداخت می شود.

عرضه ارز از بخش واقعی اقتصاد

بانک مرکزی با همکاری موسسات مصرف کننده ارز مانند جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت بهداشت، بودجه ارزی را تعیین می کند و سفارش در سقف ارزی تعیین شده توسط دفتر ویژه ثبت می شود. . این نهاد و بر اساس آن تقاضا به بازار داده می شود.

در این راستا به درخواست ها مطابق با دریافت ارز پاسخ داده می شود. بررسی ها نشان می دهد امسال و از هفته گذشته با اقدامات اتخاذ شده تقاضا وارد بازار شده و متقاضیان واردات با تامین ریالی اقدام به خرید ارز کرده اند. بنابراین در 9 اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش عرضه ارز نیمایی را شاهد بودیم و در مجموع حدود 1 درصد رشد در تخصیص ارز به افراد یا به صورت نیمایی نسبت به مدت مشابه سال قبل.

همچنین در زمینه تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی نیز نزدیک به 500 میلیون دلار افزایش مشاهده شده و مجموع مبلغ ارائه شده از 1.7 میلیارد دلار به 2.3 میلیارد دلار رسیده است.

من باید بگویم؛ در حال حاضر تخصیص و عرضه ارز در تمامی کالاهای اساسی، کالاهای تولیدی و صنایع جریان دارد. به خصوص از اواسط اردیبهشت ماه، روند تخصیص و عرضه به صورت سیال پیش می رود و همزمان با کاهش نرخ ارز و مشخص شدن شرایط بازار، تقاضا برای واردات افزایش می یابد و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چرخه اقتصادی آغاز شده و پیش بینی می شود در ماه های آینده سرعت بیشتری پیدا کند که نویدبخش رونق تولید و کالاهای صنعتی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا