کاربرد پلاستوفوم در صنعت ساختمان

در مورد کاربردهای پلاستوفوم چه می دانید؟

اولین چیزی که بعد از باز کردن بسته بندی محصولات خانگی به چشم می خورد ضربه گیرهای سفید رنگ و سبکی است که به منظور حفاظت از محصول بسته بندی شده در اطراف آن قرار داده اند. بسته بندی یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، اسپیلت و هود از جمله این بسته بندی ها هستند. این ضربه گیرهای سبک و سفید رنگ با نام پلاستوفوم شناخته می شوند که در لفظ عامیانه به یونولیت معروف هستند. ورق پلاستوفوم دارای کاربردهای مختلفی می باشد. در ادامه قصد داریم پیرامون کاربردهای پلاستوفوم به گفتگو بپردازیم بنابراین با ما همراه باشید.

ساختمان | صنعت

پلاستوفوم یا یونولیت چیست؟

ورق پلاستوفوم از پلی استایرن ساخته می شوند به همین دلیل آن را با نام اختصاری EPS نشان می دهند. این ورق ها از ضخامت ۸ میلیمتر تا ضخامت ۱۲۰ سانتیمتر تولید می شوند و طول آن ها می توان از ۱ تا ۶۰۰ سانتیمتر را شامل شود. ورق پلاستوفوم غرب عایق رطوبت، عایق صدا و عایق حرارت می باشد و حاصل فرآیند های پتروشیمی می باشد.

استفاده از ورق پلاستوفوم در یخدان ها

از ورق پلاستوفوم به دلیل عایق حرارتی عالی برای ساخت یخدان های حمل فرآورده های شیلاتی همچون ماهی و میگو استفاده می شود. یخدان هایی که از ورق های پلاستوفوم ساخته شده اند می توانند هر گونه مواد غذایی فسادپذیر را برای ساعت ها در خود جای دهند و سلامت آن ها را حفظ کنند. این ورق ها اجازه تبادل حرارت را نمی دهند و سرمای درون یخدان را به شکل مطلوبی حفظ می کنند. چنانچه هدف از استفاده ورق پلاستوفوم، عایق حرارت باشد این ورق ها باید دارای چگالی ۳۰ تا ۸۰ گرم بر سانتیمتر مکعب و ضخامت آن ها بین ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد.

استفاده از ورق پلاستوفوم به عنوان تابلو اعلانات

از ورق های پلاستوفوم به عنوان تابلو اعلانات استفاده می شود. این ورق ها دارای خاصیت ضد رطوبت هستند و در شرایط محیطی دچار آسیب و خوردگی نمی شوند. به همین دلیل از آن ها به عنوان تابلو اعلانات در ادارات و مجتمع ها استفاده می شود.

استفاده از پلاستوفوم در استودیو

ورق های پلاستوفوم در برابر انتشار صدا یک عایق عالی هستند. به همین دلیل از این ورق ها در مکان هایی که امکان انتشار آلودگی صوتی وجود دارد استفاده می شود. یکی از این مکان ها استودیو صدابرداری است. به موجب استفاده از ورق پلاستوفوم ایزولاسیون قوی در فضا ایجاد می شود. این ورق ها با این خاصیت در صنعت ساختمان سازی نیز کاربرد دارند. اگر هدف از به کار بردن این ورق، ایجاد عایق صدا باشد این ورق ها باید دارای چگالی حدودی ۲۵ گرم بر سانتیمتر مکعب و ضخامت ۵ سانتیمتر باشند.

استفاده از در ماکت سازی

پروژه های طراحی، فضاسازی و معماری قبل از اجرا باید به صورت شماتیک شبیه سازی شوند. برای ماکت سازی پروژه های عمرانی و معماری از پلاستوفوم استفاده می شود. این ورق ها در ساخت ماکت و المان های تبلیغاتی موقت کاربرد دارند. تراش ساده و شکل پذیری عالی این ورق ها زمینه را برای ساخت عناصر مختلف ماکت سازی فراهم آورده است.

استفاده از ورق پلاستوفوم در ساختمان سازی

کاربرد دیگر ورق پلاستوفوم در صنعت ساختمان سازی می باشد. از این ورق ها برای ساخت بلوک های سقفی استفاده می شود. این ورق ها عایق صدا و حرارت عالی هستند و همچون یک ضربه گیر عمل می کنند. استفاده از این ورق ها در فضای خالی که مصرف بتن منجر به ایجاد بار مرده می شود باعث کاهش وزن سازه شده و علاوه بر کاهش هزینه ها منجر به بالا بردن سطح ایمنی ساختمان می شود. یقینا کاهش وزن سازه ایمنی بالای آن را به دنبال خواهد داشت. البته استفاده از ورق پلاستوفوم در ساختمان سازی و به شرطی مجاز است که ضوابط ایمنی از جمله مقاومت در برابر آتش سوزی، مقاومت مصالح، شکل هندسی مناسب و بهینه و اجرای صحیح در مورد آن رعایت شود.

انواع پلاستوفوم :

پلاستوفوم معمولی: این نوع پلاستوفوم حاوی خواصی بسیاری مانند مقاومت در برابر حرارت و ضربه پذیری بسیار عالی در هنگام برش و برای مصرف های عمومی چون ساخت ظروف یکبار مصرف, بدنه ساعت، رادیو و عایق برودتی در بدنه یخچال کاربرد دارد.

پلاستوفوم مقاوم: پلاستوفوم مقاوم از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است و از آن در ساخت بدنه لوازم خانگی، ظروف آشپزخانه و لوازم ورزشی استفاده می شود.

پلاستوفوم انبساطی: این پلاستوفوم نوعی پلیمر به رنگ سفید است که ماده فوم کننده به آن اضافه شده است.

مزایای بلوک های پلاستوفوم :

امروزه استفاده از بلوک های پلاستوفوم بسیار رواج یافته است. این بلوک ها از لحاظ سختی و مقاوت هیچ کاربردی ندارد اما به دلیل عایق بودن در برابر گرما در صنعت ساختمان سازی از آن بسیار استفاده می شود.

نحوه استفاده از آن در ساختمان سازی بدین صورت است که ابتدا بلوک های پلاستوفوم را می گذارند و سپس فضای خالی بین آن ها با بتن پر می کنند. میلگردها قبل از ریختن بتن در کف قرار می گیرند و بعد از ریختن بتن مقاومت حاصل می شود. وزن سبک و نصب آسان از یک سو و خاصیت عایق حرارتی از یک سو موجب شده تا کاربرد این مواد در ساختمان سازی گسترش یابد. استفاده از این بلوک ها مقرون به صرفه است و برای محیط زیست نیز آسیبی به همراه ندارد چرا که قابل بازیافت هستند. در این قسمت چند مزیت اصلی استفاده از بلوک های پلاستوفوم آورده شده است:

_ در برابر حرارت و صدا عایق بوده و با کاهش انرژی مصرفی موجب صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود.

_ بلوک پلاستوفوم نسبت به بلوک های سیمانی و بتنی ارزان قیمت تر است.

_ نصب بلوک های پلاستوفوم راحت تر و سریع تر است و نیاز به نیروی کمتری دارد. هم چنین با استفاده از بلوک های پلاستوفوم میزان مصرف بتن کاهش می یابد.

_ بلوک های پلاستوفوم به محیط زیست هیچ آسیبی نمی رساند و فابل بازیافت می باشد.

_ با توجه به وزن کم بلوک های پلاستوفوم، به تیرهای بتنی کمتری نیاز است و ساختمان به صورت طبیعی عایق بندی می شود.

_ بلوک های پلاستوفوم در برابر لرزش و پوسیدگی مقاوم است و هیچ گونه مواد مخرب ازن مانند سی اف سی را ندارد.

_ این نوع ساختار دارای مقاومت بالایی است.

_ با استفاده از این مواد مشخص شده است که در برابر باد مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

این بلوک ها را می توان در پروژه های مسکونی، تجاری، اداری یا صنعتی به کار برد. در هر پروژه ی ساختمانی صرفه جویی در هزینه و زمان بسیار مهم است و بهای بسیاری به آن داده می شود. با استفاده از این مواد علاوه بر افزایش سرعت ساخت، از طریق کاهش نیروی کار لازم و کاهش بتن مصرفی، در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.

دکمه بازگشت به بالا