درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری با اجرای طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی

پارس جنوبی

قرارداد اجرایی پروژه تقویت فشار ترکیبی گاز پارس جنوبی به عنوان مهمترین و استراتژیک ترین پروژه وزارت نفت با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری با هدف 900 میلیارد دلار درآمد برای کشور امضا شد.

به گزارش میجیک، با توجه به اهمیت طرح افزایش فشار و نقش آن در تولید گاز و میعانات گازی، افزایش برداشت گاز و جلوگیری از مهاجرت گاز، این طرح مهمترین و راهبردی ترین برنامه وزارت نفت است زیرا این طرح از نظر اقتصادی مهم است.

این پروژه از نظر وسعت فنی و اجرایی و فناوری پروژه بزرگی است و ظرفیت سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری را برای پیمانکاران ایرانی فراهم می کند.

پارس جنوبی دارای 38 سکو می باشد که شامل سکوهای تولیدی و پشتیبانی می شود، این سکوها برای تسریع در اجرای کار کاملا وابسته به توان داخلی هستند. هر سکو امکان افزایش فشار یک میلیارد فوت مکعب گاز را دارد، سکوی مرزی در اولویت افزایش فشار است زیرا از مهاجرت گاز جلوگیری می کند.

در پارس جنوبی 14 سکوی تقویت فشار ایجاد شده است که هر سکو تا حد امکان به چهار کمپرسور 30 ​​مگاواتی نیاز دارد تا ساخت داخل و وزن پیش بینی شده سکو را تا حد امکان در داخل کشور تامین کند. .

بر اساس قراردادی که امروز امضا شد، طرح افزایش فشار میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت 90 تریلیون فوت مکعب گاز و 2 میلیارد بشکه انجام می شود. میعانات گازی و هدف 900 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد کند.

پیمانکاران اصلی اجرای پروژه تقویت فشار میدان همگانی پارس جنوبی شامل پتروپارس، OVIC، خاتم الانبیاء(ص) و مپنا و پیمانکار مهندسی مفهومی اولیه و پیشرفته مهندسان مشاور نارگان هستند که این قرارداد را امضا کردند.

بر اساس این قرارداد، پیمانکاران مدارک مهندسی پایه و پیشرفته را بررسی و اعتبار سنجی و دیدگاه های اصلاحی ارائه خواهند کرد.

همکاری با کارفرما برای تکمیل طرح اجرای پروژه، سفارش تحویل با تاخیر، تهیه استراتژی تعیین قراردادهای فرعی در قالب قراردادهای EPC، مذاکره و ایجاد مشارکت بین یاردهای سکوهای ساز داخلی و بین المللی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در خلیج فارس. و اقدامات لازم برای شروع قرارداد ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی را انجام دهد.این قرارداد شامل شرح کار پیمانکار خواهد بود.

این قرارداد در زمانی به امضا رسید که قطر نیز در حال ساخت سکوی افزایش فشار در قسمت جنوبی این میدان مشترک بود.

ایجاد ظرفیت 20 میلیارد دلاری برای ساخت ایران در طرح افزایش فشار ملی پارس جنوبی

در همین رابطه جواد اوجی – وزیر نفت با اشاره به رکورد جدید برداشت گاز از میدان عمومی پارس جنوبی گفت: با اجرای طرح افزایش فشار در پارس جنوبی، ظرفیت 20 میلیارد دلاری ایجاد می شود. برای فعالیت تولیدکنندگان ایرانی

به گفته وی، بار مالی این پروژه 20 میلیارد دلار است که نیمی از انرژی مورد نیاز کشور و بیش از 45 درصد بنزین کشور از پارس جنوبی تامین می شود. عملیات اجرایی این پروژه می توانست از هشت سال پیش آغاز شود، با وجود تاخیر در دولت، ۲ سال از تصمیم جسورانه شرکت نفت و گاز پارس و شروع به کار می گذرد.

وی با بیان اینکه امسال روزانه 707 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی برداشت شد، گفت: با ادامه برداشت از این میدان بدون اجرای طرح افزایش فشار، شاهد کاهش خواهیم بود. فشار در این میدان اهمیت بهره برداری از این میدان مشترک یعنی 93 درصد سوخت نیروگاه ها و صنعت گاز و بخش عمده خوراک پتروشیمی ها از گاز این میدان تامین می شود.

وی با بیان اینکه این طرح منتظر استفاده از شرکت های خارجی و نخبگان صنعت نیست، گفت: نمونه آن بهره برداری از فاز یازدهم پارس جنوبی است و اکنون 38 سکو در پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است و در سه تا چهار سال آینده فشار در میدان عمومی پارس جنوبی افزایش می یابد.

با اجرای این طرح، ظرفیت 20 میلیارد دلاری برای ساخت داخل ایجاد می شود و با افزودن 90 تریلیون مترمکعب استخراج گاز و 2 میلیارد مترمکعب استخراج میعانات گازی، 900 میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می شود. که نقش مهمی در تضمین امنیت انرژی کشور ایفا می کند.

پارس جنوبی 70 درصد امنیت انرژی کشور را تامین و 50 درصد خوراک پالایشگاه های تولید کننده بنزین در کشور را با عقد قرارداد با 4 شرکت و پیمانکار بزرگ کشور (دارای سابقه ساخت فاز و سکو در کشور) تامین می کند. جنوب.پارس) به ارزش 20 میلیارد دلار. کار بزرگی انجام شده است، زیرا قطر چند ماه پیش قرارداد توسعه و توسعه را با یک شرکت بزرگ خارجی امضا کرده است.

امروز در کشور این پروژه با یک شرکت ایرانی که پس از یک سال مطالعه قرارداد و مذاکره و تنظیم شرح وظایف توانایی دارد و کار بزرگ و ماندگاری به پایان رسیده است منعقد شده است و انتظار می رود که تاخیر در اجرای این طرح ملی جبران خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا