فرزین: ده درصد بیشتر از سال گذشته ارز تامین کرده‌ایم/ هر موسسه و بانکی اصلاح نشود منحل می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه ارز از ابتدای امسال به میزان 59 میلیارد دلار خبر داد و با تاکید بر اینکه سیاست بانک مرکزی همچنان پیش بینی نرخ ارز است، گفت: بازار پیشرفته ارز ارز به زودی در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران افتتاح می شود.

به گزارش میجیک، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در نشست مشترک ستاد اقتصادی مقاومت استان تهران و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری سیاست گذاری انجام شده است، گفت: بانک مرکزی بر سیاست تثبیت تمرکز کرده است، بنابراین تلاش برای تثبیت شاخص های کلان اقتصادی و قابل پیش بینی کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی به طوری که تجار و تجار دچار نوسان نشوند. زیرا معتقدم ثبات اساس امنیت اقتصادی است.

وی افزود: سال گذشته در حوزه ارز با نوساناتی مواجه بودیم اما تمام تلاش خود را برای تثبیت ارز به کار گرفتیم و مرکز مبادلات ایران نیز بر همین اساس ایجاد شد تا بتوانیم نرخ را تثبیت کنیم. امروزه اکثر نیازهای ارزی کشور در مراکز مبادلات ارزی و طلا انجام می شود. تاکنون بیش از 59 میلیارد دلار در این مرکز ارزی موجود بوده که نسبت به میانگین چهار سال گذشته 60 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته است. البته امسال به دلیل رکود جهانی و کاهش ارزش صادرات محصولات است، اما تامین ارز و همچنین تامین ارز از طریق منابع آزاد شده مشکلی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز خاطرنشان کرد: در خصوص نرخ ارز نیز تلاش می کنیم که بازار غیررسمی به بازار دارایی سیگنال بدهد، بنابراین سعی می کنیم این نرخ را در محدوده خاصی متوقف کنیم. متأسفانه در هفته های گذشته به دلیل ناآرامی های سیاسی افزایش هایی رخ داده است و همانطور که قبلاً اشاره شد با کاهش مشکلات سیاسی نرخ ارز کاهش می یابد. همانطور که می دانید در روزهای گذشته شاهد کاهش نرخ ارز بوده ایم و به همان نرخ قبلی باز می گردد. تلاش ما بر این است که نرخ را در بازار غیررسمی در محدوده مشخصی تثبیت کنیم و نرخ را در بازار رسمی و مرکز مبادلات ایران شناور کنیم. در حال حاضر بخش عمده ارز پتروشیمی ها، فولاد همگی در مرکز مبادلات ایران عرضه می شود و نیاز وارداتی کشور نیز از این طریق تامین می شود.

وی ادامه داد: اکنون به زودی توسعه ارزهای بازار را در بازار ارز و در مرکز مبادلات ایران آغاز خواهیم کرد و در تلاش هستیم این ارزها را به منظور ایجاد اطمینان در نوسانات نرخ ارز بفروشیم. . ما از ابزار swap استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر در سامانه نیما ارز ارائه شده محدود به درهم است، بنابراین سعی می کنیم یوان و سایر ارزها را مبادله کنیم و درهم عرضه کنیم. در حال حاضر تقاضایی برای تعداد درهم های ارائه شده در سامانه نیما وجود ندارد و عرضه بیش از حد انتظار است. این در مورد یورو نیز صادق است.

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح سیاست های پولی بانک مرکزی تصریح کرد: از سوی دیگر در حوزه سیاست گذاری ما در سیستم بانکی، طبیعی است که اگر بخواهیم ارز را کنترل کنیم، باید کنترل هم داشته باشیم. آی تی. به ریال زیرا تغییر سطح نقدینگی منجر به تغییر سایر متغیرهای کلان اقتصادی می شود و در چارچوب سیاست تثبیت، یکی از سیاست های ما افزایش نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد برای امسال است. البته رشد نقدینگی و پایه پولی افزایش چشمگیری داشته و انتظارات فعالان اقتصادی از تورم بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در گام اول باید از رشد پایه پولی و نقدینگی جلوگیری کنیم و این کار را با اصلاحات خود در سیاست های پولی انجام می دهیم. خوشبختانه نرخ رشد نقدینگی در دی ماه به 25.2 درصد و نرخ رشد پایه پولی به 31.3 درصد رسیده است. من همچنان معتقدم که برای ایجاد ثبات کلان اقتصادی باید این سیاست را در سال آینده ادامه دهیم.

بالاترین مقام بانک مرکزی هشدار داد: طبیعی است که بخواهیم نقدینگی را محدود کنیم، در ابتدا ممکن است برخی از واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی دچار مشکل شوند، اما چاره ای جز اعمال این محدودیت ها برای بانک ها نداریم، به دلیل حجم زیاد. ما برخی از ترازنامه کنترلی را چه از طریق سیاست های عملیات بازار باز برای حفظ نقدینگی در سطح ثابت اعمال می کنیم و خوشبختانه این سیاست تاکنون موفق بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: البته مشکل ما در کشور این است که بار تامین مالی بر دوش سیستم بانکی است و 90 درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی انجام می شود و به دلیل اینکه سایر روش های تامین مالی محدود است. تمام بار تامین مالی بر عهده سیستم بانکی یعنی بانک ها است. طبیعی است که اگر بانک مالی از توان اقتصادی فراتر رود، اثر تورم را به همراه خواهد داشت و پس از آن نمی تواند نقدینگی را کنترل کند.

فرزین افزود: از این رو اخیراً تصمیم گرفتیم مجوز سپرده ویژه را بدهیم و به مدت یک هفته 280 همت را بین بانک های مختلف توزیع کنیم. این کار از روز چهارشنبه آغاز شده و اکنون چهارمین روز کاری است. امیدواریم با این 280 تلاش بسیاری از پروژه هایی که در تامین مالی مشکل دارند و همچنین سرمایه در گردش بسیاری از واحدهای تولیدی در دسترس قرار گیرد. گواهی سپرده برای پروژه های پربازده بسیار مناسب است و تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده است. همچنین خبرهای خوبی برای بازار سرمایه داریم که در آینده نزدیک اعلام می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این سیاستی است که در مواقعی که امکان افزایش نقدینگی وجود ندارد به عنوان جهت گیری نقدینگی در نظر گرفته می شود و نقدینگی عملی جدید به واحدهای تولیدی منتقل می شود. علاوه بر این، رشد کاهشی نداشته و واحدهای تولیدی همچنان از طریق سیستم بانکی تامین مالی می‌شوند. هرچند همچنان معتقدم باید شیوه تامین مالی را در کشور متنوع کنیم. اگر بخواهیم با آرامش در بازار و به دور از تورم به رشد اقتصادی برسیم باید از روش دیگری استفاده کنیم.

فرزین با بیان اینکه تمرکز صرف بر نظام بانکی در شرایط فعلی که بسیاری از بانک های ما مشکل کفایت سرمایه دارند می تواند اثر تورمی داشته باشد، افزود: البته در سال آینده سیاست اساسی ما انجام اصلاحات اساسی در نظام بانکی است. و برخی ممکن است پرهزینه باشند، اما تا زمانی که اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم در مسیری پایدار باشیم.

وی با اشاره به طرح انحلال سه موسسه اعتباری در سال جاری گفت: تاکنون دو موسسه منحل شده و به زودی موسسات دیگر را نیز منحل می کنیم و برای سال آینده 8 بانک را در مسیر اصلاح قرار داده ایم. بانک هایی که اصلاح نشوند منحل می شوند پس باید طرح اصلاح را اجرا کنند. ما دائماً این بانک ها را رصد و ارزیابی می کنیم

فرزین تاکید کرد: مسیر اصلاح 8 بانک باید ادامه یابد و نارضایتی ها کاهش یابد، هرچند بخشی از نارضایتی این بانک ها به دلیل نارضایتی اقتصادی و نارضایتی از دولت است، اما در سیستم بانکی می خواهیم آن را کاهش دهیم. . نارضایتی برای متعادل کردن مسیر تورم در کشور و برای سطح بلندمدت اقتصادی، به عقب برگردیم. خوشبختانه اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برنامه ریزی شده است و در سال آینده آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در خصوص بازار ارز همچنان سیاست ما پیش بینی نرخ ارز از طریق مرکز مبادلات ایران است و این مرکز نمایندگی اصلی بانک مرکزی برای دیدار با کشورهای خارجی است. نیازهای مبادله ای با توجه به ذخایر مربوطه امیدواریم در سال آینده بتوانیم از ارز بیشتری برای تولید کشور استفاده کنیم.

او به یاد می آورد: یکی می گفت اگر تراز گمرکی کشور منفی شود همان طور که می دانید تراز تجاری توسط بانک مرکزی منتشر می شود و تراز تجاری کشور مثبت است. این در حالی است که تراز گمرکی که کالاهای صادراتی غیرنفتی است در صادرات کاهش ولی واردات افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: دلیل اینکه سعی می کنیم جلوی واردات و تامین ارز را نگیریم این است که نمی خواهیم رشد آسیب ببیند. به عنوان مثال در 9 ماهه امسال 87.7 درصد از کل واردات گمرکی به گروه کالاهای واسطه ای و سرمایه ای اختصاص داشت و در عین حال تلاش کردیم سهم کالاهای مصرفی را کاهش دهیم. با وجود اینکه بر اساس نرخ رشدی که در دهه گذشته داشته ایم با 8 درصد فاصله داریم، اما نرخ رشد نسبتا قابل قبولی است، هرچند امیدواریم در سال آینده به رشد بالاتری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا