جمع‌آوری رأی با اسم رمز مرغ ۱۲۰ هزار تومانی

مرغ

جمع‌آوری رأی با اسم رمز مرغ ۱۲۰ هزار تومانی

چندی پیش مسعود مزیکیان نماینده مجلس یازدهم و کاندیدای مجلس دوازدهم در مصاحبه ای به کنایه گفته بود مرغی که به گفته او ربطی به برجام ندارد 20 هزار تومان است و همین مرغ الان 120 هزار تومان است. تومان اما پشت این اظهارات نادرست چیست؟

به گزارش میجیک، با نزدیک شدن به روز انتخابات مجلس دوازدهم در 20 اسفندماه شاهد اظهارات و ادعاهای غیرواقعی از سوی برخی کاندیداها هستیم. این جمله در حوزه اقتصاد بسیار محبوب است، اما منجر به انتظارات نادرست می شود.

چندی پیش مسعود مزکیان نماینده فعلی مجلس یازدهم و کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس در گفتگویی به کنایه گفت مرغی که مربوط به برجام نبود 20 هزار تومان بوده و الان همان مرغ 120 هزار تومان است. تومان!

پزشکان برای نشان دادن تفاوت قیمت ها سعی کردند قیمت مرغ در دولت روحانی را با قیمت بازار در شرایط فعلی مقایسه کنند. اما نکاتی در این بین وجود دارد.

قیمت مرغ 120 هزار تومان؟

ادعای مرغ 120 هزار تومانی در شرایط فعلی قیمتی نادرست است چرا که طبق مشاهدات میدانی، مرغ گرم در خرده فروشی های تهران 80 هزار تومان قیمت دارد و حتی در برخی موارد 75 هزار تومان نیز عرضه می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی تهران با بیان اینکه فروش مرغ در تهران با قیمت بالای 85 هزار تومان مجاز نیست، تصریح کرد: مرغ با قیمت 78 هزار تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد.

قیمت مرغ تنها در روزهای خاصی به دلیل افزایش تقاضا در برخی فروشگاه ها افزایش می یابد و همچنین عرضه مرغ مورد تایید دولت به صورت نامحدود است. به عنوان مثال با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مرغ با توجه به ایام عید سعید قربان و غدیر خم و نزدیک شدن به ماه محرم، قیمت مرغ در تابستان به حدود 111 هزار تومان رسید اما همزمان. قول داده شده بود که در صورت کاهش تقاضا، قیمت مرغ کاهش یابد و این اتفاق افتاد.

دلالی مرغ چیست؟ برجام یا تورم داخلی و جهانی؟

علاوه بر افزایش تقاضا، از جمله مهم ترین دلایل افزایش قیمت مرغ می توان به کاهش جوجه ریزی، هزینه های بالای نهاده، تحویل زودهنگام جوجه های تولید شده با وزن کمتر به کشتارگاه ها توسط مرغداران و کاهش عرضه عمومی اشاره کرد. که نیازمند اقدامات سیاسی است نه مذاکره با آمریکا و برجام!

علاوه بر این، از سال 2099 افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل خشکسالی آغاز شد و پس از جنگ روسیه و اوکراین این روند تشدید شد. بنابراین طبیعی است که هزینه های تولید افزایش یابد و این ربطی به برجام ندارد.

شجاعت دولت سیزدهم برای حذف ارز 4200

اواسط فروردین 1400 (دولت روحانی) قیمت مرغ از حدود 12 هزار تومان به 20 هزار و 400 تومان (قیمت مصوب دولت) رسید اما در بازار آزاد 40 هزار تومان وجود دارد. آن هم با مرغ 120 هزار تومانی که اساساً درست نیست.

اما یکی از دلایل گرانی مرغ ارز 4200 در اردیبهشت 1401 است که قیمت مصوب مرغ را 60 هزار تومان می کند. حذف ارز 4200 یکی از وظایف مجلس در قبال دولت است که از سوی دولت روحانی آغاز شده است و دولت سیزدهم خواه ناخواه باید آن را اجرا کند.

آن نکته مهم همزمان با حذف ارز 4200 بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که با حذف ارز 4200 قیمت مرغ به 120 هزار تومان می رسد اما در شرایط تورمی کشور (که دلایلی غیر از برجام دارد) بازار مرغ است. از اردیبهشت 1401 تا الان یعنی زمستان 1402 حدود 18 هزار تومان تغییر کرده و هم اکنون قیمت مصوب 78 هزار تومان به راحتی در دسترس مردم است.

دولت سیزدهم یارانه را از 45 هزار تومان به 620 هزار تومان افزایش داد.
مهمتر از آن اینکه اگرچه قیمت مرغ در دولت سیزدهم به دلیل ارز زدایی 4200 افزایش یافت، یارانه نقدی نیز به همین میزان افزایش یافت. یعنی در ابتدای سال 1401 دولت سیزدهم با حذف سیاست اجاره 4200 تومانی یارانه مستقیم را از 45 هزار تومان به 300 تا 400 هزار تومان افزایش داد.

در ادامه در قالب طرح کالابرگ 120 هزار تومان اضافه به میزان یارانه هر ایرانی اضافه شد که البته این افزایش بستگی به خرید کالاهای اساسی دارد.

اخیرا در قالب اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی فجرانه اعتبار اضافی برای خرید کالا از 120 هزار تومان تا 220 هزار تومان.
یعنی به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، مبلغ 400 هزار تومان کالابرگ با 220 هزار تومان افزایش به 620 هزار تومان برای هر نفر رسید.

نکته آخر

البته افزودن یارانه در شرایط تورمی کنونی وظیفه دولت است که باید در کنار کنترل قیمت کالاهای اساسی مانند مرغ انجام شود، اما نمی‌توان بدون توجه به شرایط آسیب‌دیده اقتصاد ایران، آن را به موضوع برجام و مذاکرات مرتبط کرد. از تورم مزمن (حتی قبل از برجام) و برای از بین بردن رقبا، ذهنیت مردم را تخریب می کنند.

تورم مضاعف برای کسی افتخار نیست. ولی مهار این تورم و جلوگیری از افزایش آن یکی از دستاوردهای غیرقابل انکار دروغگویی مثل جوجه 120 هزار تومانی است، زیرا تجربه دولت روحانی ثابت می کند که برجام نمی تواند جان مردم و بهار مشکلات اقتصادی را تضمین کند. پس از مرگ برجام به یکباره خارج شد و امروز با مشکلی مواجه هستیم که مهمترین آن ایجاد انتظارات تورمی است که با کمترین تحریکات روانی کل بازار مالی و حتی کالاهای اساسی را از بین می برد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا