معایب اینورتر چیست؟

برای اینکه اطلاعات دقیقی در مورد اینورتر به دست آوریم ابتدا باید معرفی کنیم و بگوییم این دستگاه چیست و چه کاربردی دارد. اینورتر یکی از وسایلی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.

بد نیست این نکته مهم را در مورد اینورتر بدانید که این دستگاه تولید کننده برق نیست و حتی نمی تواند برق مورد نیاز برای عملکرد خود را تولید کند. تنها چیزی که این دستگاه از آن ساخته شده است تبدیل جریان AC به DC است.

قطعات دستگاه اینورتر به طور کامل به صورت الکترونیکی یا ترکیبی از مدارهای الکترونیکی و قطعات مکانیکی ساخته می شوند. در ساخت اینورترهای نوع استاتیک از هیچ قطعه متحرکی برای تبدیل جریان الکتریکی استفاده نمی شود.

یکی از مواردی که در مورد معایب اینورتر باید به آن اشاره کرد، اتصال این دستگاه به منبع جریان پیوسته و مستقیم است. برای اینکه این دستگاه به درستی کار کند باید به یک منبع تغذیه پیوسته متصل شود. به نظر می رسد این شرایط برای اینکه دستگاه قدرت تبدیل انرژی را داشته باشد ضروری است. برخی از ورودی های این دستگاه به شرح زیر است:

جریان پیوسته 12 ولت؛ مناسب برای مبدل های تجاری و کوچک

جریان مستقیم 24، 36 و 48 ولت. مناسب برای سیستم خانگی

جریان مستقیم در محدوده 200 تا 400 ولت؛ این ورودی برای پنل های خورشیدی مناسب است

برای آگاهی از کاستی های اینورتر، شاید لازم باشد نتایج این دستگاه را بدانید. نتایج مبدل به شرح زیر است:

موج مربع

موج جیبی

موج سینوسی اصلاح شده

موج سینوسی پالسی

مزایای اینورتر چیست؟

وقتی می خواهیم در مورد اینورتر صحبت کنیم و آن را به صورت کامل و جامع ارائه کنیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که معایب اینورتر چیست و نکاتی را در مورد مزایای این دستگاه با شما در میان بگذاریم. بدون شک اگر این دستگاه مزایای زیادی نداشت، تولید و عرضه نمی شد و بسیاری از صنایع از آن برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب استفاده نمی کردند. برخی از مزایای اصلی این دستگاه به شرح زیر است:

1- افزایش کارایی

یکی از مهمترین مزایای ژنراتور افزایش راندمان است. نمونه بارز این مزیت یخچال ماشین است. زمانی که کولر خودرو از جریان الکتریکی خودرو تغذیه می کند، اما به دلایلی نمی تواند کار خود را با حداکثر ظرفیت خود انجام دهد، اینورتر وارد عمل می شود. در این حالت یخچال می تواند با استفاده از انرژی ذخیره شده در اینورتر با حداکثر توان کار کند و دمای محیط را کاهش دهد.

2- کاهش هزینه

با ادامه صحبت در مورد معایب اینورتر و ذکر مزایای این دستگاه، مزیت دیگری که این دستگاه ارائه می دهد کاهش هزینه است. در مقایسه با بسیاری از دستگاه ها، یک اینورتر هزینه های عملیاتی پایینی دارد. این دستگاه هزینه مصرف برق را به شدت کاهش می دهد.

3- افزایش عمر اعضا

هنگام استفاده از اینورتر، بار روی قطعات کاهش می یابد با کاهش فشار، عمر قطعات افزایش یافته و قطعات در زمان کمتری باز و فرسوده می شوند این نیز به طور مستقیم هزینه ها را کاهش می دهد

4-امکان تنظیم سرعت

با استفاده از اینورتر به راحتی می توان ولتاژ و فرکانس مورد نیاز دستگاه را تولید کرد، بنابراین می توان به راحتی به سرعت چرخش بالا و پایین دست یافت.

در واقع محدودیتی برای استفاده از اینورتر در دستگاه های مختلف وجود ندارد، از ساده ترین دستگاه ها تا پیچیده ترین دستگاه ها، قابلیت استفاده از اینورتر می تواند راحت باشد.

5- امکان نصب آسان

برای نصب و راه اندازی جعبه اینورتر نیازی به تجهیزات خاصی نیست و اینورتر تنها با استفاده از یک کلید اتوماتیک یا مینی سوئیچ همراه با برخی مبدل های حرارتی قابل نصب است.

6- قابلیت کنترل جریان اینورتر

موتورهای الکتریکی برای راه اندازی به انرژی با شدت بالایی نیاز دارند که می تواند به سایر قسمت های تجهیزات آسیب برساند و همچنین باعث ایجاد مشکل در سایر تجهیزات الکتریکی در مکان های خاص مانند کارخانه ها یا کارخانه ها شود.

بنابراین باید جریان را به صورت کنترل شده برای شروع کار آماده کرد که این کار با اینورتر انجام می شود بنابراین احتمال آسیب دیدن تجهیزات و تجهیزات مختلف کاهش می یابد.

7- امکان برنامه ریزی و هوشمندسازی

مهمترین مزیت استفاده از اینورتر این است که می تواند به صورت هوشمند میزان ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه را تشخیص داده و بار مورد نیاز را با توجه به نیاز دستگاه منتقل کند.

8- امنیت بالا

اینورترها دارای سیستم حفاظت و تشخیص عیب هستند، بنابراین احتمال آسیب به موتور به حداقل می رسد.

دکمه بازگشت به بالا