حق حاکمیت دیجیتال، چیستی و چرایی؟

حق حاکمیت دیجیتال، چیستی و چرایی؟

حاکمیت دیجیتال یکی از مفاهیمی است که در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران دیجیتال در سراسر جهان قرار گرفته است. در گذشته، کلمات کلیدی یا مفاهیم نزدیک به این به طور کلی توسط دولتمردان کشورهای جنوب جهانی (جنوب جهانی) در واکنش به گسترش فناوری دیجیتال و فضای مجازی مطرح می‌شد، اما اثرات دگرگون‌کننده آن اکنون بسیار زیاد است. کشورهای جهان خواستار بازگشت حاکمیت دیجیتال هستند. .

علی سعد – مدیر اندیشکده حاکمیت شریف – در یادداشتی که به میجیک داده است، با بیان این مطلب گفت: بررسی ادبیات این حوزه نشان می دهد که درک واحدی از این مفهوم در ذهن سیاست گذاران کشورهای دیگر وجود ندارد. این عدم انطباق منجر به رویکردی متفاوت برای کاربرد می شود که شدت و ضعف اجرای خط مشی و از سوی دیگر عدم جامعیت اجرای سیاست می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اکوسیستم دیجیتال شود.

در سال 2024 و پس از بیش از ده سال تلاش برای کسب حاکمیت دیجیتال از نهادهای مدنی، دولت ها و کاربران اینترنت، این مفهوم بیشتر شناخته شده و مقالات علمی مختلفی در مورد آن نوشته شده است. یکی از اولین تلاش های رسمی در این زمینه در سال 2014 در فرانسه انجام شد، زمانی که شورای ملی دیجیتال فرانسه در گزارش خود پیشنهاد کرد که حاکمیت دیجیتال نقش مهمی در حکمرانی ملی دارد. این مشکل زمانی مطرح شد که اخیرا شاهد تاثیر GAFA که شرکت های گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون هستند در اقتصاد ملی کشور بودیم.

رویه پلتفرم های آنلاین بسیار بزرگ در سال های اخیر ارائه خدمات با کیفیت به کاربران در ازای اطلاعات شخصی است. اما نه کاربر و نه دولت نمی دانند این اطلاعات چگونه و به چه قیمتی فروخته می شود یا برای چه هدفی.

افشای اسنودن، شوک جدی برای اروپا

افشای اسناد محرمانه آمریکا توسط ادوارد اسنودن نقطه عطفی در پیگیری حاکمیت دیجیتال برای این کشور ایجاد کرد. زمزمه ها و شایعاتی که قبلا با احتمال مطرح شده بود، با افشای اسناد توسط اسنودن، رنگ واقعیت به خود گرفته و اهمیت دستیابی به حاکمیت دیجیتال را نشان می دهد.

مهمتر از همه، اروپایی ها از این منظر نگران عدم تعامل با شرکت های آمریکایی هستند و تلاش می کنند رویکرد خود را نسبت به حاکمیت دیجیتال تجدید کنند.

استونی اولین کشور در جهان است که یک “سفارت داده” در لوکزامبورگ ایجاد کرد، جایی که از تمام داده های ملی خود در سرورهای خود نسخه پشتیبان تهیه می کند. این الزامات حفظ داده ها و الزامات حاکمیت دیجیتال را برآورده می کند، به طوری که آنها در سیستم عامل های آمریکایی ذخیره نمی شوند.

اولین اقدامات تلافی جویانه اروپا و بازنگری در قرارداد اطلاعات بندر امن

قرارداد بندرامان نمونه کاملی از تداخل حقوق حاکمیتی در دوران اعتماد متقابل و قبل از افشای اسنودن است که از سال 2000 اساس سیستم انتقال داده های قانونی و سپر حریم خصوصی بین اروپا و ایالات متحده را بنا نهاده است. برای محافظت از شرکت ها در برابر افشای غیرمجاز اطلاعات، عمدی، که امکان انتقال اطلاعات از اروپا به ایالات متحده را فراهم می کند، منعقد شد. اما در سال 2015 این قرارداد توسط دادگاه اروپا فسخ شد و در سال 2016 نسخه اصلاح شده آن که مطابق با دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی اروپا است، اجرا شد.

از آن زمان، اتحادیه اروپا قوانینی مانند GDPR، قانون داده و قانون حاکمیت داده را تدوین کرده است که همگی ابزارهایی برای کنترل و محافظت از اطلاعات فرامرزی هستند.

حاکمیت دیجیتال و نظم جهانی

این اصطلاح اولین بار در سال های اولیه قرن بیست و یکم توسط دولت چین به صورت علنی مطرح شد، اما در سال های بعد، این اصطلاح توسط دولتمردان دیگر برای توصیف نفوذ قدرت اینترنت در دنیای امروز و نقض قوانین استفاده شد. قوانین. حاکمیت دولت

اما آنچه از آن به عنوان حق حاکمیت دیجیتال در فضای عمومی تعبیر می شود، اکنون عموماً در سه سطح دولتی، فعالان اقتصادی و حقوق فردی استفاده می شود و قدرت تصمیم گیری و اجرای داده ها را در فضای دیجیتال، دستگاه ها و سخت افزارهای مرتبط با این فضا و قوانین این منطقه . لازم به ذکر است که حاکمیت دیجیتال بر اساس دیدگاه ها و تفاسیر تغییر می کند.

یکی از دیدگاه های این مفهوم به «توانایی اعمال قدرت و کنترل منابع و افراد در چارچوب مرزهای معین» اشاره دارد. در حوزه دیجیتال.. محدود کردن نفوذ بازیگران خارجی در.

حاکمیت را می توان در چارچوب روابط بین دولت ها نیز تعریف کرد. درجه استقلال از فشار یا تأثیر خارجی در این تعبیر دو برابر می شود. این دیدگاه که از جهاتی پایه و اساس حقوق بین الملل است، حاکمیت دولت ها در فراسوی مرزهای سرزمینی و حقوق و مسئولیت های دولت ها در فضای دیجیتال را به رسمیت می شناسد.

آخرین زاویه نگاه به این مفهوم می تواند به معنای توانایی افراد و جوامع با فرهنگ خاص برای عمل در سطحی از استقلال و خودشکوفایی باشد که در هنگام تصمیم گیری قابل قبول باشد. این رویکرد به حاکمیت دیجیتال بر حقوق شهروندان تمرکز دارد و آزادی بیان در فضای مجازی و میزان کنترل افراد بر داده ها را مد نظر قرار می دهد. لازم به ذکر است که حاکمیت دیجیتال معمولاً با کلیدواژه های همپوشانی حاکمیت فناوری، حاکمیت اطلاعات، سایبر، اینترنت، داده استفاده می شود.

حاکمیت دیجیتال برای مدیریت مؤثر داده ها تلاش می کند و بر نظارت بر داده هایی که ایجاد می شوند، محل ذخیره آنها و ارتباط آن با قوانین و دستورالعمل های ملی و جهانی تأکید می کند.

حاکمیت دیجیتال دیجیتال شامل دو بخش است: 1. حق حاکمیت داده ها 2. حاکمیت فناوری. حاکمیت داده به معنای درجه کنترل بر داده هایی است که تولید یا استفاده می شود و حاکمیت فناوری به معنای درجه کنترل بر فناوری دیجیتال مورد استفاده است.

دارایی های دیجیتال نیز باید مهم در نظر گرفته شوند. دارایی های دیجیتالی شامل اشیای با ارزش متعلق به شرکت ها یا کشورهایی است که به صورت دیجیتالی ذخیره می شوند، مانند تصاویر، فیلم ها، اسناد، وب سایت ها و غیره.

چرا حاکمیت دیجیتال مهم است؟

اقتصاد مدرن به شدت به داده ها و اطلاعات وابسته شده است. گزارش کمیسیون اروپا بیان می کند که میزان داده های تولید شده از 33 زتابایت (33 میلیارد گیگابایت) در سال 2018 به 175 زتابایت (175 میلیارد گیگابایت) در سال 2025 افزایش خواهد یافت. این میزان داده هر 18 ماه دو برابر می شود. این گزارش همچنین اضافه کرد که ارزش اقتصادی داده ها تا سال 2025 به 550 تریلیون دلار خواهد رسید که معادل 4 درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا خواهد بود.

حدود 80 درصد از داده های تولید شده در صنعت قابل استفاده نیست. شاید این عدد عجیب به نظر برسد، اما یکی از دلایل آن توسعه امنیت دیجیتال در 10 سال گذشته است که از استفاده بی رویه از داده ها جلوگیری می کند.

بنابراین، حفاظت از این دارایی های دیجیتال برای کشورها برای به دست آوردن منافع اقتصادی و سیاسی بسیار مهم می شود. حفظ حقوق فردی و حریم خصوصی شهروندان در فضای مجازی که در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضا بوده است نیز از دیگر مواردی است که حکمرانی دیجیتال را برای کشورهای مختلف بسیار مهم می کند.

با توجه به اینکه بحث دولت دیجیتال جدید، در این یادداشت سعی شده است به مفهوم و تاریخچه توسعه آن اشاره شود و برای تکمیل بحث، در یادداشت بعدی تلاش خواهد شد. تشریح و تشریح رویه های مختلف انجام شده در این زمینه در کشورهای جهان به عنوان نمونه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا