۴۰ سال تلاش در کشور برای طراحی و ساخت پهپاد
دانشگاه اصفهان اولین مرکز فعال در زمینه طراحی و ساخت پهپاد در دهه 60 بود و اگرچه نمونه های تولید شده پیشرفتی نداشت اما این حرکت سکوی پرتابی شد تا اینکه مهندسان شرکت های دانش بنیان مشغول ساخت هستند. . پهپاد با کاربردهای امداد و نجات، جنگلداری، نظارت بر سلامت گیاهان و آتش سوزی.
به گزارش میجیکدر سال 1849، زمانی که اتریش یک بالون بدون سرنشین پر از بمب را برای حمله به ونیز فرستاد، تصور نمی شد که این پرندگان خلبان بدون سرنشین بتوانند در بسیاری از موارد به ما کمک کنند، به طوری که اگرچه این ابزار در ابتدا برای اهداف نظامی استفاده می شد، اما اکنون یک طناب نجات است. در زمینه های امداد و نجات، نقشه برداری، آتش نشانی و مخابرات و ناوبری جستجو می شود.
با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری در تولید پهپادها، انتظار می رود شرکت های حمل و نقل و فروشگاه های آنلاین بخشی از نقل و انتقالات خود را با پهپادهای اپراتور جابجا کنند. این همان اقدامی است که شرکت هایی مانند آمازون و DHL برای حمل بار از آن استفاده می کنند.
تاریخچه پهپادهای ایران به اوایل دهه 1960 برمی گردد که گروهی از دانشجویان دانشگاه اصفهان در زمینه طراحی و ساخت نمونه های اولیه پهپاد مشغول بودند. نمونه اولیه در مقایسه با پهپادهای فعلی بسیار ضعیف است. اما همین افراد در حال آماده سازی برای ساخت پهپاد در کشور هستند. طول این پهپاد کمتر از یک متر است و فاصله پروازی آن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
اولین پهپادهای ایرانی در دوران دفاع مقدس با هدف شناسایی مواضع دشمن ساخته شد و امروزه شرکت های دانش بنیان بر روی این فناوری تمرکز کرده و می توانند انواع مختلفی از این پرندگان را تولید کنند.
پهپادهای لنگر انداخته برای تصویربرداری از مناطق صعب العبور
امیرحسین واعظ یکی از فناوران یکی از شرکت های دانش بنیان با اشاره به طراحی و ساخت پهپاد تو در تو گفت: این محصول شامل سه قسمت لانه، نرم افزار و پرنده است و به شبکه متصل است و غیر از آن. نیازی به خلبان ندارد کاربرد این محصول در مقررات و مذاکرات صنعت و تعمیر و نگهداری مرز می باشد. با این محصول فناورانه می توان در هر ساعت از شبانه روز پرواز و انجام عملیات را با سرعت بالاتری انجام داد.
به گفته وی، زمانی که فرمان پرواز به سامانه داده می شود، درب آشیانه باز می شود و پرنده بلند می شود و ماموریت محوله را انجام می دهد و به صورت خودکار، بارگیری شده و آماده عملیات بعدی به آشیانه بازمی گردد.
ساخت پهپادهای نقشه برداری
امیر امجدی; مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان به اشتراک گذاشت: شرکت ما در زمینه نقشه برداری هوایی و زمینی فعالیت می کند. دو محصول اصلی این شرکت بر اساس این دانش پهپادهای نقشه برداری مجهز به فناوری حذف نقاط کنترل زمینی است که برای اولین بار در سال 2015 در ایران ثبت اختراع شد.
وی افزود: ویژگی اصلی این پهپاد نقشه برداری این است که در حین نقشه برداری هوایی نیازی به نقاط کنترل زمینی نداریم که این برخلاف سایر پهپادهای نقشه برداری است که برای هماهنگی تصاویر به نقاط کنترل زمینی کوچک یا زیاد نیاز دارند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: تصاویر گرفته شده در نقشه برداری هوایی مختصات ندارند و مانند تصاویری که با تلفن همراه شخصی گرفته شده اند، تنها یک تصویر هستند. برای ایجاد یک نقشه، باید این تصاویر را با هم هماهنگ کنیم و یک تصویر درون تصویر ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: هدف از نقشه برداری هوایی کاهش بازدید از زمین برای اخذ عوارض و تهیه نقشه است و قبل از ساخت این دستگاه باید به صورت حضوری از زمین بازدید می کردیم و علاوه بر پرواز و عکسبرداری نیز باید عملیات زمینی انجام می داد.» ما معمولا این کار را انجام می دهیم و از نقاط مختلف عکس می گیریم تا عکس ها مختصاتی داشته باشند.
امجدی تصریح کرد: ساخت پهپادهای نقشه برداری و حذف کامل نقاط کنترل زمینی به تایید سازمان مسئول نقشه برداری در کشور رسیده است و دلیل بر اساس دانش ما استفاده از فناوری برای حذف نقاط کنترل زمینی و دانش ماست. عنوان بر اساس نقشه برداری با هواپیماهای بدون سرنشین بدون نقاط کنترل زمینی.
تولید پهپاد اضطراری
محمدرضا زکریا پور یکی از محققین این طرح گفت: در این تحقیق توانستیم یک پهپاد نجات با نام «پهپاد نجات غریق هوشمند» طراحی کنیم. این پهپاد مزین به نام دو شهید «فخری زاده» و «چمران» است. از این رو نام تجاری این پهپاد «پهپاد هوشمند فخران» است. پهپاد طراحی شده می تواند غریق را شناسایی کرده و یک حلقه نجات را برای او برده و به او تحویل دهد.
زکریا پور با بیان اینکه فاصله پروازی این پهپاد تا 3 کیلومتر در دریا است که می توان آن را از راه دور کنترل کرد و طناب نجات را به سوی فرد پرتاب کرد، هشدار داد: این محصول برای سازمان هایی مانند نیروی دریایی و سازمان هایی با کشتی های تجاری قابل استفاده است. . ; زیرا دارای قابلیت هایی مانند کاهش زمان یافتن محل غرق شده، ارسال تجهیزات و تیم های نجات غریق به محل حادثه به صورت خودکار و دقیق، ارسال به موقع و سریع جلیقه نجات و ناجی و نصب جی پی اس بر روی شناورهای غریق می باشد.
وی با تایید اینکه این پهپاد به فناوری دید در شب مجهز است، خاطرنشان کرد: این پهپاد از دوربین های حرارتی، هوش مصنوعی و مادون قرمز برای شناسایی مکان های غوطه ور و افراد غوطه ور استفاده می کند. این پهپاد می تواند 20 کیلوگرم بار را حمل کند و تا 60 کیلوگرم بار را حمل کند.
پهپادهای آتش نشانی
حسین خانی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، پهپاد آتش نشانی را یکی از محصولات این شرکت برشمرد و گفت: این نوع پهپاد برای اولین بار در این شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شد و دارای پرواز است. مدت زمان 8 ساعت و قابلیت حمل شیلنگ آتش نشانی در ارتفاعات بسیار بالا با استفاده از این پهپاد نیروی کار و نردبان حذف شده و با هزینه کم و بدون محدودیت قابل استفاده است.
وی پهپاد ویژه پایش آنلاین مزارع کشاورزی را از دیگر دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و افزود: این پهپادها پس از پرواز بر فراز مزارع کشاورزی، تصاویر آنلاین ارائه می کنند و از طریق این تصاویر، نیروی کار کشاورز و حتی تجهیزات عملیاتی مدیریت و نظارت می شود. همچنین کشاورزان با تلفن های همراه و نرم افزارهای موجود می توانند مزارع کشاورزی را با هواپیماهای بدون سرنشین رصد کنند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن نشان دادن اینکه این پهپاد اطلاعاتی مانند کم آبی گیاهان، آلودگی و آفات گیاهی، تراکم و روند رشد گیاه را ارائه می دهد، گفت: ممکن است در برخی مناطق آب به خوبی توزیع نشود. زمین های کشاورزی و گیاهان آسیب دیده یا مشکلاتی وجود دارد که می تواند بر میزان برداشت تأثیر بگذارد، به طوری که کشاورزان می توانند با دسترسی به تصویر نقاط ضعف را شناسایی و رفع کنند.
پهپادهای پرنده عمودی برای نظارت بر آتش سوزی جنگل ها تخصصی هستند دارو بفرست
مصطفی حسن پناه سخنگوی این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: هود 3 یک مولتی روتر بدون بدنه برقی است که بدون نیاز به باند حتی از روی دست قابل استفاده است. این پرنده بیش از 53 دقیقه طول می کشد و به صورت بی صدا طراحی شده است. این پرنده قابلیت تعمیر آسان را نیز دارد. وزن این پرنده حدود 12 کیلوگرم است، این پهپاد پرنده عمودی می تواند با بار 3 کیلوگرمی در 29 دقیقه حرکت کند.
حسن پناه گفت: در مواقع اضطراری می توان از این پهپاد برای تحویل محموله های سبک مانند سرم عقرب و مارگزیدگی استفاده کرد. حداکثر سرعت این پهپاد بدون سرنشین 70 کیلومتر بر ساعت و فاصله ارتباطی این پهپاد 10 کیلومتر است و ساخت نمونه پیشرفته این پهپاد با مسافت بیشتر در دستور کار این شرکت قرار دارد. این پهپاد می تواند در شرایط باران، برف و گرد و غبار خفیف پرواز کند.
وی گفت: پس از تلاش برای طراحی و ساخت مدل به روز شده این پهپاد، موفق به طراحی و ساخت نسخه به روز هواپیمای پهپاد عمودی Headed 3 به همراه ایستگاه زمینی، بار نوری روزانه و حرارتی و سیستم ردیابی آنتن شدیم. پهپاد عمودی Headed 3 نسبت به نسخه اصلی سبکتر شده است و محموله نوری بابان 1 (روز و شب) به سنسور حرارتی برای انجام ماموریت های بررسی آتش سوزی در جنگل، پایش خطوط برق و برخی ماموریت های دیگر ارتقا یافته است.
«کاب سمپاش پهپاد
محمد زینلی مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان تولید کننده پهپادهای سمپاش و بذرپاشی با بیان اینکه این پهپاد با تکمیل نرم افزار توپوگرافی و ناوبری امکان طیف سنجی، نقشه خوانی و ناوبری را دارد، گفت: در قسمت پاشش نیز وجود دارد. چندین نازل که می توانند محلول سم را پودر کنند و این مورد باعث افزایش کارایی پهپادها در فرآیند سمپاشی شده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان به بیان تفاهم نامه و همکاری اجرایی با سایر شرکت ها پرداخت و گفت: تاکنون حدود 100 پروژه داخلی اجرا کرده ایم.
پهپادهای نظارت بر سلامت گیاهان و حیوانات
محققان دانشگاه جیرفت همچنین پهپادی ساخته اند که می تواند سلامت گیاهان را ارزیابی کند، محصولات را سمپاشی کند و دام ها را علامت گذاری کند.
این پهپادها قابلیت استفاده برای ارزیابی وضعیت سلامت محصولات کشاورزی و انواع آفات قابل مقابله با نصب حسگرهای تشخیص آفات و سپس سمپاشی مناطق آسیب دیده از آفات را با استفاده از تانک متصل به پهپاد دارند.
پهپاد پستچی
گروهی از مهندسان یکی از شرکت های دانش بنیان پرنده پستچی بدون سرنشین را راه اندازی کردند که می تواند در کمترین زمان ممکن نامه را از مبدا دریافت کرده و به محل مشخص شده بر روی نقشه برساند.
پهپاد را نجات دهید
پهپاد آریو از دیگر دستاوردهای دانش بنیان کشور است که قابلیت پرواز خودکار برای انجام ماموریت های شناسایی، نجات، نقشه برداری و جنگلداری را دارد. این پرنده می تواند حداکثر تا شعاع 15 کیلومتری در یک ساعت پرواز کند. همچنین می توانید دوربین های شناسایی، عکاسی و حرارتی نصب کنید.
بدنه از کامپوزیت های پیشرفته هوافضا ساخته شده است که نسبت استحکام به وزن بالاتری نسبت به هر ماده دیگری دارد. سهولت استفاده و امکان فرود با چتر از دیگر ویژگی های این پرنده است. علاوه بر این، این پرندگان برای انجام ماموریت های خود نیازی به باند ندارند و در هر شرایطی می توان آنها را با دست یا پرتابگر به پرواز درآورد.
تولید قطعات پهپاد
یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان، دانش فنی چند قطعه پهپاد را کسب کرده و کانکتورها و کابل های هارنس مختلفی تولید کرده است.
مجید پوراکبر، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان، روند ساخت کانکتور در این شرکت را نشان می دهد و توضیح می دهد: ابتدا قطعه در کارگاه ساخته می شود سپس قطعه بر اساس استانداردهای بین المللی تعیین شده در آزمایشگاه تست می شود. سپس در این واحد کانکتور نصب شده و برای انجام تست محصول به آزمایشگاه بازگردانده می شود.
پوراکبر تصریح کرد: این قسمت از کانکتور با وجود ابعاد کوچک بسیار حائز اهمیت است و می تواند در تمامی تجهیزات موثر باشد به عنوان نمونه کانکتورهای مربوط به تجهیزات پزشکی مانند گرید، کانکتورهای کنترل کیفیت خودرو مانند ساپکو و سایر بحث های حوزه نفت. . این در ریل، خورشیدی، صنعتی و بسیاری از دسته های دیگر استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت هر جا که اتصال الکتریکی انجام شود، در آنجا از این کانکتور استفاده می شود.
وی با تاکید بر اهمیت کانکتورها هشدار داد: پس از ریشه یابی سوانح هوایی که در دنیا رخ می دهد، مشخص شد که در بیشتر قسمت های کانکتورها در هواپیما کار نمی کنند و باعث بروز حوادث می شوند.
انتهای پیام