مخبر: سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از مهمترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است

استقلال

بزرگترین قرارداد تاریخ صنعت نفت کشور به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار و ایجاد اشتغال برای 66 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آستانه سالگرد ملی شدن صنعت نفت به منظور افزایش نفت خام ایران روغن ظرفیت تولید 350 هزار بشکه نفت در روز با شرکت های اکتشاف تولید داخلی و سرمایه گذاری بانک های ایرانی با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امضا شد.

به گزارش میجیک، محمد مخبر امروز (یکشنبه) در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه 6 میدان نفتی شامل میدان های آزادگان و آذر مشترک و میادین نفتی سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان، با اشاره به امضای قراردادهای توسعه میدان های نفتی مشترک آزادگان و آذر، گفت: قراردادهای توسعه میادین نفتی به ارزش 13 میلیارد دلار با تکیه بر توان، طراحی و سرمایه گذاری شرکت های اکتشاف نفت و گاز و بانک های ایرانی همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت که تاکید می کند: سرمایه گذاری در نفت و گاز یکی از مهمترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است که باید توسط تمامی ارکان وزارت نفت و شرکت ملی نفت انجام شود. به روند اداره دولتی کمک زیادی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال دولت سیزدهم می تواند برای ارتقای شاخص های کلان اقتصادی توجه و تلاش ویژه ای داشته باشد که با تمرکز بر سرمایه گذاری می توان تورم، پایه پولی، افزایش نقدینگی و کاهش بیکاری را به هدف تعیین شده کاهش داد. امسال می توانیم به شعار رشد تولید و کنترل تورم دست یابیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین تلاش دولت برای کاهش تورم در کشور را نشان داد و تاکید کرد: دولت می تواند با کاهش تورم سالانه به میزان تقریبی 5 درصد و همچنین کاهش تورم تولید از 103 درصد در اردیبهشت 1400 به اهداف اقتصادی خود دست یابد. 28 درصد در بهمن امسال بخش مهمی از این دستاورد به سرمایه گذاری به ویژه در صنعت نفت برمی گردد.

این مخبر تصریح کرد: با تلاش دولت سیزدهم و پس از گذر از چندین سال رشد اقتصادی منفی یا کم، امسال توانستیم به رشد بیش از 6 درصدی دست پیدا کنیم که حدود 20 درصد از این رشد اقتصادی ناشی می شود. برای اقدامات و تلاش های جهادگران، وزارت نفت پس از شناسایی ظرفیت های موجود، سرمایه گذاری های گسترده ای انجام داده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های عظیمی در صنعت و معدن انجام شد، ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه معدن بزرگترین هلدینگ مس منطقه برای استخراج بزرگترین جعبه مس دنیا افتتاح می شود.

مخبر اضافه کرد: در ابتدای دولت سیزدهم و در دیدار با مدیر نفت هشدار دادم کشوری که بیش از صد سال سابقه استخراج نفت دارد نباید منتظر پیمانکاران خارجی برای اکتشاف، بهره برداری نفت و نفت باشد. بخش پتروشیمی پس از دو سال فعالیت در این پروژه. با آمدن دولت شاهد این بودیم که با توان پیمانکاران و سرمایه گذاری داخلی و داخلی اتفاق بزرگی در کشور رخ داده است.

در ادامه جواد اوجی وزیر نفت در این مراسم از حمایت ها و حمایت های رئیس جمهور و بویژه معاون اول رئیس جمهور در صنعت نفت قدردانی کرد و تاکید کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم مفتخر به پیدا کردن یک راه جدید است. بازار فروش نفت ، بدون وقفه با وجود تحریم ها. صادرات نفتی وجود نداشت و در عوض رکورد جدیدی در تولید و صادرات نفت و میعانات گازی به دست آورد.

وی همچنین 130 پروژه نیمه تمام را تکمیل و اجرای 50 طرح جدید را آغاز کرد، 115 میلیون لیتر بنزین فرآوری کرد، 5 طرح پتروشیمی را در آینده به بهره برداری رساند، 8 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرد، به 5500 روستا گازرسانی کرد و هزاران پروژه را ساخت. کیلومتر خطوط انتقال گاز به ویژه در مناطق سنگسرو و سیستان و استان بلوچستان رشد بیش از 20 درصدی صنعت نفت و گاز و اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عام المنفعه در تمامی حوزه ها محسوب می شود. به عنوان مهمترین. اقدامات وزارت نفت در دولت سیزدهم.

محسن خجسته آنلاین، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای بزرگترین قرارداد نفتی کشور در دولت سیزدهم، گفت: اولاً بانک ها از وام دهنده به سرمایه گذار تبدیل شده اند و ما نیز بوده ایم. بتواند شرکت های پتروشیمی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز وارد چرخه کند.” تولید کنیم و بفهمیم که این یکی از آثار واقعی ملی شدن صنعت نفت است.

وی با بیان اینکه با امضای قرارداد عالی برای توسعه 6 میدان نفتی، 400 هزار بشکه تولید اضافی و 620 هزار بشکه تولید نهایی خواهیم داشت، ادامه داد: این میزان استخراج، اکتشاف و تولید درآمدزایی خواهد داشت. مبلغ 15 میلیارد دلار برای کشور است که علاوه بر اشتغال 66 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، مبلغ 250 میلیارد دلار مسئولیت اجتماعی برای مردم اطراف این منطقه و صندوق نفت در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون بزرگترین قرارداد توسعه صنعت نفت ایران پس از سال ها بلاتکلیفی با وزارت نفت دولت سیزدهم برای پیوستن به روند توسعه است. بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران و اطراف میدان مجنون عراق و در 80 کیلومتری غرب اهواز امضا شد که طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری 185 حلقه چاه جدید در دست اجراست و اخیرا مراسم رسمی بهره برداری 60 حلقه چاه انجام شد. با حضور رئیس جمهور خوزستان انجام شد.

همچنین توسعه میدان مشترک نفتی آذر با تکیه بر توان داخلی با پیچیده ترین و چالش برانگیزترین حفاری، مرحله دوم توسعه و افزایش تولید میدان نفتی مسجد سلیمان در راستای پیشرفت شرکت های اکتشاف و تولید است. (EP) در زمینه توسعه در بخش بالادستی صنعت نفت و در قرارداد نهایی توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در منطقه عملیاتی شرکت نفت منطقه مرکزی در غرب کشور. کشور در قالب مدل جدید قرارداد نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره برداری از قراردادهای امضا شده در این مراسم بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا