خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه فرهنگ و ادب _ الناز رحمت نژاد: سال‌هاست که محققان جمعیت‌شناسی در کشور درباره بحران جمعیت هشدار داده‌اند. این مشکلی است که دیر کشف شد و تا زمان ابلاغ سیاست جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1393 کمتر کسی از بحران کاهش جمعیت جوانان در کشور مطلع بود. این بحران پس از بسته شدن پنجره جمعیتی و کاهش نیروی فعال همراه با افزایش جمعیت سالمندان مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

یک خانواده ایرانی به دلیل داشتن یک فرزند به این بیماری مبتلا شده اند

عواقب تک فرزندی را باید در خانواده و جامعه بررسی کرد تا به میزان فاجعه که کاهش جمعیت فعال و افزایش سالمندان است پی برد. صرف نظر از مشکلی که آمار نشان می دهد، بسیاری از واقعیت های اجتماعی و فرهنگی جامعه را در مقابل یک فرزند درگیر خواهد کرد.

توجه بیش از حد والدین، بلوغ زودرس، افزایش افسردگی، عدم تجربه در دوران کودکی و نوجوانی، تضعیف روابط اجتماعی، عدم ارتباط خویشاوندی تنها بخشی از آسیب هایی است که تک فرزندی با آن مواجه می شود. کاهش زاد و ولد و پیدایش خانواده های سه نفره علاوه بر اینکه یک تهدید جمعیتی محسوب می شود، با آسیب های دیگری نیز همراه است. کودکانی که خواهر و برادر ندارند و در آینده کلمات دایی، خاله و خاله کمتر می شود.

به گفته متخصصان، تک بچه ها کمتر با مشکلاتی مواجه می شوند و شکست، شکست، طرد شدن یا موقعیت هایی که نیاز به بلوغ ذهنی و عاطفی دارند را تجربه نمی کنند. بسیاری از اوقات چون دنیای واقعی با خواسته ها و خواسته ها و انتظارات این کودکان همخوانی ندارد، دچار سرخوردگی و بی کفایتی می شوند.

روانشناسان می گویند، لذت بردن از زندگی خانوادگی در یک خانواده تک فرزند غیرممکن است. تمایل به گوشه گیری، افسردگی، ضعف در ارتباط با دوستان، توجه بیش از حد به رایانه و بازی های انفرادی، ترس یا نفرت در گروه های اجتماعی از ویژگی های تک فرزند است. نداشتن همبازی در همه حال یکی از آسیب های جدی است و والدین می توانند با آنها بازی کنند، اما کارشناسان آموزش و پرورش، همبازی را مهم ترین رکن بازی می دانند و والدین با بچه دار شدن، فرزندان خود را از مهمترین رکن محروم می کنند. بازی کن برادر

جامعه ایران همچنان درگیر مفهوم فرهنگی ترس از تربیت فرزند، مشکلات اقتصادی و معیشتی، تبلیغات دشمن و شعارهای نامحسوسی چون «دو فرزند بس است»، «فرزند کمتر، زندگی بهتر» است. این آگهی در رسانه ملی و بیلبوردهای شهری در دهه 60 پس از افزایش ناگهانی جمعیت و ترس از دشمن بر جمعیت مسلمان ایران منتشر شد.

تبلیغات منفی سال های گذشته امروزه با کاهش نرخ باروری و افزایش رشد خانواده های تک فرزندی محقق شده است. وی گفت: پس از بحران جمعیت و تمایل به داشتن فرزند کمتر، خانواده های ایرانی تنها به بیماری یک فرزند مبتلا می شوند و این یکی از عواملی است که کشور را در آینده با چالش های جمعیتی مواجه خواهد کرد. برخی آمارها می گویند ۲۵ درصد خانواده های ایرانی تنها یک فرزند دارند و برخی دیگر این آمار را بین ۳۳ تا ۳۴ درصد خانواده های سه نفره می دانند. کارشناسان جمعیتی معتقدند شیوع تک فرزندی منجر به حرکت سریع جمعیت سالمند کشور می شود چرا که ادامه روند تک فرزندی در خانواده و تداوم جامعه باعث کاهش جمعیت کشور می شود.

یک خانواده ایرانی به دلیل داشتن یک فرزند به این بیماری مبتلا شده اند

کتاب “پلاسما” کتاب فاطمه شایان پویا به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده و به مسائل زنان و جمعیت می پردازد. این کتاب دارای 19 فصل به نام های پلاس / + پرواز 0010، پلاس / + پیمان 88، پلاس / + شادی، پلاس / + شوک!، پلاس / + ملیکا، پلاس / + مسافر، پلاس / + دست به دست، پلاس / + نسخه، بعلاوه / + تشویق، بعلاوه / + یادداشت، به علاوه / + دردسر بویایی، به علاوه / + آشنا، به علاوه / + من، به علاوه / + عشق، به علاوه / + بازدید، به علاوه / + همه ما 0010، به علاوه / + یادگار ، پلاس / + پازل هزاران تکه و به علاوه / ملاقات

شایان پویا در گفتگو با خبرنگار آنلاین درباره شکل گیری ایده اولیه این کتاب گفت: یکی از دوستانم تک فرزند است. نمرات خوبی گرفت و در رشته پزشکی قبول شد اما متاسفانه بر اثر تصادف فوت کرد. وقتی او درگذشت، پدر و مادرش داغدار شدند. بعد از مرگ دوستم و دیدن ضربه ای که خانواده به خاطر تک فرزندی خوردند، به این نتیجه رسیدم که تک فرزندی تنها یک آسیب تحصیلی نیست، بلکه آسیب دیگری هم هست.

وی افزود: آمار جمعیت و بحران جمعیت از طریق یکی از دوستان دکترم آمد، احساس کردم یک خانواده ایرانی تنها یک فرزند دارد و باید فکری برای آن کنم. مرگ دوستم که تک فرزند بود با دیدن خانم لباف که شش فرزند داشت و یکی دیگر از دوستانم که شغلش را به مهد کودک تغییر داد، ایده اولیه رمان پلاسما را ایجاد کرد.

نویسنده کتاب «پله هایی به هوا» سپس گفت: قالب کتاب داستانی و موضوع زن و جمعیت است. این کتاب برای بزرگسالان مناسب است. داستان ترکیبی از واقعیت و تخیل است. نیمی از آن واقعیت و نیمی دیگر تخیلی است. عنوان کتاب را من انتخاب کردم و جلد آن را نشر. طرح پایانی نتیجه پاسخی است که سازنده از داستان دریافت کرده است. وقتی به طرح جلد کتاب نگاه می کنم، می توانم کتاب را در طرح جلد پیدا کنم.

وی ادامه داد: ویرایش پلاسما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ آغاز شد. در سال 1401 با مشورت و کارشناسی آنها توانستم نسخه نهایی کتاب را به انتشارات شهید کاظمی ارائه کنم. عنوان کتاب را بر اساس پلاسما، فاکتور خونی مهمی که برای بقای همه ما ضروری است، انتخاب کردم. البته، پلاسما به این معنی است که ما مثبت هستیم، مثبت ما. پلاس به معنای مثبت است. از آنجایی که کتاب درباره جمعیت و هویت است، این نام برای کتاب انتخاب شد. هر فصل با + مشخص می شود که بیشتر از مثبت (به علاوه، به علاوه) است. همچنین در انتهای کتاب مجموعه و مرکزی که خانواده بزرگ با کمک یکدیگر ساخته اند و این مرکز همان ناجی و منجی است به نام پلاسما آمده است.

شایان پویا گفت: تاثیرگذارترین قسمت پلاسما تجربه نزدیک به مرگ شیما، شخصیت اصلی کتاب است. به دلیل تصادف در طول یک تجربه نزدیک به مرگ، او حقایقی را کشف می کند که برای او واضح نبود می توانبه آرامی

دکمه بازگشت به بالا